Gröna kartan till GPS?

Re: Extern antenn

jasy; sa:
Man behöver inte ha ett uttag för extra antenn. Själv har jag en "återutsändande" till min Garmin Etrex Legend. Då har jag antennen ovanpå ryggsäcken och är oberoende av GPSens läge.

Det där lät intressant med "återutsändadnde" antenn. Hur funkar det egentligen? För det låter ju som en toppengrej nrä man är på platser med sämre mottagning...

Någon som kan förklara lite mer i detalj?
 
gpsval

Med en bra och känslig gps som Garmin 76 eller Sportrak alt meridian bör du inte behöva bry dig om en extern antenn. GPsen bör hålla fixen ändå när du går, även om du har den i en ficka (vertikalt helst).

När du ska ha din ref punkt stannar du ändå upp, håller gpsen uppe och stilla 10-20 sekunder för att positionsbestämningen ska bli noggrannare. Med ändring vad jag påstått tidigare går det hyggligt att få waas/egnosfix även i skog, kollade sskt i går. Alla kantarellställen (7 stycken) jag ville notera kunde bestämmas med waaskorrigering. Jag gick längs en skogsväg också med skog både i söder och norr och kollade vilka satelliter som mottogs. En eller två waas/egnossatelliter syntes 95 procent av tiden - även under gång.

Det finns proffsmottagare och proffsantenner som ger mycket noggrnnare positionsbestämning än de konsumentgpser vi talat om här, men de är avsevärt mycket dyrare. Vanliga återsändande patchantenner som de som nämnts i tråden tidigare tror jag inte ger bättre signal än de inbyggda quadrifilarantennerna i de mottagare jag nämnt ovan. De kan dock vara bra i applikationer där man inte får fram en bra signal till gpsen-och denna inte har uttag för extern antenn (den ena modellen behövde ju sladd som hölls mot gpsantennen så det är ju samma sak som att koppla in en extern antenn.

Keep it simple - and working.

JOnas




[Ändrat av jonasolof 2003-08-23 kl 23:44]
 
extra antenn

Jag köpte en återutsändande antenn i våras. Via nätet naturligtvis(ca 450sek). Laddas med AA-batterier, laddningsbara eller alkaline efter behag. Jag är mycket nöjd med resultatet. Jag har den kopplad till en EtrexVenture. När jag testade den så gick jag en skogsstig och registrerade spår varje gång som jag sedan tömde till Fugawi för att se på kartan hur jag hamnade. Utan extra antenn hade jag 2-5 satelliter och max 1/2 signalstapel. Onoggrannhet 12-25m.
Med extra antenn fick jag dubbelt så många satelliter och signalen ökade med 50%. Onoggrannheten blev 5-9m. Det som är bra är ju att man får fler satelliter och därmed bättre position. Jag gick 2 ggr i varje riktning och sedan lade jag in spåren på kartan. Jag fick en "korridorbredd" på ca 25 m utan antenn och 10 m med antenn.
Jag har också använt antennen i jobbet vid grovutsättning av en väglinje i fjällskog. Vid finutsättning med teodolit kunde jag konstatera att ingen punkt var mer än 4 m fel. Alla punkter låg "åt samma håll" så inbördes låg punkterna bättre än 4 m.
Nog kan jag rekomendera återutsändande antenn även om det innebär en sladd som man får hålla reda på.
Bertil Hö
 
Re: extra antenn

Vilken antenn har du Bertil? Jag har lite märkliga erfarenheter med min GARATX på sista tiden... http://pc-mobile.net/gpsant.htm

/Janne

bwho; sa:
Jag köpte en återutsändande antenn i våras. Via nätet naturligtvis(ca 450sek). Laddas med AA-batterier, laddningsbara eller alkaline efter behag. Jag är mycket nöjd med resultatet. Jag har den kopplad till en EtrexVenture. När jag testade den så gick jag en skogsstig och registrerade spår varje gång som jag sedan tömde till Fugawi för att se på kartan hur jag hamnade. Utan extra antenn hade jag 2-5 satelliter och max 1/2 signalstapel. Onoggrannhet 12-25m.
Med extra antenn fick jag dubbelt så många satelliter och signalen ökade med 50%. Onoggrannheten blev 5-9m. Det som är bra är ju att man får fler satelliter och därmed bättre position. Jag gick 2 ggr i varje riktning och sedan lade jag in spåren på kartan. Jag fick en "korridorbredd" på ca 25 m utan antenn och 10 m med antenn.
Jag har också använt antennen i jobbet vid grovutsättning av en väglinje i fjällskog. Vid finutsättning med teodolit kunde jag konstatera att ingen punkt var mer än 4 m fel. Alla punkter låg "åt samma håll" så inbördes låg punkterna bättre än 4 m.
Nog kan jag rekomendera återutsändande antenn även om det innebär en sladd som man får hålla reda på.
Bertil Hö
 
extra antenn

Jag har samma. En GARATX från PC-mobile.
Jag kör laddningsbara batterier och har använt antennen så pass attv jag behövt ladda 2 gånger.
Jag har inte haft något strul.
BHö
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
mojmoj Gröna kartan i fjällen Navigering 19
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19
Seglare Begagnad Gröna kartan och stadskartan Navigering 5
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
JET Köpte Gröna kartan på CD-ROM... Navigering 6
lucky Gröna kartan köpes Navigering 2
rascar Låna Gröna kartan på CD-ROM i Stockholm? Navigering 0
Myrkotten Säkerhetskopiering av gröna kartan Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
Söken den gröna kartan Stockholm-Uppsala Navigering 0
Priset på Gröna kartan på CD högt! Navigering 3
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Lissu GPS för gröna Navigering 13
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.