Gravity vs EasyFuel

Någon som vet vad den egentliga skillnaden mellan dessa båda kök är, bortsett från vikten då (som jag antar beror på att Gravity är något mindre)?
 
Ok, en mer konkret fråga: Är det någon som har erfarenhet av Gravity (jag har hittat en diskussion om Gravity MF så någon har ju erfarenhet) och kan svara på hur det blir med stabiliteten med fyra ben istället för tre? Funkar det lika bra? Är sugen på köpa ett Primus Gravity under sommaren. Verkar trivsamt!
 
Inser att jag börjar bli tjatig, men är det ingen som har något klokt att säga om Primus Gravity? Erfarenheter? Grundlösa spekulationer? Vilda gissningar?
 
Spekulation

Ja jag kan ju bidra med en spekulation. Det är ju rimligt att tänka sig att det finns någon fördel med gravity gentemot easyfuel, då Primus ersatt den sistnämnda med den förstnämnda. Sen tycker jag att viktskillnaden talar för gravity. Prisskillnaden är väl försumbar. Egentligen handlar det väl därför bara om huruvida man vill ha tre eller fyra ben på sitt kök. Här kan jag inte uttala mig då jag aldrig testat ett kök med fyra ben. Har ett 10 år gammalt Primus spindelkök, det har tre ben. Har aldrig upplevt några problem med stabiliteten (eller något annat heller för den delen, mycket nöjd med köket med andra ord). Jag kan å andra sidan inte tänka mig att det skulle vara några problem med stabiliteten på gravity heller; köket är ju lågt och med bred bas. Teoretiskt föredrar jag tre ben, men fyra ben borde i praktiken fungera lika bra. Så mitt råd, som är ren spekulation; satsa på gravity. Meddela gärna hur det gick sen, och om du blev nöjd med köket! (På sikt ska jag införskaffa ett vinterkök, och i nuläget står det mest mellan omnifuel, gravity MF, whisperlite international och nova. Är därför klart intresserad av att ta del av dina erfarenheter av gravity, om det blir ett sånt. Det är inte därför jag tycker du ska satsa på det dock =) )
 
Ej spekulation

För att bidra med ett tips som inte är spekulation; kontakta Primus! Min erfarenhet är att de är väldigt hjälpsamma mot sina kunder. Skicka ett e-brev och hör dig för om för- & nackdelar, gravity resp. easyfuel. De kan säkert ge bra information i frågan!
 
Hej Jonathan. Jag kan berätta lite om mitt Gravity MF. Stabiliteten är inget problem, som du så riktigt påpekar så är köket lågt och basen bred. Fyra ben ger ju en också en betydligt större basyta varför köket nog får sägas vara stabilare än mitt Nova. Har inte heller märkt att det vickar. I övrigt finns det flera nackdelar med köket.
1. Det är vindkänsligt, har slocknat flera gånger trots att jag alltid använder vindskydd.
2. Den blå packningen i snabbkopplingen smular hela tiden sönder sig och jag är nu inne på min 3:e packning.
3. Det går inte att köra på fotogen oavsett vad Primus skriver. Bensin är ända bränslet.
Mitt slutomdöme är att Nova är ett rejälare kök och skulle jag bara köpa ett kök skulle det utan tvekan vara ett Nova.
Gustav
 
Tack Gustav för dina intressanta synpunkter. Måste säga att ett gravity MF nog går bort, baserat på detta. Låter inget vidare.

Får se hur jag gör, men i nuläget lutar det mest åt ett omnifuel.
 
Har kört med ett Primus Gravity (dock inte MF) nu under sommaren (Fjällvandring och camping). Det fungerade i stort tillfredsställande, men jag tyckte att det tog lite lång till att koka upp på det. De sista dagarna testade jag med att använda vindskyddet även om det inte blåste vilket gjorde att koktiden minskade drastiskt, kan vara att det rekommenderas att man gör på detta vis i manualen, men som vanligt har jag inte läst den.

// Johan
 
Dålig kvalite på o-ring

Har provat Gravity under en 4-veckors fjälltur där jag hade en färdkamrat med mig under första veckan.
Vi hade varsitt nýtt Gravity MF och "landade" väster om Virihaure med båtskjuts från Staloloukta. Trots försiktig hantering förstördes den blå o-ringen, som sitter på slangen för anslutning till bränsleflaskan, på båda köken det första dygnet. Bensinen droppade raskt ut från den trasiga packningen. Räddningen blev att samla upp den droppande bensinen i en aluminiumburk från ett utbrunnet värmeljus och tömma över bensinen i en flaska med jämna mellanrum. Vi var ju en vecka från civilisationen.
Lågan är svår att justera och slocknade ofta när man inte körde med "full gas".
Jag tycker inte heller om att vissa detaljer är gjorda i plast!!??
Kökets stabilitet var dock helt OK.
Vi är inte nöjda med våra kök och kommer att returnera dessa.

/Janne S
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.