Hemtorkad mat!

Inför årets fjälltur torkade jag nästan all mat själv till 3 personer/8 dagar.
Enkelt, Billigt, lätt och framför allt väldigt gott.
Var lite orolig för hur det skulle fungera men det överaskade mig på alla plan. Det enda som är lite besvärligare är att laga maten på plats.. tar ca 20-30 minuter. När jag är i fjällen har jag semester och kan gott sitta på en fjällsluttning och njuta av utsikten för att 20 minuter senare njuta av god mat.
Kan varmt rekommendera att göra din egen mat. Priset blev ca 12kr/port. stor skillnad mot tidigare år då vi nästan bara har käkat färdiga frystorkmat á 70-80 kronor

Bäst resultat fick jag av. Köttfärs, champinjoner, kantareller, paprika, körsbärstomater(tunt skivade) Vitlök, morötter, Lök, purjolök,
Lätt att torka och lätt att tillaga.
 
Men kanske skulle man prova att torka lite annorlunda mat t ex pannkakor?

Bode ju faktiskt funka rätt bra. Du har nog svårt att få dem "vanliga" igen så att du kan rulla ihop dem med sylt och grädde. Nere i Tyrolen kan man dock få pannkakssoppa, dvs strimlad pannkaka i varm buljong och det borde ju funka att göra själv från torra pankisar.
 
Annat gott att torka är:
Jordgubbar (halvor) som godis
Burkmajs
Burkkikärtor
frysta ärtor (kan ges en snabb förvällning)
rotsaker (förvälls)
blomkål (förvälls)
tunna marinerade köttstrimlor/skav/souvas
äpple/päron (doppas i ascorbinsyralösning)
Trattkantareller och karljohan

Lägg varorna i blöt så fort du kommit fram. Låt dra medan du fixar lägret. Spar bränsle och kortar tillagningstiden.

Självtorkat slår frystorkat alla dagar i veckan.

AV
 
Jag tror inte pannkakor är så vettigt att torka färdiga, men man kan ju torka ägg själv så kan man steka pannkakor på fjället. Sylt håller sig ju utan kyla (om den är rätt sockrad), och övriga ingredienser i pannkakorna är ju torra (om man då gör på torrmjölk).

Generellt är det ju oftast bäst att torka de olika råvarorna för sig.
 
äpple/päron (doppas i ascorbinsyralösning)

Askorbinsyra = C-vitamin, det fungerar utmärkt (jag har provat) med C-vtamin brustabletter.

Och anledningen är att annars hinner de bli bruna innan de har torkat (eftersom de oxiderar). C-vitamin = antixoidant.

C-vitamin fungerar också på potatis, men den är enklare att förvälla (vilket man egentligen bör göra även på frukt, för att stoppa de enzymer som annars gör den övermogen fast den är torkad, men frukt tål sällan att förvällas).

(Jag har läst Puhony:)
 
Askorbinsyra = C-vitamin, det fungerar utmärkt (jag har provat) med C-vtamin brustabletter.

Och anledningen är att annars hinner de bli bruna innan de har torkat (eftersom de oxiderar). C-vitamin = antixoidant.

C-vitamin fungerar också på potatis, men den är enklare att förvälla (vilket man egentligen bör göra även på frukt, för att stoppa de enzymer som annars gör den övermogen fast den är torkad, men frukt tål sällan att förvällas).

(Jag har läst Puhony:)

Bra att du kompletterar. Var kanske lite vag varför man skall göra vissa saker. Om man bara snabbt hettar upp frukten till 70 grader och sedan kyler innan torkning då borde ju enzymerna koagulera utan att cellerna går sönder? Har inte provat men borde gå.

Om du menar kemi så dito. Är kemilärare. Kan förresten tipsa om en dansk bok som heter Kemien bag Gastronomien. Förklarar ganska lättfattligt vad som händer i maten när vi tillagar den och varför den smakar/doftar/känns som den gör. Man behöver inte vara kemist. Då får man också träna lite på nordiska språk.

AV
 
Du får nog värma under lång tid vid 70 grader om du skall inaktivera enzymer, endel av dem är ganska värmestabila. RNaser kan man ju t o m koka, utan att de förlorar aktiviteten.
 
Appropå pannkakor... Tipset är den färdigblandade pannkaksmixen som finns. Kanske inte känns lika hemlagat som om man torkar ingredienserna själv, men väldigt mycket enklare. Och jag tror inte skillnaden i just det fallet är så märkbar. Det brukar imponera på omgivningen att steka ett pannkaksberg på fjället. Man får dock vara beredd på att det tar tid och gas...

Annars kan jag tipsa om egentorkade grönsaker, kokosmjölkspulver och thaikryddmix. Mums till ris eller couscous.
 
Jag menar boken Hälsoriktig konservering av Karel Puhony. Den brukar räknas som en "bibel" när det gäller olika hemkonserveringsmetoder (inklusive torkning).
 
Sojakött är kanonbra att basera maten på. Köps torrt (och billigt) så det behöver inte göras nåt med. Sen är det bara att koka ett par minuter så är det klart (görs sig bäst med några torra grönsaker).

När jag hade med mig egen torkad mat på fjällvandringen blötladade jag den i en burk en stund innan matrasten, sen var koktiden väldigt kort, ett par minuter ungefär.
 
Parmesan

Toppa den hemtorkade köttfärsen och de kokta makaronerna med massor av riven parmesan. Kanongott!
Avsluta med kaffe och en rejäl bit choklad.
Ren och skär njutning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
efred Hemtorkad mat - favoriter Friluftsmat 17
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.