Handskar

Söker tips på bra paddlingshandskar?!
Vill gärna veta bra inköpsställen också!
 
När jag inte paddlar barhänt, vilket går oftare än man tror, använder jag neoprenhandskar.

De jag har kostar en dryg hundring på Biltema, och har uppvikbara fingrar, vilket inte är så väldigt nödvändigt (?) samtidigt som det gör dem mindre vattentäta, vilket inte heller är så viktigt eftersom de värmer bra även blöta.

Liknande handskar (utan uppvikbara fingrar) finns på Jula, samt bland fiskegrejorna på Coop Forum, priset brukar ligga runt 120:-

Billiga varianter som verkar funka bra, i alla fall de som jag har använt.
 
Sort?

Menar du paddelhandskar, dvs såna man sätter på paddeln, eller vanliga vantar som man kan paddla i, som dom som beskrivs i inlägget ovan.
 
Re: Sort?

Vandrare; sa:
Menar du paddelhandskar, dvs såna man sätter på paddeln, eller vanliga vantar som man kan paddla i, som dom som beskrivs i inlägget ovan.

Hehe! Jag menar "vanliga" vantar att paddla i...
 
Använde förr neoprenhandskar men har helt övergått till cykelhandskar som jag billigt köper från Biltema och sedan impregnerar.
koivu
 
Jag använder vanliga stickade trädgårdsvantar med noppror. Men jag paddlar mest canadensare, och då brukar man inte bli lika blöt om händerna som när man paddlar kajak. Men det brukar bli varmt efter en stund även om vantarna är våta.
Svante
 
Jag använder handskar avsedda för vattenskidåkning, det funkar jättebra, man måste bara blöta dom först, annars sitter dom inte bra.

Mattias
 
Jag använder ett par dykhandskar i 3 mm neopren från Scubapro. De kostade 200 på en dykaffär och det var välinvesterade pengar som har varit till stor glädje för fingrarna. De är dessutom ypperliga cykelhandskar när det regnar och haglar. Bekväma, varma och flexibla. Jag avråder att köpa prylar som ska användas på ett krävande sätt på Biltema. Är övertygad om att det lönar sig att betala en extraslant för bättre kvalitet (även om jag måste erkänna att min hoj därifrån har fungerat över förväntningarna). Om du har vägarna förbi Decathlon utomlands kan jag rekommendera deras eget märke Tribord, som gör förstklassiga undervattenskläder till riktigt bra priser.

/Kristoffer
 
Alltid hud mot paddeln

Jag skulle inte vilja ha något mellan paddeln och handen. Känsla är kung.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.