Hantera 2 manskajak själv

Har paddlat kanadensare nu i 2 år med mina barn, nu funderar jag lite på om man skulle pröva på kajak. mest för att det känns enklare att paddla den själv så länge barna är rätt små.

Frågan är om hanteringen upp och ner från biltak själv, landtransporter?
Hittills har vi hyrt kanadensarna men då kajakhyran ligger dubbelt upp nästan så funderar jag på att köpa en egen istället. Blir dom rangliga om jag skulle ge mig ut med dom själv utan barnas vikt i den ena sittbrunnen??
 
Min syster har paddlat en del själv i sin Trapper Salmon 530. Hon hade ett antal 2,5 liters saftdunkar i främre stuven. Fyll dessa med vatten så tynger man ner stäven lagom mycket och det är lätt att ta ur om man ska dra upp på land. Att lyfta upp på biltak ensam är ingen höjdare men skaffa förlängning åt sidan av takbygeln så lyfter man upp en ände i taget.
 
Rulle och liggunderlag

Har en lös rulle typ den som sitter på båttrailer jag sätter mellan kajakhållarna, fram eller bak. Sen lägger jag ett liggunderlag på huv eller bakluckan, lyfter upp kajaken i ena hållaren sen lyfter jag andra ändan av kajaken och skjuter den på plats.

Stefan
 
Har en lös rulle typ den som sitter på båttrailer jag sätter mellan kajakhållarna, fram eller bak. Sen lägger jag ett liggunderlag på huv eller bakluckan, lyfter upp kajaken i ena hållaren sen lyfter jag andra ändan av kajaken och skjuter den på plats.

Stefan

Det var ju ingen dum ide. Varför kunde man inte komma på det själv!?;)
 
Blir dom rangliga om jag skulle ge mig ut med dom själv utan barnas vikt i den ena sittbrunnen??

Bra svar om transport i tidigare inlägg.
Vad det gäller att paddla ensam i dubbel så ger jag tummen ner. Visst går det i skyddade vatten men speciellt roligt tycker jag inte det är.
 
Finns eller snarare har funnits en del

korta K2 med en enda längre sittbrunn där man genom att flytta sits och anpassa med kapellet kan få det att fungera för enmansbruk men det är betydligt roligare att paddla en enmans om man är ensam det torde många skriva under på.

Biltakstricket kan göras på många sätt vilket finns beskrivet i tidigare trådar.

Med en kombibil med en lasthållare nära aktern av bilen är det ofta enklast att skjuta upp kajaken bakifrån. En kajakkärra på den ände av kajaken som är kvar på backen kan underlätta, en bock är ett annat alternativ för att skydda ändskepp och roder.

Thure
 
Visst går det bra

Jag o min fru började paddla innan vi fått barn och nu har båda ungarna flyttat hemifrån så vi har gått igenom olika faser kan man säga. Allt går, det är bara en inställningsfråga och inse att man med barn inte är ute efter det ultimata paddlandet utan en friluftsupplevelse. Det gick jättebra att paddla med två blöjbarn och två vuxna i en Yoo-A-Kim och vara ute både en och två veckor! Senare har vi paddlat varsin Calypso K2 med en unge fram. Den kajaken ger en riktigt hyfsad paddlingsupplevelse och funkar bra även i lite vind och sjö med barn fram. Senare har vi paddlat Svimas K2 med två barn i mitten och nu har jag en Tahe K2 som jag paddlar med 2 hundar i aktra sittbrunnen. Att jag har jyckarna där beror på att jag då sitter i den smalare förliga delen och har en riktigt bra paddlingsupplevelse. Givetvis måste man tänka på säkerheten, men det ger sig rätt naturligt när man är ute med barn att välja plats och väder. Lycka till!
 
multifunktion

Jag vet att jag sett en smart lösning med utbytbart framparti.

- en enhet gjorde den till enmanskajak, alltså framför sittbrunnens benutrymme kopplade man på en "spets" med packutrymme.

. den andra enheter var större och innehöll en sittbrunn till .


såg väldigt snitsigt ut, dubbla funktioner kostar givetvis lite men å andra sidan behöver man inte 2 kompletta kajaker.

Kommer inte ihåg märke, kommer ihåg att den var i ljusblå plast och att kopplingen såg helt OK ut, men givetvis måste man provpaddla både som 1 och 2 manskajak.

Paddla ensam i 2 man är väl sådär, skyddat läge är det helt OK men vid vågor/ blåst är det inte njutbart.
 
Hmm, undra om det bästa är iaf att ha två. En K1 om jag ska ut själv och en k2/kanadensare när jag ska ut med barna...
 
Hmm, undra om det bästa är iaf att ha två. En K1 om jag ska ut själv och en k2/kanadensare när jag ska ut med barna...

Mest upplevelse för pengarna är nog att skaffa en K1:a åt dej och fortsätta hyra kanadensare alt köp en begagnad för "familjeäventyr". Skulle tro att man får en gammal Trapper för en ganska blygsam summa.
 
Mest upplevelse för pengarna är nog att skaffa en K1:a åt dej och fortsätta hyra kanadensare alt köp en begagnad för "familjeäventyr". Skulle tro att man får en gammal Trapper för en ganska blygsam summa.


Ja det var någon sådan lösning jag tänkte mig också:)
Ingen som har en av varje att sälja?;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.