Elvärme handskar/vantar

Hallå alla paddlare!

Har fått problem med riktigt kalla händer vid paddling på hösten. Nu snackar vi vita bortdomnade fingrar utan känsel som det spränger i. Kör med med neopren och innervante eller pogisar.
Har sett att det finns riktigt fina/dyra handskar med elvärme. Finns det någon som har erfarenhet av dylika? Man vill inte gärna ge upp höstpaddlingen i fjällen på hösten....
 
Det går ganska mycket effekt och därmed batterier.
Kör vinter med mc och använder eluppvärmda grejer om det är kallare än några minus men det äter ström om det skall vara nått att hänga i granen

Har ju inte dom problemena själv men finns typ nitroglycerinssalva som läkare kan skriva ut.
Tydligen väldigt effektivt
 
Personligen skulle jag inte vilja har massa elsaker när jag paddlar. Dom drar rätt mkt ström som sagt och risken att de bli vattenskadade finns men det kanske funkar om du bara paddla ngn kort sträcka och inte ska sova ute.

Vilka neoprenhandskar har du använd? Jag brukar använda Hikos 3mm Handskar när det är riktig kallt, de är väldigt varma och jag kan starkt rekommendera de. Har tex tagit på mig dessa på morgonen när det var typ -5 grader under natten och handskarna vart helt igenomfrysen då de vart komplett blöta på kvällen och Handskarna blev varma väldigt fort - var aldrig jobbigt på mina händer.
Räcker inte dessa kan du dessutom har ett par pogisar över dessa.
Hiko har även så kallade handledsskydd i neopren.
http://www.outnorth.se/hiko/handledsskydd-xs.php?
Dessa sitter inte vid fingranar men det bli ändå bra mkt varmare på fingranar när man använder handskar och dessa. Jag brukar har bara dessa på våren och hösten och kan klara mig längre utan handskar med dessa än när jag inte har de - har de dock egentligen för att värma handleden och använder de alltid på vintern då jag känner mig mera "ombonad" längs hela armen (vid handleden har man ju annars väldigt tunna tajt sittande muddar osv som inte är så särskild varm egentligen)

Mycket av kylan på fingrarna beror dock på situationen, har man tex redan haft småkalla händer innan man började paddla (tex ta ned tältet som står i snön och fingranar blev kalla+blöta) är det ibland svårt att få upp värmen igen och man bör vara noga att har torra och varma fingrar redan innan. Är det dessutom lite vind är det svårt att få varma fingrar med enbart neopren handskar och man behöver mkt tjockare handskar i lätt vind än i vindstilla (jag har alltid flera olika par med mig) och använder pogisar som vindskydd.
Väldigt viktig är det även att handskarna sitter rätt - inte för tajt eller för lös.

Vilken paddel använder du? Tex en paddel med aluminium skaft som många instegspaddel har är det sämsta man kan har på vintern. Men även skaft i glas och kolfiber leder en del värme (du stoppar de ju ändå in i det kalla vattnet hela tiden) En träskaft känns då varmare till exempel, men att linda skaftet med något kan ju vara en bra sak.

En bra sak för att hålla värmen i fingrana är även att vara aktiv med händerna på sin paddel, håller ett lös grepp och när man trycker ifrån sig kan man öppna denna hand och röra på fingranar. Lättast att göra med en Grönlandspaddel (vet inte vad du använder) men med rätt teknik bli händerna väldigt mkt varmare faktiskt.

Hjälper all detta inte kan ju påsar likt Pelle föreslå hjälpa en hel del. Det trista är att man få tänker på att köpa in de hela tiden och inte få göra slut i förtid eller glömma de hemma. Hos Outnorth hitta du ngr som är till för händerna (finns olika), lite billigare än de som Pelle visade, kan kastas på komposten och håller dessutom varm i upp till 6 timmar.
http://www.outnorth.se/coghlans/cl-handvarmare.php?nosto=productcategory-nosto-2
 
Go kväll!

Det känns som om man kan lägga elektrifierade handskar/vantar på hyllan. Jag har väl själv varit tveksam. Dels så går det ju åt en del el. Slitage och fukt kan ju ställa till en del problem också.

Pelle/
NRS Toaster mitts tumvantar i Neopren verkar riktigt bra! Har kollat en del på nätet och hittar idel lovord. Går säkert att kombinera med mina innervantar i merinoull. Värmekuddar är en bra idé.
Gäller bara att hitta en vettig storlek. Det blir nog ett inköp av Toasters till hösten. De kostar ju inte en förmögenhet...

Philipp/
Jag har kört med Hikos 3mm handskar. Även prövat en del andra. Det märks direkt när det blir för tajt. Då stasar det direkt och fingrarna "dör". Resonemanget med paddelsort är intressant.
Har efter några år på vattnet inte kommit längre än till alupaddel. Den blir ju svinkall. Frågan är
vad nästa steg är för att få ut mer av paddlingen. Kanske man kan linda alupaddeln med något
material typ neopren. Det får ju inte bli för mycket friktion. Lite osäker på vilket material som vore
det optimala. Förslag?

Det absolut bästa är trots allt att stiga iland, göra upp en liten lägereld och brassa lite käk på
stormköket! :) Den värmen och känslan är obetalbar...

