Gps varför när man har det i mobilen?

Det här var en intressant tråd som jag missat. Jag använder ibland GPS sporadiskt i jobbet, då vanligen en separat (och gammal) Garmin-pryl med gummiskal och freestylebatterier. Det känns dock mer naturligt att helt enkelt använda jobbtelefonen; jag jobbar inte i krävande miljöer och jag är sällan långt från bilen.

Således, några frågor till er som är mer insatta:
- Finns det någon skillnad i precision mellan en dedikerad apparat (etrex etc.) eller en telefon med inbyggd GPS-mottagare?
- Vilka appar använder ni? Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur jag får min iphone att ge mig lat/long på beställning.
 
Således, några frågor till er som är mer insatta:
- Finns det någon skillnad i precision mellan en dedikerad apparat (etrex etc.) eller en telefon med inbyggd GPS-mottagare?
En GPS/GNSS-mottagare vinner alltid på att ha en bra antenn, och de som sitter i t.ex. mobiltelefoner är ofta kompromisser. I en större dedicerad apparat så finns det mer plats till en bättre antenn, även om det inte är någon garanti för att de har satt in en. Själva elektroniken i mottagaren och beräkningarna kan också variera, också här ger mer plats och större batteri mer utrymmer för förbättringar. Jag har inte gjort några direkta jämförelser, men jag tror att i praktiken för navigering så är skillnaderna små.

Man skall också komma ihåg att en mobiltelefon använder flera andra sätt parallellt med satelliter för navigering, och det du ser i t.ex. google maps är en summering av dessa.
 
Det Appel var först med var väl möjligen en smartphone med touch-skärm, 2007.

Nokia 9000 kom 1996. Blackberry är svårt att ignorera. Det har funnits ett gäng liknande telefoner med tangentbord och möjlighet att köra olika applikationer.
Ja, du kan ju fundera lite på hur kul det hade varit att skriva inlägg här på Utsidan med din Blackberry... :)
 
Det här var en intressant tråd som jag missat. Jag använder ibland GPS sporadiskt i jobbet, då vanligen en separat (och gammal) Garmin-pryl med gummiskal och freestylebatterier. Det känns dock mer naturligt att helt enkelt använda jobbtelefonen; jag jobbar inte i krävande miljöer och jag är sällan långt från bilen.

Således, några frågor till er som är mer insatta:
- Finns det någon skillnad i precision mellan en dedikerad apparat (etrex etc.) eller en telefon med inbyggd GPS-mottagare?
- Vilka appar använder ni? Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur jag får min iphone att ge mig lat/long på beställning.
Generellt nej, mobiltelefoner har tekniskt sett möjligheten att fungera lika bra som en säg inreach mini. Optimal dipol-antenn för GPS 11-1600MHz halva våglängden, dvs runt 8cm. Man använder kortare antenner och kompenserar med spolar och motstånd.
Mig veterligen är det ingen större skillnad inom civila grunkor, mer av akademisk karaktär isåfall. Men stödjs fler system så blir precisionen såklart bättre. Inom lantmäteri och dylikt kompletterar man med fasta referensstationer (swepos) och kommer då ner på centimeterprecision.

När det gäller starlink har dom i dagsläget en downlink runt 10GHz, dvs en våglängd på runt 3mm vilket ger en oerhört mycket svagare signal men större bandbredd, vilket är varför man behöver en stor förstärkare "parabol" för att förstärka signalen nog mycket, det krävs även en ansenlig mängd effekt att skicka data tillbaka. Högre frekvens ->högre bandbredd->sämre räckvidd->sämre penetration

Om ingen uppfinner något riktigt mind-blowing så kommer vi inte att ha någon vidare fart mot satelliter i våra telefoner i närtid, fysiken säger nej. Däremot är samtal, sms, och enklare datatrafik klart görbart och finns idag.

Jag har en inreach mini på tur och kör outdooractives app(den ger dig lat/long, men det gör nog valfri kartapp), har aldrig känt ett behov av en separat GPS, mobilen är mer än väl bra nog. Den är IP67 och jag har ett robust skal. Om något känns Garmins enheter rätt B, gigantisk jäkla grunka som gör en (1) sak som min mobil gör lika bra på en bättre och större skärm.

Nu är ju inreachen tekniskt sett en separat GPS men den har jag för iridium-funktionerna.
 
- Finns det någon skillnad i precision mellan en dedikerad apparat (etrex etc.) eller en telefon med inbyggd GPS-mottagare?
Jag har använt en Garmin Edge parallellt med Iphone (ingen har L5) och Iphones färdspår fladdrar mer och är mer utanför vägar och spår. Även när jag åkt skridkor på plogade sjöisbanor har Iphonens färdspår ofta legat 50 meter utanför och fladdrat mer än Garmins.

