Primus Gravity II MF, hur bra är dom?

Jag hittar inga tester nånstans, är dom kanske för nya?

Jag vill huvudsakligen ha en hyffsat liten brännare för gas, men om det kniper så ska möjligheten för flytande bränsle finnas.

Jag inbillar mig att Gravity II är vad jag vill ha, med en hålig hatt som gasbrännare brukar ha och misstänker då att den är tystare än konstruktionerna med raketmotordysa som dom flesta andra flerbränslekök har.

Att den har fyra ben gör mig ingenting. Vad säger ni?
 
Ett par synpunkter

Lättare och prisvärdare är MSR PR.

De är för nya!
Men brännaren är tystare än V1modellerna...

4 ben är stabilare än 3....

Till vintern vill du ha ett lättstartat och lätt kört effektivt kök......

Så du behöver och förtjänar två för Du är Du!

//J
 
Några detaljer att kolla upp

Jag har stiftat flyktig bekantskap med föregångaren så jag har några tips du ska titta närmare på om de är åtgärdade eller inte.

Byte och rensning av munstycket (nödvändigt för att köra flytande bränsle) krävde att man lossade på en skruv på toppen och demonterade benen. Det var en vanlig stjärnskruv som definitivt riskerade att snabbt slitas ut. Och då får man problem i fält.

Förvärmningsvätskan läcker under brännaren. Det fanns ingen tät förvärmningskopp under brännaren. Spill är otrevligt. Speciellt när det luktar och smakar illa samt är eldfängt.

Gas fungerade utmärkt men flytande bränsle innebar en viss värmekoncentration till ena sidan eftersom munstycket är riktat mot ena sidan och inte uppåt.

Jag skulle inte köra fotogen eller annat som kan sota i den brännaren utan hålla mig till gas och bensin. Och om den fortfarande läcker undertill vid förvärmning så skulle jag nog föredra gas och bara köra bensin i nödfall.

Lycka till!

Tommy
 
Tack Tommy.

Skruven har jag hört talas om tidigare, den sägs vara utbytt redan i dom senare modellerna av gamla Gravity.

Brännaren är enligt mail från Primus en ny konstruktion för att ge jämna lågor runt om, den ska spruta uppåt som jag förstått det.

Hur är ljudnivån, tycker du? Jämfört med andra rena gas eller vätskebränslebrännare.

Jag köper en i veckan som kommer så får vi se vad det blir av det.
 
Rätt ok ljudnivå

Skönt att höra att de fixat till en del malörer. Ljudnvån på det köket jag kärde var klart lägre än tex Omnifuel och Nova.

/Tommy
 
4 ben är aldrig stabilare än tre. Fyra ben innebär ett överbestämt ekvationssystem, medan tre är ett exakt bestämt. Hur ofta är ett trebent bord rangligt?
 
För mig är det ok med fyra, det är ändå stabilare än ett toppmonterat fyrtorn. Jag kan lägga en pinne under det fjärde benet om det behövs.
 
4 ben är aldrig stabilare än tre. Fyra ben innebär ett överbestämt ekvationssystem, medan tre är ett exakt bestämt. Hur ofta är ett trebent bord rangligt?
Men det måste väl förutsätta att benen sitter symmetrisk relativt tyngdpunkten? Antag att du har ett icke-rangligt bord eller brännare med tre ben, låter dem sitta där de sitter och tillför ett fjärde ben var som helst. Blir det mindre stabilt än med de tre benen?

Raskesven
 
Snabbtest med bensin. Gasen hade jag visst ingen kvar.

• 4 ben blev stabilt och bra på min balkong ;)

• Skruven på toppen behöver man inte bry sig om, den är håller bara ihop konstruktionen så att inte benen trillar av.

• Förvärmningen sotar ner på på undersidan av hatten och benet som är närmst förvärmingskoppen. Jag testkörde med kemisk ren bensin.

• Förgasaren sitter horisontellt med utlopp monterat underifrån upp mitt i hatten, jämn och fin låga. Ska kolla noggrannare när det blir mörkt hur lågan/orna ser ut.

• Munstycket byts från sidan. Skruva av en stor mutter med fingerkraft för att lossa förvärmningsröret och dra ut delen med munstycket och sen använd multiverktyget för att skruva av munstycket från förvärmningsröret. Man får med tre stycken. Ett för gas, ett för bensin och en för fotogen.

• Ljudnivån är helt ok. Bara lite strax över en vanlig hemmagasspis. Att prata i låg samtalston och höra fågelkvitter samtidigt är inga problem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
hannulan primus gravity 2 Kök och brännare 7
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
fnöskticko Primus Gravity, erfarenheter? Kök och brännare 7
midas66 Primus Gravity EF Kök och brännare 1
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
haskell Test av Primus Gravity (gas) Kök och brännare 1
KLAGER Primus Gravity Kök och brännare 22
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.