Tackar för tipsen så länge!
/Peter
 
Har ju inte dom problemena själv men finns typ nitroglycerinssalva som läkare kan skriva ut.
Tydligen väldigt effektivt

Har fått denna typ av salva utskriven. "Glycerylnitrat i Essex kräm 2%"
Använder salvan endast när jag åker skidor i sträng kyla och då fungerar den väldigt fint tillsammans med bra handskar. Skrivs tydligen oftast ut till rökare som har nedsatt cirkulation i händer & fötter. Hör inte till den kategorin själv även om man skulle kunna tro det på mina kalla händer hehe.

Tuben måste dock förvaras i skydd mot kyla vilket gör den olämplig att ta med på längre turer osv där det finns risk för minusgrader. Då är nog dessa kemiska engångshandvärmarna betydligt bättre.
 
När det var som bistrast smorde jag in mig med cocosfett. Gör några köldgrader. Har STORA problem med kalla extremiteter. Att aldrig låta dem bli kalla är grunden.
 
Struntar i att virrar in paddeln i något och skaffa en bättre istället! Det behöver inte vara någon dyr men allt som inte har en aluskaft kommer att vara mycket bättre! Linda du skaftet med något kommer det antagligen bli väldigt tjockt och jobbigt att hålla i eller göra för liten verkan.
De flesta paddlar med aluskaft är även väldigt enkla och mjuka i bladet, väldigt tunga och har en tråkig form. Vilken sort av paddel du väljer är ju en smaksak. Personligen tycker jag att Grönlandspaddlar är det bästa när man inte just kör surf,fors eller sprint (och liknande) och Grönlandspaddlar är även känt till att man håller sina händer lite varmare. Men som sagt så är det ju även en smaksak. En Europapaddel med glasfiber eller kolfiberskaft kommer också göra en stor skillnad med tanken på värmen. Allt i trä är dock bäst om man är frusen av sig och vill hålla värmen bättre. Och det finns ju alla möjliga slags paddlar i trä där vissa är riktig fina!
 
Som seobserver är inne på: Handskar isolerar bara, för att händerna inte ska bli nerkylda måste de få värme som de isolerande handskarna kan hålla kvar. Det får de inte om inte kroppen har överskott på värme.

De kroppsdelar som blir kalla först när man är för dåligt klädd är händer och fötter, oavsett hur mycket isolering man har på händer och fötter.

Det har varit nån annan tråd om liknande nyligen (men den handlade eventuellt om fötter), det KAN såklart vara cirkulationsrubbningar också, men börja med att prova att ha mer kläder på resten av kroppen.
 
Ständigt dessa kalla fingrar

Ganska bra och förstående svar här tycker jag. Men det märks vilka som inte har problemen själva. Vi som lider av kalla extremiteter vet att det inte duger med "sätt på dig en mössa så blir resten av kroppen varm också" och liknande kommentarer. Tack för omtanken men det funkar inte riktigt så.

Mina händer (och ibland fötter) blir kalla väldigt lätt och när dom väl blir det så gör det ont i dom. Otroligt ont. Det kan räcka med att man råkar ha händerna utanför vantarna några sekunder för länge ibland. Eller att dom är blöta. Jag har också funderat på hur jag ska göra vid paddling. Jag paddlar inte mycket och i princip enbart på sommaren. Men även en varm och solig dag så kan jag behöva ha mina neoprenhandskar på mig. Trots att resten av kroppen svettas och jag kanske paddlar i bar överkropp.

Det bästa jag kommit på hittills är att ha både neoprenhandskar och pogisar (antar att det är sådana där skydd man sätter runt paddeln och sticker in händerna i?) och sedan som någon sa att hålla händerna i rörelse. Inte för hårt grepp utan öppna och knyta händerna hela tiden. Se till att jag inte råkar doppa händerna i vattnet är också bra. Ibland kommer ju någon våg man inte beräknat och så sätter man ner paddeln precis då och hela handen åker med. Då blir jag lite irriterad på mig själv :)

Jag har inte provat att paddla med sådana där värmekuddar men jag har provat att blöta ner dom. Då funkar dom inte. Iaf inte den variant jag hade. Och jag har också hört att dom behöver syre så det kanske kan vara svårt att packa in dom i massa neopren som sitter ganska tight. Om det funkar så är det ju bra men jag blir lite skeptisk. Om någon provar och får det att funkar så vore det kul att höra det. För då är jag intresserad.
 
Ja jag är en av de som har svårt att föreställer sig hur det är att frysa mycket. Jag går typ i kortbyxor när andra har tjock tröja och yllestrumpor på sig då jag är rätt varm av mig.
Men självklart har även jag blivit riktig kall på både kroppen och händer och fötter men då har anledningen varit väldigt tydligt. (oftast blöt/svettig och mkt vind osv)
Att behöver paddlar med handskar på sommaren låter riktig jobbigt.

Jag har inga tumvantar där jag kan stoppar i några påsar för att testa men jag ska ta med en påse och testa ute för att ser hur de är ihop med vatten. Hade faktiskt inte tänkt på det.

Om du tycker det är jobbigt att bli blött om händerna kan jag rekommendera Reed Chillcheaters handskar http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2612&page=
Dessa är helt täta och går långt upp längs armen. (många helt täta är så korta att man ändå få in vatten som rinner längs armen)
Jag vet flera som paddla med dessa och har yllevantar i dessa och är super nöjda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.