Gps varför när man har det i mobilen?

Det här tror jag vad jag vill om. Har Iphone en så starkt sändare att den kan nå satelliter?

Behövs det så stark sändare för det? Det är ju liksom inga hinder i vägen, radiovågor når rätt långt om det är fri sikt. För mobiltelefoner brukar det vara timingen som begränsar räckvidden, är avståndet för långt hinner inte mobilen svara i sin tilldelade tidslucka.
 
Behövs det så stark sändare för det? Det är ju liksom inga hinder i vägen, radiovågor når rätt långt om det är fri sikt. För mobiltelefoner brukar det vara timingen som begränsar räckvidden, är avståndet för långt hinner inte mobilen svara i sin tilldelade tidslucka.
Utmaningen rent generellt för moderna telefoner är inte prestanda utan att få rimliga batteritider och att hålla temperaturen i schack. Så även om det skulle behövas en stark sändare så är det inget problem rent tekniskt.
 
Jag var en av dom första att köpa och använda en GPS i mitten av 90-talet på mina skogsvandringar.
Den var militärgrön och stor som en basebollhandske och åt batterier som en dragster suger i sej nitrometan.

Mottagningen tog i bästa fall bara 15 min för att hitta ens position och då var nästan hälften av dom 4 AA-batterierna slut.

Det enda man kunde använda den till var att hitta sin position och ta ut en bäring tillbaka eller till en annan markerad position som man hade varit på.

Displayen var som ett 80-tals Atari tv-spel, fast utan färg och mottagningen var katastrof och bröts hela tiden.
Batterikontot var helt vansinnigt men det fick vara så ifall man skulle vandra i en okänd skog och slippa karta och kompass.

Precisionen var katastrof med dagens mått, felmarginalen för ens rätta position var i bästa fall bara 100 m men om jag inte hade haft den urusla GPS:en så hade jag gått miste om så mycket skogsvandring och naturupplevelse på 90-talet!

Den GPS:en jag äger idag är ca 10 år gammal och bara ligger i en låda och har troligtvis noll värde på blocket.se.

På den itden innhöll ju GPS-signalen medvetet en kodning som omöjliggjorde för exakt precission. Den exakta precisionen var förbehållet amerikanska militärens GPSer (med särskilda avkodare) men då det krigades i gulfen fanns för få militära GPSer och man tog bort kodningen och släppte full precission fritt och amerikanska militärer kunde använda civlia GPSer och få samma höga noggranhet.

/Patrik
 
Garmin har lite att jobba på för att hänga med.

Jag har bara erfarenhet av Garmins cykel-gpser, där jag tycker att utvecklingen går långsamt. Det tillkommer lite nya funktioner, men tex batteritiden har nästan varit densamma de senaste 15 åren. Den senaste 1040 kan användas med längre registreringintervall och därmed få längre batteritid. Vandrings-gpsarna verkar enligt spec lösa batteritiden på samma sätt. Med positionsregistrering varannan sekund har Edge 1040:an ungefär lika lång batteritid som min gamla 705.
Utvecklingen av mobiltelefoner är mycket snabbare. En ny iphone har flera gånger bättre batteritid än en 10 år äldre. Ställs mobilen i flygplansläge stoppas även all datakommunikation som drar el. Skärmupplösningen på en 1040 är skrattretande liten jämfört med en modern mobiltelefon.

Det enda jag tycker Garmins GPS gör bättre är noggrannheten i positionsangivelsen. Om jag kör en rundbana fladdrar mobilens färdväg betydligt mer än Garmins.

Livslängden på en Garmin är klart längre än en smartphone som mer eller mindre är oanvändbara när operativsystem och appar ej längre underhålls. Min gamla Edge 705 (2008) fortsätter fungera efter batteribyte, men den saknar oftast kompabilitet med nya sensorer.
 
Det här tror jag vad jag vill om. Har Iphone en så starkt sändare att den kan nå satelliter?
Ja. Och en tillräckligt ok antenn.
Vad säger ni som kan detta mer än mig?
Schysst genomgång i #22.

Förresten, Samsung skulle tagit sin motsvarande satellitlösning för android i drift nu också men har skjutit pån. Samsung använder sig av Iridiumsystemet som har annan täckning än Globalstar som Apple använder.
Garmin har lite att jobba på för att hänga med.
Ja, det är lite Blackberry-vibbar på den typen av produkter men vem vet...
 
Nu har jag nogsamt undvikit Globalstar som har geostationära satelliter. Det vore ju j-ligt pinsamt om man behöver hjälp och meddelandet aldrig når fram. Hellre då en viss fördröjning som kan uppkomma i Iridiumsystemet.
 
Menar du att Apple ljuger i sitt nyhetsbrev?

OBS: Jag kan inget om satelliter :D
Nä, det menar jag inte. Jag har inte sagt ett enda ord om att ljuga.
Det vore fantastiskt om en mobiltelefon kan sända signaler till en satellit.
Så...belive it when I see it...säger jag bara.
Nu pratar jag inte om Iridium, för det är ju en helt annan grej utan en vanlig sketen Iphone...

Spännande utvecklingom detta funkar.
 
Jag kan inte se några problem med att integrera satellitkommunikation i en mobiltelefon. En inReach mini är ju inte särskilt stor och många av komponenterna går säkert att dela med mobiltelefonen. Dessutom har tekniken utvecklats en hel del sedan inReach designades. Givetvis borde en sådan telefon kommunicera med Iridium-satelliter (om nu inte Apple har ett eget system). Det verkar svårt att få veta vilket system som används men eftersom man anger att det kan ta några minuter innan meddelandet går iväg så är det troligen inte geostationära satelliter typ Globalsat.

Orsaken till att vi har så tätt mellan mobilmasterna är inte låg räckvidd i öppen terräng utan det beror till största delen på att berg och liknande skymmer samt-framför allt- jordens rundning. Till satelliten är det fri sikt när meddelandet sänds/tas emot även om det är 78 mil till den.

Vistas man i norra Sverige så är det -som jag förstår det- Iridiumsystemet som gäller eftersom Globalsat inte täcker bra i norr.

PS jag hittade det- Apple använder Iridium-satelliter. Systemet väntas dyka upp på Androidtelefoner under 2023. DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.