Har jag satt leden .....

Raje; sa:
Har jag satt leden om jag har första bulten förklippt????

... normalt räcker det inte med att bara klippa första bulten för att sätta leden :)

Men JA! Jag tycker att det är ok att ha första bulten förklippt, ibland ett måste för leden skall vara säker att klättra.
 
Om du toppar ur så har du väl "satt" leden...

Vem orkar bry sig om det är on sight, red point, head point.............
 
Hm, det verkar som att han som frågar verkar orka bry sig...

Man kan väl bara konstatera att alla ha sin egen syn på hur viktig prestationen är. Själv tycker jag väl att frågan är någorlunda befogad. Sen kanske det för min egen del inte är så nog om det är OS/flash/RP.

Fast om jag VERKLIGEN satt leden korrekt känns viktigt.

Sen betyder det ju aldrig att man är solid på den graden - om det nu är det hårdaste man gjort. Och om nån frågar vad man klättrar, så är det väl så att det oftast skiljer en del på vad man klarat på enstaka led och vilken led man klarar i 8-9 fall av 10 (det var ingen ordvits).
 
Att ha första bulten iklippt kan vara skillnaden på ett ev. markfall med vidhängande oönskad helikoperfärd, eller ett "fan också, jag får börja om". Så länge du och din säkringsman vet att du inte belastat repet är leden satt.

Annars kan man ju börja diskutera om jag får låta min 190 cm långa kompis klippa i första åt mig som är 160 cm, får man ha quickdaw hängande i bultarna osv. Det blir bara tramsigt. Jag har klättrat med en mycket duktig och erfaren sportklättrare i alperna. Första i är inget snack.

Grattis till leden!
 
Den Franska graderingen är ursprungligen baserad på att ALLT var förklippt, så ur den synvinkeln är det HELT OK.

Vad jag försökte säga tidigare var att det är upp till DIG bestämma om du är nöjd eller inte, inte vad andra säger. OK, du har bara en chans på "on sight" men det tycker inte jag är det viktigaste, det viktigaste är att ha kul och njuta av klättringen!
 
Själklart kan man se det hela som hårklyveri och det är väl en ständig diskussionsfråga om vad man "får" göra.

Ursprungstanken med att ha lett en led är väl att man ska göra det utan assistans uppifrån. Och om man har en polare som är 190 så blir det ju assistans uppifrån om han assisterar den som är 160 - för det är väl klart vem av personerna som klättrar?

Självklart ska man inte låta jakten på prestationer gå ut över säkerheten, men det gäller ju generellt. Om jag inte bedömer att jag kan leda säkert, toppar jag. Eller förklipper, eller åtminstone förplacerar.
Fast då är det ju just det jag klarat också...

Just första förklippt är för all del kanske så "normalt" att det anses OK i RP osv.

Själv har jag inget scorecard, och räknar inte med att någon nånsin kommer att intresseras eller imponeras av mina prestationer. Fast jag håller koll på dem själv och gläds över dem, och kollen kan man ju ha m h a av t ex de konventioner som trots allt uppstått.

Jag är dock jättenöjd om jag toppar nåt som är svårt, för den stora gränsen FÖR MIG går vid om jag friat en led eller inte.
 
Kolla in när Peter Bosma sätter "Gränslandet" 8c (finns på dvd:n "Hårda tag"). Han har första iklippt. Det är ju så officiellt det kan bli. Leden räknas definitivt som satt.
 
Nedan lista visar på hur Engelsmännen ser på det hela och enligt detta så skulle för placerat gå under "pink point":

"On-sight" is generally considered the finest style of ascent. It means a ground-up ascent in a single push without any form of prior knowledge of the route. Purists claim that even reading a guide-book description invalidates an on-sight attempt. An on-sight with some form of prior knowledge ("beta") is sometimes called a "flash", or even "beta-flash". If you can't climb the route in a single push first time, but after some practice you climb the route cleanly, you have achieved a "red-point".

The list goes on: a "pink-point" is a red-point, but with protection pre-placed on abseil. A "yellow-point" is a single push top-roped ascent. "Head-pointing" is a style developed for ascents where leader intimidation is a major obstacle, especially on death routes on Grit. Head-pointing means 'preparing your head', by repeated top-roping, for example, to enable an ascent of a poorly protected route with ground fall potential. Many proponents hail the head-pointing ethic as a real alternative to the 'murder of the impossible' that bolting of such routes would imply.

Jag tycker om uttrycket "death route";)
 
Det börjar forma sig nån slags, tja inte consensus precis, men åtminstone majoritetsmening redan (10 av 15).

Omröstningen fortsätter ett tag till, men hittills är det hyfsat mycket som tyder på att de flesta accepterar repet i en eller två förklippta bultar och karbiner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.