Helikopter vrakdelar i Sarek

Hej!
När vi vandrade genom Sarek 2022 så stötte vi på en del vrakdelar från en helikopterkrasch på Luottolakho platån, vi hittade serienummer och tror att det var en krasch som hände tidigt 2000-tal. Jag tänker att myndighet är medveten om att det finns delar kvar och att någon rapporterat att det finns där, men sen tänkte jag att ingen kanske har gått just där. Så min fråga är om det är någon som vet om man kanske bör meddela någon att det finns vrakdelar kvar och koordinater, är det kommunen man ska höra av sig till då? Är det av något intresse för någon att veta att delarna finns där? Hade ju ändå varit trevligt att städa upp :D
 
Hej!
När vi vandrade genom Sarek 2022 så stötte vi på en del vrakdelar från en helikopterkrasch på Luottolakho platån, vi hittade serienummer och tror att det var en krasch som hände tidigt 2000-tal. Jag tänker att myndighet är medveten om att det finns delar kvar och att någon rapporterat att det finns där, men sen tänkte jag att ingen kanske har gått just där. Så min fråga är om det är någon som vet om man kanske bör meddela någon att det finns vrakdelar kvar och koordinater, är det kommunen man ska höra av sig till då? Är det av något intresse för någon att veta att delarna finns där? Hade ju ändå varit trevligt att städa upp :D
1. kommun
2. Försvaret
3. Länsstyrelsen

Finns säkert fler att kontakta.
 
Du kan även kontakta luftfartsverket. Det är dom som sköter sån utredning via en haverikomision.
Självklart att du ska höra av dej för det kan vara puzzelbiten som dom saknar i utredningen.
Vrakdelar har vassa kanter som djur kan skada sej på, så dom måste rensas bort.
 
Skicka ett mail till polisen i närheten, och låt dom avgöra. Det var ju längesen, ingen är intresserad längre.
 
Tack för svar!
Luftfatsverket kanske är en bra idé. Anledningen till att jag ej gjorde något med informationen då, var att det var svårt att veta vart man ens skulle vända sig någonstans. Vi hittade den haverikommission som gjorts för olyckan och verkade inte vara några konstigheter, det var ingen som omkom etc. Men som du säger så är det ju bra om det kan städas bort. Skall skicka till luftfartsverket och kommunen : )
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.