Grönt stål ska ge 10 000 jobb till Norrbotten samtidigt kräver ståltillverkarna grön energi i form av vindkraft och solcellsenergi.

Läser du ens vad jag skriver eller?

Jadå, fast lite halvhjärtat.

Det är väl självklart att folk vill ha bättre levnadsstandard? Varför är det ett problem för dig? Om du hade lyssnat på Hans Rosling så hade du insett att befolkningsmängden kommer att stagnera för att sedan börja sjunka. Du ser ju till och med det i din egen kurva som du länkade.

Problemet med att fler strävar efter västerländsk levnadsstandard i kombination med befolkningsökning och stigande medelålder är inte i första hand mitt, det är framtidens, naturen och miljöns.

Det man kan konstatera är att dom flesta prognoser pekar i annan riktning än Hans Roslings i så fall.

Den enda som pratar om karusell och pyramidspel är du.

Du förstår vad jag menade, vad händer med ekonomin om vi drastiskt minskade konsumtionen tror du ?
Det hela bygger ju på att det hela tiden ska produceras och säljas mera.

Någon som säger sig ha en lösning på ett problem, som dikterar hur andra ska leva för att uppfylla det men som sen vägrar göra det själv eller ens föregå med gott exempel har ju noll trovärdighet. Man lever som man lär annars tror man ju inte ens på det man själv säger.

Man kan ju faktiskt oavsett om man är forskare eller inte komma till insikt och förstå men ändå nödgas leva efter hur världen just nu fungerar och ser ut, vårt samhälle är till exempel inte uppbyggt så alla medborgare har möjlighet att cykla till jobbet.


Skiljelinjen här tror jag ligger i var man lägger ansvaret för att lösa klimatkrisen. Jag själv har väldigt svårt att se att vi kommer lösa någonting alls om vi fokuserar på saker som att säga åt människor att cykla istället för att ta bilen eller införa högre skatter på plastpåsar. Istället måste vi tänka större, elektrifieringen av bilar kommer på sikt halvera utsläppen från bilar (hälften kommer ju från tillverkningen). Övergång till koldioxidfri ståltillverkning minskar Sveriges utsläpp med 10%. Allt detta kräver energi. Mycket energi. Redan idag betalar vi, bokstavligt talat priset för en misslyckad energipolitik som grundar sig i ett dogmatiskt, irrationellt motstånd mot det bästa energislag vi någonsin haft. Om du inte tror mig så borde du lyssna på den här mannen:

Jag är med för kärnkraft, men den är liksom elbilen i grunden ingen räddning på problemen vi har framför oss.
 
13 mil ny 400 kV ledning Messaure kraftstation och norra Svartbyn, Boden.
En bra början till att börja med.:)

Det är intressant... Det där ska ta 10 år och det är den elen som behövs till stålverket.... Som ska vara klart om några år.. Går inte ihop?
 
Kraftledningen är nog det lilla problemet!

HYBRIT är indelat i tre faser
  • En förstudie där alla förutsättningar kartläggs, 2016–2017.
  • Försök i en pilotstudie, 2018–2024.
  • Försök i demonstrationsanläggning, 2026–2035.
Efter förstudien, i juni 2017 bildade bolagen ett Joint Venture-bolag för projektet, HYBRIT Development AB. Den 1 februari 2018 fick pilotstudien grönt ljus och den 20 juni togs det första spadtaget till den världsunika pilotanläggningen på SSAB:s område i Luleå, som sedan startades den 31 augusti 2020. I pilotanläggningen produceras små mängder fossilfri järnsvamp. Lärdomarna från denna produktion kommer att ligga till grund för en demonstrationsanläggning, som ska vara på plats 2026. Där ska järn produceras under samma förhållanden som i en fullskalig anläggning, men med begränsad kapacitet.
 
Vindkraftsvist mellan Gällivare skogssameby och vindkraftsbolaget Wasa Vind.

Jag hoppas verkligen att Gällivare skogssameby vinner det här målet.

Låter som mycket snack och liten verkstad när företaget Vasa Vind att säga att "det går att samexistera", deras andel av samexistera går väl mest ut på att hugga ner skogen anlägga väg och vindkraftverk och sedan åka därifrån och lämna Renägarna och naturliv åt sitt nya öde ?

Eller vad menar dom att dom skulle göra extra i just detta fall för att det inte skulle störa Renskötseln och naturlivet ?
 
Låter bra när företaget Vasa Vind att säga att "det går att samexistera", deras andel av samexistera går väl mest ut på att hugga ner skogen anlägga väg och vindkraftverk och sedan åka därifrån och lämna Renägarna och naturliv åt sitt nya öde ?

Eller vad menar dom att dom skulle göra extra i detta fall för att det inte skulle störa Renskötseln och naturlivet ?

Visst är det så! Det är ett jäkla skitsnack att renar och vindkraftverk går bra ihop.
Samerna förlorar mycket i betesmark. Det är bättre att renarna får äta naturlig föda än att bli uppfödda på pellets.
Renar gillar inte vindkraftverk utan dom går långa omvägar när dom ska förbi vindkraftverk.
Även ornitologer har gnällt. Vad jag har hört så finns det mycket rovfågelbon uppe på Hällberget.
 
Regeringens tågsatsning – vill komma ikapp industrisatsningar i norr
Lite valfläsk innan valet -22?
Många unga och även äldre är lite förbannade för att inte regeringarna vill satsa på de boende och bättre transporter söder ut.

Det är vad jag har hört folk prata om här i norr.
 
Det brukar dyka upp lösningar på många problem som först verkar olösliga.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.