GriGri vid trad?

För övrigt säkrar jag alltid med ATC vid tradklättring, och ofta vid sportklättring också. Säkraren hade glömt sin hemma, jag erbjöd honom min, men sade att för min del spelar det ingen roll vilken broms han använde.
 
Varken jag eller säkraren hoppar i filmen. Jag skrev aldrig att vi gör det heller, jag bara menar att det blir dynamik även med en Grigri, och att det faktiskt går att reglera med ett litet hopp.
Om man (eller iaf jag) läser ditt inlägget så är den skriven så att det är lätt att tro att det är just det du menar. "Här ska ni få se en dynamisk säkring med Grigri" och "Det går att lära sig att säkra dynamiskt med en broms som låser. Ett litet hopp vid rätt tillfälle gör hela skillnaden." Så om ni inte hoppar i videon, vad är det som är en dynamisk säkring med Grigrin i videon jämnförelse mot en vanlig säkring med Grigri?

Vitsen med dynamisk säkring borde alla som klättrar förstå, annars är det läge för en kurs. Minskad belastning på både utrustning och kropp är bra.
Det är därför vi (i alla fall jag) klättrar med dynamiska rep. Upplever man att fallet är för hårt för ryggen så har man kanske ett rep med lite hög fång ryck? Min flickvän vill inte bli säkrad med Grigri om hon leder på mitt Simond rep, så jag bytte till ATC. Hade hon fotfarande tyckt att det var lite stumt så hade jag slutat med Simond repet när jag klättrar med henne och tagit ett annat. Det finns rep med lågt fångryck så nog ska vi kunna välja rätt rep så att jag slipper hoppa varje gång hon faller.

Att kunna knyta upp knuten efter ett misslyckat ledförsök ökar effektiviteten också...
Jag har extremt sällan problem med att knyta upp min åtta, och jag har ganska bra vana med att ta ledfall.

En klättrare som faller och bromsas utan dynamik (mindre dynamik, det finns alltid lite dynamik oavsett broms) har större sannolikhet att pendla in i väggen med en smäll. Ett lite längre fall, gärna med mer dynamik, förhindrar detta.
Jag har under mina år som klättrare aldrig känt behövet av att be min säkrare säkra på något specielt sätt för att göra det hela mer dynamiskt. Men alla är ju olika, min rygg är kanske stryktåligare, eller så har jag bara haft turen att ha köpt bra rep...
 

Snyggt! - Klassisk "falla precis vid klippet" situation, perfekt video att visa vid ledklättringskurser!

Något längre mellan säkringarna, eller att den under rippat, så hade ett gott skratt förbytts med trasiga fotleder och benpipor utstickande genom byxorna...

Den tunna fina linjen, som alltid finns där, men för ofta är osynlig för "allemansklättraren".

Bra video!

peace

Edit: Här syns det också tydligt att det inte blir fråga om någon statisk säkring även om man använder sig av GriGri, mesta kraften absorberas av att andreman lyfts upp, kanske kunde blivit så pass hårt fall att säkringen rippat om andreman suttit fast i marken...
 
Anledningen till att en säkrare lyfter från marken är ju att kraften i systemet är tillräckligt hög.
Med en mer dynamisk broms, ett mjukare rep, så lyfts säkringsmannen mindre. Det betyder dock inte att kraften blir ungefär samma - eftersom "dynamiken p g a en lättande säkringsman" uteblir.

Med statiskt rep, statisk broms, och högre fallfaktor så kommer säkringsmannen att lyftas ännu mer. Men det hänger också ihop med större kraft på säkringen, och på klättraren.

Håller med om att filmen är mycket pedagogisk. Har fått lite "aha-upplevelse" när jag sett filmer som Robin Dahlberg filmat, från medvetna inomhusfall i olika situationer. Klipper man i ett bra läge (om sådant finns) så är väl risken för oväntat fall minimalt.
Men tätare säkringar, och karaktär nog att inte klippa en bult, eller placering, i ett första möjligt desperat läge, är väl till stor del medicinen. Om man gör ett move till kanske man hamnar i en stabilare position, och dessutom blir det utdragna repet betydligt kortare. (Jag säger inte detta som kritik mot klättringen på filmen, utan helt generellt.)
 
Några tankar efter att ha kommit in lite sent i diskussionen.
1. Det berömda skuttet är en svår och potentiellt kontraproduktiv metod. Dynamisk säkring erhålls i första hand genom kontrollerad glidning.
2. Dynamik spelar ofta roll, även då kilen är bomber och håller.
3. Att byta till mer dynamiskt rep är ingen vidare lösning, eftersom man som diskussionen visat ibland vill ha dynamik, ibland inte, och det kan variera under en och samma pitch.

Jag är inte kategoriskt mot Grigri på trad, men som generell regel skulle jag undvika den
.
 
3. Att byta till mer dynamiskt rep är ingen vidare lösning, eftersom man som diskussionen visat ibland vill ha dynamik, ibland inte, och det kan variera under en och samma pitch.
Om man vill minimera belastningen på kroppen även under "normala" fall så är det en betydigt bättre lösning än att försöka få säkraren att säkra extra dynamiskt varje gång.
 
Hm kan du förklara?

Om du hoppar för tidigt och är på väg ner när rycket kommer får du ett större fångryck istället för lägre. Det kan vara svårt att bedömma när man ska hoppa för att timea det hela. En kontrollerad glidning har inte dessa risker. Dock kan det ju potentiellt hända att man bränner sig och tappar klättraren istället, men det är sånt man har säkringshandskar för ;)
 
Man har rätt gott om tid att tajma ett hopp. Först ska allt slack i systemet sträckas upp, sedan finns dynamiken i repet samt viss glidning genom bromsen (även i en grigri). Det handlar mer om att föja med och inte hålla emot.
 
.
Om man vill minimera belastningen på kroppen även under "normala" fall så är det en betydigt bättre lösning än att försöka få säkraren att säkra extra dynamiskt varje gång.

men det är ju just det man inte vill varje gång. Olika situationer, olika dynamik!

Det finns ett fåtal situationer när grigrin är vettig på trad. tex När man doggar en klart välsäkrad spricka, eller när det tar sån tid att säkraren riskerar somna. Annars har jag svårt att se fördelar. Tyngre pryl, går inte att fira med på två rep, sämre möjligheter till dynamik. (tror det sistnämda utreddes i en tråd om fallträning, bla med ref till undersökning av uiaa och italienare).
 
Ja, eller för att citera filmen ovan:

"Go with the fall. Allow yourself to be taken by the fall. Move in yourself towards the wall, or even give a small jump."

Inte alls svårt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaAAFIN Lost Grigri 2 and Patagonia jacket in Galgeberget in Bohuslän Klättring allmänt 1
Robin Lindblom köper er grigri och klätterrep Klättring allmänt 7
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
embl Grigri 2 låter repet löpa Klättring allmänt 5
baddog Ny modell på Grigri Klättring allmänt 3
Patvest Petzl Lanserar Grigri 2. Klättring allmänt 1
knutigro grillon vs grigri Klättring allmänt 1
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.