Havskajak köpråd 'lång paddlare'

Andrahandsmarknaden är stabil för VKVs kajaker så skulle du inte trivas i en av dem så får du tillbaka pengarna. Jag har både ett par Lisor samt Måsen Offshore och Måsen Elite bland mina kajaker. Sitsen betyder mycket för paddelkänslan och stabiliteten. Kan vara idé att uppgradera sitsen om du inte är nöjde med den befintliga i en begagnad VKV.

Sök t ex på Blocket under en period så ser du hur prisbilden ser ut.

Thure
 
Prilite Marlin

There is a extra long leg room Prijon Prilite Marlin in Stock at Kajaktiv that was special order for long legged customer, but he fitted the std model as it turned out, A little more than your budget, but as they say you get what you pay for, and well worth it ;-)
 
Kvalite Zegul Arrow Play?

Jag är 192 cm lång med långa ben och runt 100 kg. Har provat ett antal kajaker och många faller bort, antingen pga för liten sittbrunnsöppning eller för liten sittbrunn. Oftast får jag inte fotstöden tillräckligt långt bort eller så är lårstöden helt på fel ställe,.

Prijon Kodiak var rymlig, hade en sådan en tid.
Arrow Empower har en alldeles för lite sittbrunn.
Zegul Arrow Play HV är rymlig nog, men kvaliteten är en katastrof (har en sådan nu).
GT Rockpool hade fotstöden för nära.
Tiderace Xplore L hade fotstöden för nära.
Seabird Scott HV var rymlig, men MV för trång.
Aquarius Sea Lion är rymlig inuti, även om sittbrunnsöppningen är för liten. Har en sådan också och den är riktigt bekväm.

Jag har provat eller provsuttit ett antal andra också, men dessa kom jag först att tänka på.


Undrar vad som inte är ok med kvaliteten på Zegul Arrow Play?
 
Undrar vad som inte är ok med kvaliteten på Zegul Arrow Play?

Vi är två som köpte varsin Zegul Arrow Play i Åbo i höstas, den billigaste varianten i A-Core. Den har det grundläggande problemet att den i det materialet inte verkar vara styv nog. Det flexar om man träffar något, t.ex en sten eller sandstrand, och gelcoaten är av allt att döma gjord helt stum, vilket resulterar i att gelcoaten helt enkelt flagar av i stora bitar i stället för att bara repas (min Aquarius Sea Lion flexar också, men där är gelcoaten flexibel och det är inga problem). Min kajak klarade inte av att bryta is och kompisens kajak såg ut som en katastrof efter ett surfveckoslut i Estland. Inte direkt vad som är acceptabelt för en playboat.

Andra småsaker är sitsen, som i mitt fall hela tiden blir lös, något som väl ska gå att fixa. I kompisens kajak brast fästena till sitsen. Polstringen vid lårstöden lossade förra veckan mm.

Jag är rätt besviken på kajakens kvalitet, då jag trodde att Zegul var Tahes premiummärke. Kvaliteten är definitivt inte premium. Det kan hända att Rock Solid materialalternativet är bättre, A-core kan jag åtminstone bestämt avråda från. Nästa vinter ska jag försöka rädda min kajak genom att lägga lite extra mattor inifrån för att försöka styva upp konstruktionen. Kanske det går att få den acceptabel med en del eget jobb.

Prestandamässigt är ju Arrow Play annars en mycket trevlig kajak. Inte värst snabb, men snabb nog för turbruk, och mycket lekfull och rolig.
 
Hej
Behöver lite råd på vilka havskajaker man ska titta på är 200cm lång och väger 100kg med långa ben så stor kajak är nödvändig.


Jag får åter tipsa om Kayman Smuggler http://www.vanerkajak.se/index.htm?businesskajak/index.htm Med reservation om benlängden fungerar för en 2m karl men jag tror det. Jag är 185cm/100kg och det finns mer benutrymme i min Smuggler.
Sedan finns ju Kayman Seeker 18,500kr här http://www.vanerkajak.se/index.htm?businesskajak/index.htm men den har jag ej suttit i själv.

Kayman kajakerna är oerhört välbyggda och tillhör Ej lättviktarna men är av mkt hög kvalitet Om man ser till priset. De finns även i uthyrningsverksamhet och titta på en beg kanske?

Peter/Utvandraren - tråkigt med din nya kajak, antar att Du aldrig fick testat Smugglern som du visade intresse för tidigare?
 
Senast ändrad:
...

Peter/Utvandraren - tråkigt med din nya kajak, antar att Du aldrig fick testat Smugglern som du visade intresse för tidigare?

Tyvärr fick jag inte den Smugglern testad. Nu tror jag att den ska finnas att testa i Helsingforstrakten. Arrow Play var ju ett bra alternativ, då den fanns att tillgå lokalt. Dvs bra ända tills kvalitetsbristerna avslöjades...



Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Jag är 199 cm och väger ca 85 kg.
Testade i princip allt som Vätternkajak hade inne förra hösten och fastnade för en Wilderness Tempest 170. http://www.vatternkajak.se/produkt/wilderness-tempest-170/
Den är precis så att jag får plats i den, men jag sitter verkligen perfekt! Upptäckte nyss att om jag släpper bak ryggstödet så kommer jag ned i sittbrunnen med benen böjda (det är enkelt att få upp det igen när man sitter), annars har jag kört istigning med benen först.
Den enda andra jag testade som jag fick plats med benen i kändes som en plastig pråm i jämförelse.

Så, värt att kolla in enligt mig. Det finns även en Tempest 180, men enbart i Pro-utförande, så den kostar lite mer.
 
Jag tror faktiskt att min Zephyr 160 från samma tillverkare är lika stor i sittbrunnen. Den kan till och med vara något vidare. Båda har fina stolar som passar för långa dagar på sjön. Och, som sagt även plats för en stor person.
 
Jag skrev en liten sammanfattning på min blogg om kajaker som kommit upp och vad jag fått reda på om dom, nu när jag åter blev tvungen att leta kajak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 6
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.