Är detta hagtorn?

Det ligger säkert löv på marken nedanför. Jag kan dock kankske inkomma med ett monogynablad inom 36 timmar.

Bären ser nog ut som på Amerikansk hagtorn också, men jag tror storleken skiljer, samt att dessa inte växer vilt i samma utsträckning som Trubbhagtorn (Crataegus Monogyna om jag minns rätt). Bladen skiljer sig vidare tydligt åt.

Edit: på kortare tidn än 36 timmar hittade jag denna tämligen informativa bild:

cratmon2.jpg


Jämför ev blad med det på bilden. Amerikansk hagtorn (går säkert att googla på) har löv som mer liknar Oxel eller nåt (ovala, mindre flikiga).
[Ändrat av Mezzner 2006-11-27 kl 17:01]
 
Amerikansk hagtorn (Crataegus intricata) har stora blanka NÅGOT flikiga blad (inte som trubbhagtornet), långa blanka tornar och de stora bären har FLER ÄN TVÅ frön.

Rundhagtorn (Crataegus laevigata) har rundade flikar på bladen, få eller inga tornar och har TVÅ frön i frukten.

Trubbhagtorn (Crataegus monogyna) har djupt flikiga blad, korta matta taggar och ETT frö i frukten (mono-gyna=ett frö)

Följaktligen är det en monogyna som visas på bilden. :)

/Kalle
 
mipert; sa:
Barnen kom med dessa bär under en promenad.

Är det Hagtorn?
De har en enda kärna.

Utan blad saa gaar det inte att artbeskriva vaexten. Det aer troligtvis en hagtorn men vilken art det aer kan jag inte saega av bilden. Att den har en kaerna per frukt hjaelper inte saa mycket. De flesta hagtornsarter kan ha det. Det variera vaeldigt inom en art och viss individer har frukt med bara en kaerna och andra individer har frukter med flera kaernor. Det finns tvaa vilda arter i Sverige och maanga fler foervildade. Det aer aeven vanligt med hybrider inom slaektet och det goer det svaarare vid en beskrivning. Om baeren aer plockade i en stadspark eller naera bebyggelse saa aer det lika troligt en foervildar aer som en inhemsk art.

Skulle inte behoeva vara ett hagtorn heller utan aeven en oxel eller rönn... Rönnar, oxlar och hagtorn har liknande frukter. Frukterna ser ut som smaa aeppel (behoevs lite fantasi) och aer inget baer eller stenfrukt utan en aeppelfrukt.

/Stellan
 
Jonas.O; sa:
norpan_; sa:
Jag tippar på hagtorn. Det skulle dock kunna vara oxel också.

/mattias

Har för mig att oxel inte har stenfrukt utan mer liknar rönnens bär i det avseende?

J
Beskrivning av Rosvaexter (Rosaceae) fraan virituella floran:

Beskrivning. Ett- eller fleråriga örter, eller lövfällande buskar eller träd. Blad oftast strödda, enkla eller sammansatta, vanligen med stipler. Blommor vanligen tvåkönade. Foder ibland med ytterfoder, med fyra eller fem foderblad. Kronblad fyra eller fem, sällan utan kronblad. Ståndare fem till talrika. Stift ett till flera. Fruktämnen ett till flera, fria eller förenade med varandra, ibland förenade med blomaxeln. Frukt varierande, stenfrukt (Prunus), sammelfrukt av flera små stenfrukter (Rubus), äppelfrukt (Amelanchier, Cotoneaster, Crataegus, Malus, Pyrus, Sorbus), skenfrukt innesluten i den torra (Agrimonia, Sanguisorba) eller köttiga blomaxeln (Rosa), baljkapsel (Sorbaria, Spiraea), eller hos övriga släkten med nötter fästa direkt på blomaxeln. Hos Fragaria är blomaxeln köttig och röd (en skenfrukt).

Rönnar (Sorbus), oxlar (Sorbus) och hagtorn (Crataegus) har aeppelfrukt. Att det staar paa http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata/welcome.html att hagtorn har stenfrukt saa aer det fel.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Vilka bär är detta? Bär och svamp 4
Oaker Vilken svamp är detta? (häxring-typer) Bär och svamp 1
Korallaven Vad för art av sjögräs är detta? Bär och svamp 1
Korallaven Vilken växtart är detta? Bär och svamp 2
Adine Vad är detta för svamp Bär och svamp 2
Knalle12 Vad är detta för svamp. Bär och svamp 1
Hookahey Vad är detta för växt? Bär och svamp 4
sece Vad är detta för svamp? Brunsopp? Bär och svamp 2
Sarano Vad är detta? Bär och svamp 3
WildWoods Vad är detta? Bär och svamp 3
Shahivann Artbestämning- är detta kardborre? Bär och svamp 1
iphonefisken Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
plaskdaja Vad är detta för bär? Bär och svamp 3
alven Vad är detta för träd? Bär och svamp 10
j_stellan Vilken smamp är detta? Bär och svamp 9
plaskdaja Vad är detta för bär? Bär och svamp 27
Krysmynta Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
hubeee vad är detta för blomma? Bär och svamp 4
Leafy Är dessa ätbara? Bär och svamp 5
jonken Någon soppa men vilken och är den ok att äta? Bär och svamp 9
Birchgrove Är det här en (stjärnhovs)tryffel? Bär och svamp 0
Osterberg Vad är det för fel på trädet? Bär och svamp 7
Kasperrr När är bärsäsongen i Sarek? Bär och svamp 3
honkydory Kunskap är kul och lätt packning att bära! Bär och svamp 1
mipert Kan man ta fel på kvickrot (och vilka är dessa växter) Bär och svamp 5
matnys När är det lingondags i Värmlands djupa skogar??? Bär och svamp 4
prl Hur är det med svamp i Stockholmstrakten nu? Bär och svamp 8
KebneKajsa Hagtorn Bär och svamp 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.