Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Men det är ju en sak om Expressen skriver vad de tycker och en helt annan då enhetschefen vid länsstyrelsen i Norrbotten säger

- Vi tillgängliggör för helt andra människor, exempelvis med människor med barnvagn eller rullstol.

Han har ju liksom möjlighet att genomföra det hela. även om han sen slänger in brasklappen

- Men vi kanske inte kan följa handikapporganisationernas rekommendationer fullt ut. Det blir för dyrt, säger Sundvall.

Christian
 
Ej enhetschef kan inte ensam fatta beslut om att bygga vägar, om än så korta, i fjällen.

Som jag skrev, frågan är mer varför han skriver, inte vad han skriver. Han drivs uppenbarligen av någonting...

Thomas
 
När jag läser era åsikter börjar jag bli riktigt rädd, för om en person har ett handikapp som gör att han har svårt att gå men vill ut i den svenska fjällvärden så blir han faktiskt låst på grund av att ingen vill göra det lätt för att komma fram.
Jag tycker så att alla ska få ha möjlighet att komma ut i naturen vare sig man är handikappad eller inte.
Eller ska vi ha ett läge i svenskt friluftsliv ( vi och dom).
Det görs nog mer skada i den svenska fjällvärden med alla dessa motorcyklar och atv än om man skulle grusa en led.
 
Om man tycker att naturupplevelsen förstörs av att en vandringsled handikappanpassas så finns det några alternativ:

1. Gå 5-10 meter bredvid leden, då kommer du inte se leden och därmed kan knappast naturupplevelsen påverkas.

2. Gå oledat. Det finns hur mycket oledad natur som helst i Sverige.


Det handlar ju inte om att göra asfaltsväg av leden, det handlar om att lägga bredare spänger, kanske fylla ut med lite grus på vissa ställen, flytta lite större stenar etc. Det står ju i artikeln att de räknar inte med att kunna uppfylla alla krav på handikappanpassning (jag antar att t.ex. begränsningar på lutning blir väldigt svårt att göra nåt åt).


Sen ska man ju betänka att de leder som finns är ju ett sätt att underlätta för vanliga vandrare. Ni som går led har alltså fått det lättare att vandra tack vare lederna. Men samma "service" unnar ni alltså inte de som är handikappade?

Det är det här vanliga "Nu när jag har fått vad jag vill ha räcker det, nu ska inte en massa andra komma och få samma sak".
 
När jag läser era åsikter börjar jag bli riktigt rädd, för om en person har ett handikapp som gör att han har svårt att gå men vill ut i den svenska fjällvärden så blir han faktiskt låst på grund av att ingen vill göra det lätt för att komma fram.
Jag tycker så att alla ska få ha möjlighet att komma ut i naturen vare sig man är handikappad eller inte.
Eller ska vi ha ett läge i svenskt friluftsliv ( vi och dom).
Det görs nog mer skada i den svenska fjällvärden med alla dessa motorcyklar och atv än om man skulle grusa en led.

Torgny, en fråga till dig då.

  1. Var drar du gränsen?
  2. OK med grusväg till Keb?
  3. Ok att grusa Kungsleden Abisko-Keb?
  4. Topptur Kebnekajse?
  5. Silverfallet under Toulpagorni, vidare in i Singivagge?
Ska dessa alla handikappanpassas, elelr har du en gräns?

själv tycker jag nog att vi inte kan föstöra upplevelsen för den stora massan för ett tillgodose en liten grupp. "The needs of teh many outweigh the needs of the few, or the one" som Spock skulle sagt , fär att spetsa till det litegrann

christian
 
När jag läser era åsikter börjar jag bli riktigt rädd, för om en person har ett handikapp som gör att han har svårt att gå men vill ut i den svenska fjällvärden så blir han faktiskt låst på grund av att ingen vill göra det lätt för att komma fram.
Jag tycker så att alla ska få ha möjlighet att komma ut i naturen vare sig man är handikappad eller inte.
Eller ska vi ha ett läge i svenskt friluftsliv ( vi och dom).
Det görs nog mer skada i den svenska fjällvärden med alla dessa motorcyklar och atv än om man skulle grusa en led.

Är du allvarlig? Alla kan inte få allt de vill här i livet, det finns inte oändliga resurser (varken för att handikappanpassa eller orörd natur). Ska det installeras knapplift upp på Kebnekajse också för att det kan vara jobbigt för någon som vill men inte orkar gå upp? I alla delar i livet finns det saker man kan och inte kan göra, med den ansträngning man är beredd att lägga, och de resurser man har.

Som sagts innan kan man redan idag i rullstol besöka fjällvärden på olika sätt. Själv flög jag in i fjällen och paddlade ut för några veckor sedan. Behövdes ingen anpassning för det.

Om du nu tycker att alla ska kunna besöka naturen, hur hade du tänkt tillhandahålla kontinuerlig elförsörjning, dialysmöjligheter, avsaknad av jordbakterier och andra infektionsrisker, strålbehandling dagligen och annat som vissa behöver?