Med L5 kanske problemet är mindre.
 
Jag var en av dom första att köpa och använda en GPS i mitten av 90-talet på mina skogsvandringar.
Den var militärgrön och stor som en basebollhandske och åt batterier som en dragster suger i sej nitrometan.

Mottagningen tog i bästa fall bara 15 min för att hitta ens position och då var nästan hälften av dom 4 AA-batterierna slut.

Det enda man kunde använda den till var att hitta sin position och ta ut en bäring tillbaka eller till en annan markerad position som man hade varit på.

Displayen var som ett 80-tals Atari tv-spel, fast utan färg och mottagningen var katastrof och bröts hela tiden.
Batterikontot var helt vansinnigt men det fick vara så ifall man skulle vandra i en okänd skog och slippa karta och kompass.

Precisionen var katastrof med dagens mått, felmarginalen för ens rätta position var i bästa fall bara 100 m men om jag inte hade haft den urusla GPS:en så hade jag gått miste om så mycket skogsvandring och naturupplevelse på 90-talet!

Den GPS:en jag äger idag är ca 10 år gammal och bara ligger i en låda och har troligtvis noll värde på blocket.se.
Tack för den beskrivning av en GPS på 90-talet! Mycket intressant att läsa.
 
Gps aka Navstar hade en störning "SA" för civilt användande då så nogranheten var bara ok för typ fjällvandring o så o synk mot manuell karta.

Idag är den vädligt ofta 3-5m även med mobiler tack vare starkare GPS sat och ibland refsignal och flera satnätverk

Tidigare skrevs att en mobil gps är beroende av mobilnät för extra nogranhet men det stämmer inte.
A-gps kan grovbestämma en position utan gps och används mest för att för att kallstarta ett gps chip som inte används på ett tag så man ber den lyssna på rätt ställen.
 
Tidigare skrevs att en mobil gps är beroende av mobilnät för extra nogranhet men det stämmer inte.
A-gps kan grovbestämma en position utan gps och används mest för att för att kallstarta ett gps chip som inte används på ett tag så man ber den lyssna på rätt ställen.
Om det är mitt inlägg du syftar på så behöver jag nog förtydliga det. En mobiltelefon är inte beroende av mobilnätet för att göra en positionering med hjälp av GPS och andra satellitnätverk. Om den har kontakt med ett mobilnät så kan den, som du skriver, däremot snabbare låsa till satelliterna genom att den vet ungefär var den är och vad klockan är, och det är en av anledningarna till att vi inte längre behöver vänta länge på en position då man t.ex. har flyttat en avslagen mottagare en längre sträcka. Via mobilnätet så kan mobilen också snabbare få en korrigerad databas över de exakta satellitbanorna, vilket ytterligare kan öka precisionen.

Det jag syftade på var att Google maps, Apples karttjänst, och kanske fler, inte endast använder GPS/GNSS för att visa var du är, utan de använder också t.ex. databaser över WiFi-basstationer. Detta för att öka precisionen, eller i alla fall den rapporterade precisionen, i apparna. Detta syns tydligt då man använder telefonen inomhus eller i stadsmiljöer med begränsad fri sikt mot himlen.
 
Senast ändrad:
Gps aka Navstar hade en störning "SA" för civilt användande då så nogranheten var bara ok för typ fjällvandring o så o synk mot manuell karta.

Idag är den vädligt ofta 3-5m även med mobiler tack vare starkare GPS sat och ibland refsignal och flera satnätverk

Tidigare skrevs att en mobil gps är beroende av mobilnät för extra nogranhet men det stämmer inte.
A-gps kan grovbestämma en position utan gps och används mest för att för att kallstarta ett gps chip som inte används på ett tag så man ber den lyssna på rätt ställen.

DU spar inte bara tid utan också batteri med a-gps, dvs du får grovpositionen av mobilnätet och sedan finliret av GPSsateliterna. Men genom att veta ungefär var man är så vet mobilen snabbare och enerigsnålare vilka GPSsatliter den ska lyssna efter och då går det snabbare och tar mindre batteri.
De felsta modenra mobiler med GPS har även a-gps.

Däremot går det mer kräm ur batteriet om du har svag mobiltäckning, redan sedan GSM så börjar en mobil prata med hög effekt (=drar mycket ström från batteriet) och "förhandlar" sedan med ombilmasten om lägsta möjliga effekt med bibehållen kvalitet på uppkopplingen. Inget man behöver fundera på själv, det är en del av mobilstandarden och funkar automatiskt.

/Patrik
 
Ni kan köra mobilen helt utan radiodelen med bara GPS påslaget -flygplansläget och GPS.

Batteritid går från 1 dag till en vecka.

Ang GSM ,det läggs ned site för site och 4G/5G tar mer ström - testa och köra offlinekarta i flyplansläge med bara GPS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.