Havskajak till 190 cm

Hej
Sitter längst uppe i bottenviken och drömmer om att börja paddla igen. Ganska få möjligheter att testa olika kajaker så jag hoppas kunna få lite goda råd på vågen. Här är mina kriterier som jag tänker idag:
- paddling främst i norge
- 190 cm o ca 99 kg
- ganska vattenvan och kommer nog att uppskatta manöverbarheten (kantning före roder) då mesta paddlingen kommer vara i en fjord = vindvågor..men jag tror även jag kommer att gilla fart. Kommer att satsa på roll..som jag kunnat tidigare. Bra kontakt ...men inte obekväm
- mest korare dagsutflykter
- lättlagat..glasfiber

Några tidigare erfarenheter: Norkapp, tidig modell (broachade i surf), Iseflo (pråmig)..
Det jag googlat fram hittills är att en NDK HV Explorer skulle kunna funka, men det finns säkert fler..!?

Jöran
 
det finns mycket att välja på

Det finns många modeller att välja på. här är några ytterligare som kan passa in. Tahe Wind 535, Whisky 16, sen har du ju Tiderace Xplore X.
 
Det känns nästan som att det är fler kajaker som passar in på kraven än som passar dåligt!

Sen har vi förstås den eviga diskussionen skädda/roder...

På fjärdar känns det åtminstone inte som att roder är fel! Men jag vet ju att det är alldeles förfärligt subjektivt...
 
..Någon som testat Romany..som finns i lite olika modeller.
Jag tror nog att mitt användningsområde blir mer lek i vågor än expedition.
 
Om det är leka du vill göra rekommenderar jag varmt Romanyn (jag äger en som jag är väldigt nöjd med). Den finns dessutom i en surf-modell som är bra för de med lite längre ben. Jag tror inte du kommer ångra ditt val :).
 
Whisky 16 är väldigt trång i nyckelhålet att komma ned i och Tahe Wind 535 lite trång också om man är 195 cm, som undertecknad. Provat W 535 men bara suttit i W 16 på land
 
Glömde - dessutom satt jag däremot väldigt bra i just en NDK Explorer HV till låns i helgen, väl värd att prova
 
Tack för tankar o tips.
Ingefärskvinnan- jag har läst lite trådar om varierad kvalitet för NDK. Har kajaken funkat bra för Dig?
Helge- har Du testat kajaken i vatten eller var det en "torrtest"
Jöran
 
Hej måste bara be dig kolla upp Tahe Oceanspirit också. Ritad av Johan Wirsèn som är känd för sina lekfulla funktionella kajaker. Har varit ute en sväng och testat.
 
Är inte så bra på "rollkajaker" men har provat några ändå. Är 195 cm lång och väger 86 kg. Romany sitter jag hyfsat i, PH Cetus och Quest sitter jag bra i, Tahe Bayspirit kommer jag knappt ner i och sitter sen dåligt, Necky Chatham 16 har jag svårt att komma ner i men sitter sen acceptabelt.

Några cm på benlängd eller höftbredd kan göra att du upplever kanoterna helt annorlunda.
 
Hej Erik
Var det en standard romany som Du kom ned i..? Hade Du paddlat alla dessa kanoter också och kan Du då säga vilken som kändes mest manöverbar..lättsvängd i sjögång...
 
Hej Erik
Var det en standard romany som Du kom ned i..? Hade Du paddlat alla dessa kanoter också och kan Du då säga vilken som kändes mest manöverbar..lättsvängd i sjögång...


Romanyn är klubbens och jag vet inte idag vilken modell det är. Bild finns på http://www.okk.se/admin/kundbilder/164/KlubbkanoterA.JPG

Neckyn är nog den roligaste när man väl är ute bland vågorna men jobbig att paddla dit pga att den är kort och lättsvängd. Den finns i längre versioner än den 16 jag provade.

P&H Cetus finns i std, LV och MV-versioner. Värd att prova. Quest kändes inte lika trygg på något sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markusa Havskajak till 190 cm 60-åring? Paddling allmänt 3
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
nsvensson Flytelement till havskajak utan skott Paddling allmänt 11
kristofferkehrer Neoprenkapell till havskajak? Paddling allmänt 3
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.