Grisen i säcken eller?

En hel flugfiske utrustning... Det tar plats, vadare, vadarskor, väst, rullar, flugaskar osv. Ibland tar jag även med mig städet och lite flugbindargrejor.
Då räcker knappt 90 liter om man ska leva gott oxå...
/Sulan
 
frågan här ...

alltid vad man har med sig allt för mycket av. Har gått med >80 liters säck på c:a 22-25 kg där tält legat i säcken, nu har jag skaffat en 60 liters säck som jag ska ha på stug-tur, den skall inte få väga mer än 8 kg har jag bestämt mig för. Det blir kul ... att ta bort allt onödigt som man släpar på. Läs Turistföreningens senaste tidning med artikeln om ryggsäcks-bantning, där får man verkligen bra tipps.
Vi lider nog alla av "grisen-i-säcken" problemet tror jag, men vad som är grisen vet jag inte tyvärr.


/Gunnar
 
Visst skulle man säkert kunna banta bort mycket i packningen men det är svårt att jämföra packningar rätt av bara eftersom det beror på vilka prioriteringar man gör. Det är ju dessutom stor skillnad på en veckas stugvandring längs kungsleden och en 3 eller 4 veckor lång tältvandring där man bär med sig allt man behöver. I det perspektivet är det enligt mig inte särskilt imponerande om man går med en packning på 10kg på stugvandringen, märkligt vore annat, utan snarare mer imponerande om man lyckas komma under 30kg på den långa vandringen. Därför tycker jag att det blir lite missvisande att bara jämföra storlek på ryggsäck och vikt utan att ta hänsyn till vandringens art och längd. Därtill kommer ju att många, inkluderande mig själv, inte har vandringen som ett ändamål i sig utan kombinerar fjäll och naturvistelsen med t.ex. fiske- och fotointresse som ytterligare lägger sten på bördan, men den bördan är lätt att bära så länge jag vet att jag i alla fall optimerat packningen så mycket som möjligt utifrån mina egna förutsättningar, val och preferenser.
 
Att jag de senaste åren burit jättesäckar beror på att jag är för snål för att ha en bra och skön STOR säck för de långa turerna + en bra och skön LITEN säck för de korta turerna. Den dag jag får alldeles för gott om pengar ska jag göra dig till viljes och skaffa en slimmad sextiolitrare med bra bärsystem, om inte annat för att 130L-säcken aldrig är vidare populär på tåget...
 
Det som är intressant i alla de här diskussionerna om packnin och vikt är att det verkar som om det är lite av en trend att just banta sin packning, och att det är något fler av oss håler på med.

Man får tänka på att det är en process - vissa har kommit längre, andra har kommit kortare. Man har en dyr pryl som man inte vill ersätta med en ny bara av vikts- och volymskäl, man vill testa sig fram och så jäkla många vandringar gör man ju inte. Ett steg i taget.

Jag tänker till exempel inte ersätta mitt gas-Trangia med ett lätt kök förrän jag får ett Crux i födelsedagspresent, julklapp, bröllopspresent eller liknande, och mitt gamla Haglöfstält får hänga med tills det vittrar osv...

I teorin är jag redan nere i 10 kg totalpackning för veckoturen, men det tar ett tag innan praktiken kommer ikapp. Och då har man väl hunnit skaffa ett par ungar att släpa på och får skaffa sig en 135-liters Lundhags Motion som väger 4,5 kilo tom :)
 
ryggsäck

Sällar mig till gänget md Bergans 130liter...ser ingen nackdel att ha en rymlig ryggsäck,tvärt om det känns bara bra att få plats med allt i säcken.Inte blir det så mycket klumpigare att vandra med heller än en rygga på 55-75l.Mvh.europa12
 
Re: ryggsäck

europa12; sa:
Sällar mig till gänget md Bergans 130liter...ser ingen nackdel att ha en rymlig ryggsäck,tvärt om det känns bara bra att få plats med allt i säcken.Inte blir det så mycket klumpigare att vandra med heller än en rygga på 55-75l.Mvh.europa12

jag funderar såhär i dessa light-tider på att köpa en rejäl ramryggsäck.
Hur är den där Bergans Powerframe? Den verkar ju vara bra men också dyr, fast iofs så håller en rejäl ryggsäck länge...
 
Re: Re: ryggsäck

Hur är den där Bergans Powerframe? Den verkar ju vara bra men också dyr, fast iofs så håller en rejäl ryggsäck länge...

Jag är då nöjd med min. Visst väger den en del, men den är ju också mycket skön att ha på sig.
Sidofickorna går att ta av och montera ihop till en liten, tvådelad, ryggsäck. Den blir väl kring 20 liter.
Höftbältet har en rejäl förstyvning i hårdplast, så det är stabilt.
Enda verkliga nackdelen är väl att säcken är kolsvart inuti, så det kan vara svårt att hitta sina saker. Färgglada packpåsar eller plastpåsar hjälper lite.
 
Re: Re: ryggsäck

Mindcrime; sa:
europa12; sa:
Sällar mig till gänget md Bergans 130liter...ser ingen nackdel att ha en rymlig ryggsäck,tvärt om det känns bara bra att få plats med allt i säcken.Inte blir det så mycket klumpigare att vandra med heller än en rygga på 55-75l.Mvh.europa12

jag funderar såhär i dessa light-tider på att köpa en rejäl ramryggsäck.
Hur är den där Bergans Powerframe? Den verkar ju vara bra men också dyr, fast iofs så håller en rejäl ryggsäck länge...

Titta på Norröna Synkroflex också, skulle jag använda ramsäck så skulle det bli den. Min erfarenhet är från en långtur med ca 32 kg startvikt och jag hade inget att klaga på. Sidfickorna är sämre dock än på Bergan-säcken (för små tycker jag).

//J
 
Tror att min Berganssäck är en föregångare till Powerframe. Den är superb att bära i, breda och styva remmar som inte töjer sig. Infästningen av sidfickorna med bl a kardborreband lämnar lite i övrigt att önska, men det kanske har fixats till de nya varianterna. Själv tänker jag köpa en 80-100 l ramsäck och lämna sidfickorna hemma för att istället ta med en strippad löparsäck (Litepac27) på ca 350g. Bra mycket enklare än att tömma två sidfickor och sedan montera ihop dem till en måttligt praktisk och dessutom tyngre säck.

Drömmen är en Berghaus Atlas, strippad och utan sidfickor, med en strippad Litepac27 i, samt ett par lätta orienteringsdojor att ta fram om man vill flyga lite ;-)
 
130L UTAN gris?? Själv har jag gått från en strippad Berghaus Vulcan på 80L utan gris men med allt annat inuti till en Everest 45L med klätterutrustning och liggunderlag utanpå (övriga prylar ligger i väskan). Detta beräknat på en veckotur i fjällen, vad gör jag för fel?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.