Grundläggande för överlevnad

Varg är inte farligt överhuvudtaget... så länge du inte är jakthund i Dalsland eller runt Uddevalla :)

Björn tror jag inte är så vanligt så långt söderut. Däremot kan vildsvinen vara luriga.
Rent teoretiskt är det "farligare" att vara på Kroppefjäll och Kynnefjäll i Dalsland. Här finns både varg och björn.

Ett tips är att ta med kameror för att filma och fota mycket. Varför undrar ni?
Jo, eftersom de flesta här på forumet löser diverse uppgifter på ungefär samma sätt med samma tänk. Det vore intressant att se hur ett gäng som tydligen aldrig varit i skogen förr löser saker. Vi pratar inte om att tänka utanför (terräng)lådan. Snarare om att inte ens veta hur lådan ser ut :)

Lycka till.
 
Tja!

Vi är ett gäng som hade tänkt campa under en helg. Behöver råd om vissa saker att tänka på ute i den svenska naturen så här års. Det jag tänker på är:

* Vatten, vad bör man tänka på här?
* Vindskydd, grundläggande kunskaper i konstruktion, bra att veta.
* Flotte, Hur bygger man en flytande flotte, bör klara en pers.
* Eld, hur gör man upp en eld i den svenska naturen, vad brinner bra?

Har kollat på Bear Grylls i Man vs Wild och har fått bra tips därifrån. Vad gäller vatten så undrar jag om det går att dricka vatten som är rinnande i naturen. Är det säkert eller bör det kokas? Går det att dricka vatten från en insjö om det kokas först?

/dani

Kul att ni fått dessa ideer !
Vatten, ta med vatten i petflaskor, vet inte hur det ser ut där ni ska vara.
Vindskydd, köp en pressenning på ÖB, Rusta eller nåt + rep, spänn mellan ett par träd, det löser ni.
Flotte ?, hoppa på det så länge, ni får nog o göra ändå.
Enkla tips i övrigt, eld, ved, mat, etc, är ju min alldeles för breda, hemsida http://skuggan.alhagensmainecoon.com
För övrigt så finns otroliga mängder tips här på forumet

Vindskydd, sovplatser i er närhet finns på www.sovplats.se

Hoppas ni får det trevligt, utrustning kan finnas på beg.marknader etc. om ni inte vill köpa allt nytt.
Alla är vi barn i början, så fråga på !
peter
 

Bilagor

  • PICT0057.jpg
    PICT0057.jpg
    89 KB · Visningar: 1,473
Beror på hur känslig man är. Jag bor på landet med egen vattentäkt och jag dricker vattnet direkt ur sjöar eller som under förra veckans paddelturer i Östersjön, direkt från Östersjön utan kokning. Kan tilläggas att jag hittills aldrig blivit magsjuk av vatten.

Det spelar absolut ingen roll hur känslig man är, livsmedelsverket rekommenderar ändå att man kokar det. Att du inte behöver göra det är en helt annan femma.
 
Hängslen och livrem....

Det är klart att Livsmedelsverkets, Fjällsäkerhetsrådets och handlarnas packlistor måste vara uppfyllda till max innan man lämnar det kommunala färdmedlet....
Den andra angreppsvägen att efterhand upptäcka vad man behöver och vad man kan lämna hemma nästa gång förutsätter ju eget funderande och det bör helt undvikas om det skall vara "säkert"...börja öva med 1/4 dags övningar så att inget går helt åt pipan....;-)
Nej kör så det ryker, över några dagar kan ni inte misslyckas helt och nu på hösten är vargarna extra hungriga... glöm inte att fotografera mycket. flotte kan ni bygga nästa gång överlev bara den här gången först...
 
Tja!

Vi är ett gäng som hade tänkt campa under en helg. Behöver råd om vissa saker att tänka på ute i den svenska naturen så här års. Det jag tänker på är:

* Vatten, vad bör man tänka på här?

Att ha bra kläder som klarar väderförhållanden på plats. Kolla igenom Utsidans forum så kommer du att hitta bra exempel.

* Vindskydd, grundläggande kunskaper i konstruktion, bra att veta.

Finns även på Utsidans forum men kanske finns det ett fast vindskydd i området ni har tänkt besöka så kanske är det lättare att använda det. Har man ingen erfarenhet av vildmarksliv så är det bättre att använda tält. Testa att resa det några gånger innan ni åker till skogen.


* Flotte, Hur bygger man en flytande flotte, bör klara en pers.

Det går bra att bygga flottar av gamla mjölkpaket. Ni kan plundra en återvinningscentral innan ni åker till skogen. Får ni inte tag i mjölkpaket så kan man tälja en barkbåt som man kan leka med i bäckar. En barkbåt klarar inte en person.

* Eld, hur gör man upp en eld i den svenska naturen, vad brinner bra?

Torr ved brinner bra och det är lätt att få upp en eld om man använder tändstickor eller tändare

Har kollat på Bear Grylls i Man vs Wild och har fått bra tips därifrån. Vad gäller vatten så undrar jag om det går att dricka vatten som är rinnande i naturen. Är det säkert eller bör det kokas? Går det att dricka vatten från en insjö om det kokas först?

