Hängmatta

Hi,hi!

Nej du Peter, klipper hål i mina sovsäckar gör jag inte. Det är enklare än så, de är redan från början försedda med tvåvägsdragkedja... Mindre dramatiskt, men betydligt mer praktiskt!
Instängt, nja. Jo, lite instängt är det allt. Å andra sidan sover jag tyngre i hängmattan än på marken, så jag rör mig mindre.
Förbipasserandes reaktioner vore nog kul att se, mitt läger brukar vara brutet innan det dyker upp andra vandrare.
Myggen ja, dessa otäcka naturmarodörer. Myggen är tokiga i mig (bra för medvandrare), så jag sover alltid nere i sovsäcken och med myggnät över huvudet. Sommartid tar jag därför en rätt tunn sovsäck för att inte bli kokt. Hej på er alla! Anna
 
Liggunderlag

>luffarjohan, använder du uppblåsbart liggunderlag? Blir du kall på axlar och höfter på grund av för >smalt liggunderlag?

Har endast använt mig av ett relativt brett cellplastunderlag men givetvis kan delar av kroppen ligga an mot mattan men jag upplever inte det som något större problem varken med dunsäck eller syntet. Syntet är dock att föredra då isolationsförmågan kvarstannar även om loftet "försvinner".

Jag har även liksom andra testat med en sovsäck trädd runt hängmattan men hennessy's modell med en ryggåslina och myggnät gör att hela arrangemanget verkligen blir bökigt och inte är något jag tänker fortsätta med. Är dock fast övertygad av att en dedikerad underquilt/peapod motsv. är bästa lösningen.
 
Till min sovsäck har jag gjort ett myggnät som är som en påse som träs ner över huvudet (och går ner till midjan ungefär, där det sitter resår).

En sån myggnätspåse borde ju gå att trä över hängmattan på samma sätt som sovsäcken (om man gör ett hål i änden).
 
Till min sovsäck har jag gjort ett myggnät som är som en påse som träs ner över huvudet (och går ner till midjan ungefär, där det sitter resår).

En sån myggnätspåse borde ju gå att trä över hängmattan på samma sätt som sovsäcken (om man gör ett hål i änden).

Där börjar du närma dig något som kan göra hängmattan intressant även i mina ögon.
Jag har varit skeptisk till trasslet det verkar vara med att hålla sig varm och myggfri, men din lösning känns vettig (i teorin i alla fall :)

/OJ
 
Det finns myggsäkra hammockar

http://www.junglehammock.com/index.php

Jag jag tittat på en sådan här hammock, och jag är sugen på att slippa ligga på golvet. Väl inne i denna kokong så är man skyddad mot väder och mygg men vart gör man av ryggan? Ni som kör med hammock, har ni grejorna på marken? Jag har varit med om att det regnar emellanåt.

Sven
 
http://www.junglehammock.com/index.php

Jag jag tittat på en sådan här hammock, och jag är sugen på att slippa ligga på golvet. Väl inne i denna kokong så är man skyddad mot väder och mygg men vart gör man av ryggan? Ni som kör med hammock, har ni grejorna på marken? Jag har varit med om att det regnar emellanåt.

Sven

Man kan spänna upp ett tarp över hängmattan och väskan kan man hänga i linan till hängmattan eller varför inte göra en egen hängmatta till väskan. =) http://www.hammockforums.net/gallery/files/2/7/121406033.jpg

Har man en hennessy kan man i ridgelinen fästa ett snöre som går genom öppningen på undersidan och fästa väska/skor/whatever man inte har lust att ha inne i hängmattan utan att de ligger på marken.
 
Jag har varit skeptisk till trasslet det verkar vara med att hålla sig varm och myggfri, men din lösning känns vettig (i teorin i alla fall :)

Jag kanske ska påpeka att mitt myggnät inte är sytt av myggnät utan av tunnt gardintyg från Jysk. Det gör att det blir inga "maskor" som man fastnar i utan det hela känns som ett "slätt tyg".

Jag har använt myggnätet på ett par scoutläger och det fungerar bra. Dock kanske det bli lite väl varmt (eftersom det blir lite tätare än ett normalt myggnät). Men det kan gå att hitta nåt tyg som är lite mer mittemellan, luftigare men ändå inte så man fastnar.
 
Vilka bekymmer om mygg, regn etc., de e bara o spänna upp en duk ovanför hängmattan o dra
sovsäcken över huvudet o sova, eller ?
Prylarna har man väl på marken bredvid sig, där man förr eller senare hamnar...
Är det ingen som sover i det "fria" nuförtiden ?
peter skuggan
 
Min sammanfattning

Om jag skulle sammanfatta alla tips så skulle det bli så här:

1. Trä hängmattan genom sovsäcken (2-vägsblixtlås) för att få isolering från kylan även på undersidan. Det gör också att man inte riskerar att trilla ur hängmattan.
2. Spänn upp en presenning (3x3m) ovanför hängmattan. Vid busväder spänner man bara ner sidorna på presenningen så ligger man skyddad från både regn och vind.
3. Sy ett myggskydd i form av en "strut" som dras utanpå överkroppen (inuti sovsäcken).
4. Vid behov knyter man fast packningen i repet som håller uppe presenningen.

Det man då behöver för att sova är hängmatta, sovsäck, presenning, myggskydd och linor till vindskyddet.
Vikten blir väl ungefär (eller lite lättare?) som om man skulle sova under presenning med liggunderlag och sovsäck, men det blir skönare att sova eftersom man kommer upp från marken och det blir lättare att hitta sovplats eftersom man bara behöver två träd. Nackdelarna är att det inte funkar på kalfjäll (inga träd) och att det inte passar för familjecamping.

Men på mina fisketurer skulle det funka super!!!!!
 
Namne,gillar du sniklösningar finns det en länk på en annan tråd om hängmattor som beskriver hur du gör en egen som funkar att ligga diagonalt i.

(Tror det var www.tothewoods.net om minnet inte sviker mig.)


peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.