Generellt är sträckan lättvandrad, även om terrängen stundtals är blockrik (Rogenmoränen är ju känd geologiskt). Leden går på kalfjäll, fjällhedar och stundtals i gammal urskog. Enda sträckan som är besvärlig är norr om Rövollen där man tvingas hoppa på block under en lång sträcka, samtidigt är sträckan Rövollen-Svukuriset lättgången och man går på fjällhedar med stundtals fin utsikt. Svukuriset-Grövelsjön är längsta etappen med 27km (om jag minns rätt) och passerar två toppar med fin utsikt, bl a Salsfjället.
Fisket är i små vattendrag och sjöar. Själv hade jag en mediumlätt haspelutrustning (ABU Cardinal C3 och Lamiglas G1212) som fungerade både i de mindre vattendragen samt gav lite räckvidd i sjöarna. Drag som gick bra var ABU Droppen 4g (K) i de mindre vattendragen och Droppen 6g (K) resp Sölvkroken Spesial 7g (K) i sjöarna.
Fisket är i små vattendrag och sjöar. Själv hade jag en mediumlätt haspelutrustning (ABU Cardinal C3 och Lamiglas G1212) som fungerade både i de mindre vattendragen samt gav lite räckvidd i sjöarna. Drag som gick bra var ABU Droppen 4g (K) i de mindre vattendragen och Droppen 6g (K) resp Sölvkroken Spesial 7g (K) i sjöarna.