/dani

Om man ska vara på den säkra sidan så är det bättre att koka vattnet först. Vid matlagning är det inga problem men när man dricker kan det bli problem. Drick tee istället för att dricka vatten. Går enkelt att ta med sig teepåsar eller så går det även att göra tee av växter ex tallbarr eller olika bär.

* Finns det vargar som strövar omkring i skogarna, hur stor är risken för varg?

Kan finnas varg men risken att man stöter på dem extrem liten och om de sedan anfaller är ännu mindre. Vargen kan ni räkna bort. Det farligaste djur som ni kan träffa på är fästingar och dessa ska plockas bort innan de börjar suga blod.

* Vid fiske, måste en lina slängas ut och fästas i marken? Typ nåt liknande som vid pimpling, dvs en tyngd i ena änden (en sten och pinne för att fästa linan), en fiskelina med ett flertal krokar och en fästkrok (typ en pinne) i andra änden. Låta denna stå under ett antal timmar. Finns nån guide hur man går tillväga för bästa resultat

Det fiskeredskap du beskriver påminner mycket om det som jag kallade för backa när jag lärde mig att fiska men enligt Wikipedia så är backe en typ av långrev. Långrev kallades för ålarev där jag växte upp (NV Skåne).

Det finns några olika metoder att testa på.

* Ta 5 m lina där du fäster en krok, sänke och flöte som sedan kastas ut för hand men glöm inte att hålla kvar linan. Det fungerar bra göra en ögla som knyts runt handen. När kroken och flötet är ute i vattnet binds linan fast i något på land ex ett träd eller rot men det går även att slå ner en pinne i marken som man binder fast den i. Det blir som att meta utan ett spö och man kollar med jämna mellanrum om att är något på kroken.

* Det går även att bara använda krok och lina men det är då svårare att kasta ut och se om det är napp. Vid tjuvfiske är detta at föredrar för det är mindra att förlorar och svårare att hitta. Är även bra om man inte har möjlighet att vakta hela tiden så att ingen tar utrustningen

* Ett annat sätt är att ha ett sänke längs ut på lina, därefter ett litet flöte och sedan kroken. Tanken är då att sänket ska dra ner flötet under ytan och flötet i sin tur ska hålla upp kroken från botten och det blir en typ av bottenmete utan spö.

* Det går naturligtvis även att bara använda sänke och krok och det blir mer ett klassiskt bottenmete utan spö.

Vilken som är bäst variera mellan platser och vilken fisk man är ute efter. Vet ej om fiskemetoden är tillåten men jag tycker att om meta är tillåtet så ska det vara tillåtet att ha en lina ute ungefär som om man använder ett spö. Ofta regleras antalet spö som får användas i reglerna för fiskekortet. Fråga när du köper!

/Stellan
 
Tja!

Vi är ett gäng som hade tänkt campa under en helg. Behöver råd om vissa saker att tänka på ute i den svenska naturen så här års. Det jag tänker på är:

* Vatten, vad bör man tänka på här?
Koka allt, om ni inte tar det från en brunn eller kallkälla.
* Vindskydd, grundläggande kunskaper i konstruktion, bra att veta.
Ta med tält, eller åtminstone en presenning och ett rep. Det är tveksamt att ni lyckas hitta tillräckligt bra material för att bygga ett vindskydd ute i skogen ifall ni inte har tillstånd från markägaren att fälla några små träd.
* Flotte, Hur bygger man en flytande flotte, bör klara en pers.
Vet ej.
* Eld, hur gör man upp en eld i den svenska naturen, vad brinner bra?
Man gör upp eld i färdiga eldstäder, eller om det inte finns några sådana i närheten, på sand/grusstränder eller lösa stenar. Aldrig på jord, mossa, torv eller klipphällar eftersom det kan skada marken.
 
Beror på hur känslig man är. Jag bor på landet med egen vattentäkt och jag dricker vattnet direkt ur sjöar eller som under förra veckans paddelturer i Östersjön, direkt från Östersjön utan kokning. Kan tilläggas att jag hittills aldrig blivit magsjuk av vatten.

Direkt från Östersjön? Du kan mycket väl vara den modigaste man jag någonsin hört talas om...
 
Folk har hysteri när det gäller bakterier i vattnet. Jag dricker också alltid i princip allt vatten jag kommer över i bäckan och sjöar. Enda undantaget där jag brukar springa runt är göta älv, för där är det tokigt mycket industrier och tankbåtar som pumpar ut allehanda kemikalier.
 
Sedan skrapade jag loss några spån från törepinnen och gnistrade eld på det. Det brann helt hysteriskt. Även om pinnarna varit blöta utanpå så är de oftast torra i mitten.

Du måste ha använt vansinnigt bra töre om du lyckas få eld på den med eldstålet. Hittade du verkligen den när du var ute eller hade du den med dig?
Du skrev att töret var blöt utanpå! Näe, sorry, men jag tror dig inte. Då ska alltså gnistet från eldstålet först torka virket. Glöm det.
 
Folk har hysteri när det gäller bakterier i vattnet

Bakterier i vatten är ganska enkelt att mäta. Jag tror inte alls att det har med hysteri att göra, men ibland kanske överdriven försiktighet.

Är man ute på överlevnad är det ganska smart att koka vattnet. Inte så kul att bli sjuk därute, även om det händer ganska sällan. Då det sker är det "skit"trist.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.