Göra längre klätterturer tillsammans

Halloj.

Jag är också intresserad. Jag har klättrat snart 3 år och har ett någerlunda komplett rack. Visst har jag gjort några 2 replängders leder men det vore trevligt med lite fler. Jag har ingen erfarenhet av alpin klättring, men vecka 12 blir det ändring på det då jag ska gå en alpin klätterkurs.
I princip är allt utom rent aid klättring som lockar.

Intresserad av ytterligare en så hör av er.

/Michael.
 
Klätterträff

Det skulle vara kul med en träff jag skulle gärna återvända till lofoten var där en kort vända i sommras. Har klättrat några flerreporsturer men ingen med mer än fem.
Jag är definitivt intresserad av att hänga med på längre klätterturer. Sydpelaren på Stetind och Vestpelaren på Presten skulle vara roliga leder att klättra men jag är med på andra förslag också
/Thomas
 
Hej!

Jag har inte varit i Lofoten men har bara hört gott om stället. Det ligger på min att-göra-lista.

Kjerag i Lysefjorden lockar också men jag behöver mer erfarenhet för att våga gå på den väggen...

Antar att det finns en hel del att göra söderut i Europa också, men det vet jag mindre om vad som finns... Någon som har bättre koll?

/Björn
 
Alpinkurs

HEj igen,
Vilken alpinkurs var det du skulle gå vecka 12 ? Själv ska jag försöka komma iväg på den som UCPA anordnar i sommar.. Chamonix.
/Peter Lundkvist
 
Lorangafilm; sa:
...för att i juli/augusti köra ner den till Alperna.
...Jag köpte nyligen en bok om 4000 m toppar i Alperna

Hej Richard,

Vilken bok är det du har köpt ? Vilka toppar är du intresserad av att göra till sommaren ? Jag har själv några böcker om toppar i Alperna.
 
Fina bilder från Norge

Hej igen,

Jag hittade en hel del fina bilder från långturer i Norge. Satte ihop allt i en PowerPoint presentation som jag skulle kunna maila till dem som är intresserade.
Mvh
Peter Lundkvist
 
En liten varning

angående Nissedal:
Det är rätt stor skillnad på Reven och Mot sola. Reven håller kanske 5+ i några meter och är en välsäkrad svatur. Mot Sola är väldigt jämn, håller 5 - 6- i stort sett hela vägen och är rätt mycket brantare. Du är exponerad på ett helt annat sätt, med hängande standplatser mm. Välsäkrad superfin klättring, visst, men det är en led man känner sej liten på. Gå inte på den automatiskt bara för att du kommer upp på Reven!

Ix skrev
"Om man går upp lite i graderna till 5:eek:r så finns "Agent Orange" (inte klättrat den, men enligt en kompis är den fin, nästan helt bultat) och upp lite mer i graderna så finns "Reven" och "Mot Sola" (Super fin) att göra, men de håller 6- båda två."

Björn
 
Vilken bok är det du har köpt ? Vilka toppar är du intresserad av att göra till sommaren ? Jag har själv några böcker om toppar i Alperna. [/QUOTE]

Tjena Peter.

Boken heter "The Alpine 4000m Peaks by the classic routes" skriven av Richard Goedeke.
Rätt fin men saknar dock en översiktskarta så den måste kompleteras.

Jag håller på att tänka ut en plan, men Mont Blanc och Matterhorn blir det säkerligen, har hört att Matterhorn är lite jobbig att klättra på eftersom det är så mkt folk men det hindrar mig inte.

Vilka böcker har du?

Din powerpoint presentation är jag sugen på.
Lorangafilm@hotmail.com
 
Re: En liten varning

Gamling; sa:
angående Nissedal:
Det är rätt stor skillnad på Reven och Mot sola. Reven håller kanske 5+ i några meter och är en välsäkrad svatur. Mot Sola är väldigt jämn, håller 5 - 6- i stort sett hela vägen och är rätt mycket brantare. Du är exponerad på ett helt annat sätt, med hängande standplatser mm. Välsäkrad superfin klättring, visst, men det är en led man känner sej liten på. Gå inte på den automatiskt bara för att du kommer upp på Reven!

Kanske lite off topic... men men...

Jag håller inte med dig... Reven är lite dåligt säkrad på kruxrepan, det var i och för sig min första lite svårare sva tur, men jag skräckade men tog mig upp, min första 6- på kil...

Medans Mot Sola var helt lugn, välsäkrad, roligt, lätt för att vara 6- klättring. Helt underbar led. Enkel routfinding, men jag lyckades gå lite fel ändå, bytte spricka väligt tidigt, på replängden efter gräshyllan, vilket gjorde att jag fick en liten run out men hittade en rostig pitong, som hjälpa mkt.

Ett tips om man ska klättra Mot Sola. Skippa de två första sva replängderna, och i stället traversera in på svat. Har man 60m rep kan man gå hela vägen upp till gräshyllan på en gång (Man får sträcka lite på repet...)

Gustaf
 
Re: Alpinkurs

Vilken alpinkurs var det du skulle gå vecka 12 ? Själv ska jag försöka komma iväg på den som UCPA anordnar i sommar.. Chamonix.

Hej Peter.

Den alpinkursen jag skall gå vecka 12 är med Nord Norsk Klatreskole i Lofoton. Jag har hört om dem och de verkar bra och kursen verkar passa mig eftersom jag vill gärna lära mig lite alpin klättring under vinterförhållanden.

/Mike.
 
Re: Re: Alpinkurs

Hej Peter.
Den alpinkursen jag skall gå vecka 12 är med Nord Norsk Klatreskole i Lofoton. /Mike.

Oj Det låter grymt. Jag besökte klätterskolan i sommaras men gick ingen kurs där. Undrar om ni får göra Prästen under kursen ? Jag blir själv sugen att gå kursen men måste nog spara pengarna till den kurs som jag ska gå senare i sommar.
 
Re: Re: Re: Alpinkurs

midas66; sa:
Hej Peter.
Den alpinkursen jag skall gå vecka 12 är med Nord Norsk Klatreskole i Lofoton. /Mike.

Oj Det låter grymt. Jag besökte klätterskolan i sommaras men gick ingen kurs där. Undrar om ni får göra Prästen under kursen ? Jag blir själv sugen att gå kursen men måste nog spara pengarna till den kurs som jag ska gå senare i sommar.

Prästen är väl en 6:a? Kanske inte något man gör i mitten av mars... Visserligen bidrar golfströmmen med värme till Lofoten, men så mkt kan den väl inte hjälpa till...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.