Nej, det görs inte mer skada med ATV, man kan redan nu ansöka om undantag för ATV hos länsstyrelsen, har inte hört om några större problem med att det kommer en flodvåg av handikappade som kör sönder fjällen. Snarare ett problem med alla _lata_ som flyger helikopter i fjällvärden.
 
Om man tycker att naturupplevelsen förstörs av att en vandringsled handikappanpassas så finns det några alternativ:

1. Gå 5-10 meter bredvid leden, då kommer du inte se leden och därmed kan knappast naturupplevelsen påverkas.

2. Gå oledat. Det finns hur mycket oledad natur som helst i Sverige.


Det handlar ju inte om att göra asfaltsväg av leden, det handlar om att lägga bredare spänger, kanske fylla ut med lite grus på vissa ställen, flytta lite större stenar etc. Det står ju i artikeln att de räknar inte med att kunna uppfylla alla krav på handikappanpassning (jag antar att t.ex. begränsningar på lutning blir väldigt svårt att göra nåt åt).


Sen ska man ju betänka att de leder som finns är ju ett sätt att underlätta för vanliga vandrare. Ni som går led har alltså fått det lättare att vandra tack vare lederna. Men samma "service" unnar ni alltså inte de som är handikappade?

Det är det här vanliga "Nu när jag har fått vad jag vill ha räcker det, nu ska inte en massa andra komma och få samma sak".
håller med dig.
 
Är du allvarlig? Alla kan inte få allt de vill här i livet, det finns inte oändliga resurser (varken för att handikappanpassa eller orörd natur). Ska det installeras knapplift upp på Kebnekajse också för att det kan vara jobbigt för någon som vill men inte orkar gå upp? I alla delar i livet finns det saker man kan och inte kan göra, med den ansträngning man är beredd att lägga, och de resurser man har.

Som sagts innan kan man redan idag i rullstol besöka fjällvärden på olika sätt. Själv flög jag in i fjällen och paddlade ut för några veckor sedan. Behövdes ingen anpassning för det.

Om du nu tycker att alla ska kunna besöka naturen, hur hade du tänkt tillhandahålla kontinuerlig elförsörjning, dialysmöjligheter, avsaknad av jordbakterier och andra infektionsrisker, strålbehandling dagligen och annat som vissa behöver?

Nej, det görs inte mer skada med ATV, man kan redan nu ansöka om undantag för ATV hos länsstyrelsen, har inte hört om några större problem med att det kommer en flodvåg av handikappade som kör sönder fjällen. Snarare ett problem med alla _lata_ som flyger helikopter i fjällvärden.

Nog vet jag att alla kan inte få allt.
Gjorde man bredare spångar och tog bort dom besvärliga stora stenar som finns på leden så blir det lättare för dom som har rullstol eller rullator att göra en tur i fjällen.
För dagens fjäll leder som t.ex Kungsleden är ju som en Europaväg med olika korsningar.
 
Torgny, en fråga till dig då.

  1. Var drar du gränsen?
  2. OK med grusväg till Keb?
  3. Ok att grusa Kungsleden Abisko-Keb?
  4. Topptur Kebnekajse?
  5. Silverfallet under Toulpagorni, vidare in i Singivagge?
Ska dessa alla handikappanpassas, elelr har du en gräns?

själv tycker jag nog att vi inte kan föstöra upplevelsen för den stora massan för ett tillgodose en liten grupp. "The needs of teh many outweigh the needs of the few, or the one" som Spock skulle sagt , fär att spetsa till det litegrann

christian

Min gräns går brett och man behöver inte göra göra en grusväg i fjällen för det är ju det ändå.
Man kan ju göra det bredare med där det går spång och fylla i med lite grus där det är ojämn.
Tycker själv nu att Kungsleden är en Europaväg.
Att göra leder vänligare för både äldre o handikappade är ju bra så dom kan ju hänga med ut i fjällen.
Alla dina frågor har jag ett svar gör dom handikapp anpassad men lägg lägg grus där det är ojämn och flytta bort stenar som är i vägen.
 
Den vanligaste orsaken att lägga spänger är att skydda naturen, inte att göra det enklare för dig.

Bara en tanke att reflektera över
 
När det gäller ATV så har jag erfarenhet av att börja min första fjälltur med att gå fel.
Sedan om man vill att det ska vara skön naturmiljö så tycker jag att då kan vi förbjuda all motortrafik i luften,sjö och mark förbjudas. HÅLL TYST I DEN SVENSKA FJÄLLVÄRDEN.
tycker det är för mycket motorljud i fjällen.
 
Antaligen ett populistiskt uttalande.

Håller annars med farsi att man kan inte få allt eller förvänta sig att allt ska anpassas.
Det finns många fjällanläggningar som är tillgängliga för rullstolsbundna och den listan kan säkert utökas men att göra ledanpassningar bortom vägs ände känns inte rimligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
Kerlun Efterlysning vandringsleder i Norge, Hedmarksvidda och norrut Fjällvandring 0
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
stinafina vandringsleder? Fjällvandring 9
skutt BRA VANDRINGSLEDER I NORGE ? Fjällvandring 8
Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00! Fjällvandring 5
Tiveden, vandringsleder? Fjällvandring 2
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.