Hagtorn

Jag har ett vackert hagtornträd vars bär sidensvansarna varje höst brukar äta sig mätta (och fulla!) på. I år har jag tänkt konkurrera med dem om bären och göra lite gelé och likör. Har googlat och hittat recept, men det skulle vara roligt om någon har något (gärna gammalt favorit-) recept att dela med sig av.

Man kan tydligen även torka blad och blommor och brygga te av. Vet någon om det funkar även med bären?
 
Att göra te av bär är eller blir till en rätt tafflig erfarenhet.
Häll på rom/vodka, socker och häll det över havtornen innan du ställer det att mogna några månader.
 
Tror du menar havtorn!

Jag har ett vackert hagtornträd vars bär sidensvansarna varje höst brukar äta sig mätta (och fulla!) på. I år har jag tänkt konkurrera med dem om bären och göra lite gelé och likör. Har googlat och hittat recept, men det skulle vara roligt om någon har något (gärna gammalt favorit-) recept att dela med sig av.

Man kan tydligen även torka blad och blommor och brygga te av. Vet någon om det funkar även med bären?

Det brukar vara havtorn man gör delikatesser av, hagtorn går också men är inte lika vanligt:)

Vi brukar göra sorbet, mmmmmmm........
 

Bilagor

  • img_5820726233953.jpg
    img_5820726233953.jpg
    14.6 KB · Visningar: 2,527
Jadå, jag vet att man använder havtorn till goda rätter, det är gott och mycket c-vitaminrikt.

Men nu är det alltså ett hagtornsträd jag har och även de bären är goda och nyttiga, men eftersom de har en ganska stor kärna är de lite besvärliga att använda, vilket förmodligen är största anledningen till att det inte är vanligt att man tar vara på dem.

Att det är ovanligt är det som gör det intressant tycker jag :) En massa "vanliga" bär tar jag ju ändå hand om.
 
Jahapp där fick amatörbotanisten på näbben...

;)
Ska leta runt lite och återkommer. HaGtorn, där användes blommor och bladen till te. Det har också används till nödmjöl och nödbröd.

tillägg
Det har en stor plats inom naturmedicin, det har ansetts och anses fortfarande vara en naturlig hjärtmedicin. Däremot kryllar det inte direkt av recept, annat än att man noterar totaltankade fåglar när frukterna jäser. Bären ska inte vara så kul att äta utan tillagning, däremot roligare om man gör någon gelé eller sylt på dom. Något riktigt recept har jag däremot inte hittat.
Hagtorn kommer i mängder av olika arter, lat. för släktet är crataegus.
 
Senast ändrad:
I Centralasien görs ofta tee på frukterna och det blir ett hyfsat tee. Jag har bara testat med torkade frukter och då kokar man upp vatten och därefter lägger man i frukterna och låter de stå i ca 15 minuter innan man dricker. Teet smakar inte så mycket men det ska vara nyttigt har jag fått höra. Jag har bara testat med torkade frukter men det borde även fungera med färska.

/Stellan

Jag har ett vackert hagtornträd vars bär sidensvansarna varje höst brukar äta sig mätta (och fulla!) på. I år har jag tänkt konkurrera med dem om bären och göra lite gelé och likör. Har googlat och hittat recept, men det skulle vara roligt om någon har något (gärna gammalt favorit-) recept att dela med sig av.

Man kan tydligen även torka blad och blommor och brygga te av. Vet någon om det funkar även med bären?
 
Det går bra att göra te på bären. Torka dem i ugnen på 40 grader eller i ett varmt välventilerat rum. Koka ca 2 tsk torkade bär med en kopp vatten i 10 min under lock. Hagtornste (både blad, blom och bär) är bra som komplementär medicin vid hjärt- och kärlproblem. Också bra om man har lätt att få blåmärken, det ökar elasticiteten i blodkärlen. Drick en kopp om dagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Är detta hagtorn? Bär och svamp 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.