Göra längre klätterturer tillsammans

Hej,

Jag tänkte se om det finns någon här på Utsidan som går i samma tankar som mig vad gäller bergsbestigning och klättring.
Sedan en tid tillbaka (tre år tror jag) har jag klättrat ute och inne, bultat och kilsäkrat och har gått grundkurs, fortsättningskurs i klippklättring och kamraträddningskurs. Med mig har jag haft diverse jobbarkompisar och kamrater som också de tycker att klättring är en kul hobby.
På sistone har jag läst mycket litteratur och lyssnat på folk som gör... lite mera klättring än en 15 meters led i stockholmsområdet. En bestigning av ett högt berg... en 400 meters led eller kanske rent utav en bigwall.
Detta är något som jag onekligen går omkring och drömmer om men har lite och ingen erfarenhet av. Visst har jag gjort några multipichturer i Chamonix men då väldigt enkelt och kanske på borrbult.
Jag har upptäckt att det finns många i min bekantskapskrets som tycker det är kul att klättra... men ganska få (om någon) som är intresserade att pröva något större, något som kräver ett större engagemang än en tur till Kanalklippan eller klätterverket. I siktet ser jag en lång (läs 300 meter+) natursäkrad led av enklare slaget, en hög topp med yxor, stegjärn och tält.
När sommaren kommer ska jag och min flickvän gå en alpin-kurs hos UCPA i frankrike. Kanske skulle man i anslutning till detta kunna träffas och göra något tillsammans.... eller en resa till Norge ?!

Skulle vara jättekul om det finns någon annan som går omkring och funderar på något liknande.

Mvh
Peter
 
Jag känner precis som du. Att det vore skitkul att bestiga någon topp i tex. Alperna eller prova på en lite större traditionellt säkrad vägg.

Jag har klättrat i ett par år. Dock bara inomhus. Jag har väldigt nyligen börjat klättra på klippa. Så jag är nog inte redo för en bigwall riktigt än. Men tanken finns där.
 
Säger bara...

..Nissedal i Norge, där finns de perfekta nybörjarlångturerna i lättare grader, t ex Vialara 400 meter 4+ sva/sprickklättring med treditionella kanonsäkringar hela väden, ett måste!
 
Re: Säger bara...

JohnnyL; sa:
..Nissedal i Norge, där finns de perfekta nybörjarlångturerna i lättare grader, t ex Vialara 400 meter 4+ sva/sprickklättring med treditionella kanonsäkringar hela väden, ett måste!

Via Lara är jätte fin... Men vad finns det så många andra fina lätta tuer att göra?

Om man går upp lite i graderna till 5:eek:r så finns "Agent Orange" (inte klättrat den, men enligt en kompis är den fin, nästan helt bultat) och upp lite mer i graderna så finns "Reven" och "Mot Sola" (Super fin) att göra, men de håller 6- båda två.

Kom ihåg en sak till Via Lara... mot slutet så är det gräs sprickan man ska ta och inte göra ngn travers ut vänster till ett till synes fin spricka, men denna spricka tar slut och det blir bara ett sva kvar helt utan säkringar eller grepp... jag har fortfarande inte givit igen på min replagskamrat för den vägvisningen...

Jag har bara gjort "Just for fun" 4+ som också är lätt men den är inte speciellt fin, bara omgivningarna är fina.

Gustaf
 
Re: Re: Säger bara...

Ix; sa:
Kom ihåg en sak till Via Lara... mot slutet så är det gräs sprickan man ska ta och inte göra ngn travers ut vänster till ett till synes fin spricka, men denna spricka tar slut och det blir bara ett sva kvar helt utan säkringar eller grepp... jag har fortfarande inte givit igen på min replagskamrat för den vägvisningen...
Gustaf

- Äh, gör som jag - sätt dig på stand längst upp i den blinda sprickan och låt din erfarne vän klättra förbi och lösa problemet bäst han kan!

- Tack o God Jul Örjan!

/Per
 
Re: Re: Re: Säger bara...

fson; sa:
Ix; sa:
Kom ihåg en sak till Via Lara... mot slutet så är det gräs sprickan man ska ta och inte göra ngn travers ut vänster till ett till synes fin spricka, men denna spricka tar slut och det blir bara ett sva kvar helt utan säkringar eller grepp... jag har fortfarande inte givit igen på min replagskamrat för den vägvisningen...
Gustaf

- Äh, gör som jag - sätt dig på stand längst upp i den blinda sprickan och låt din erfarne vän klättra förbi och lösa problemet bäst han kan!

- Tack o God Jul Örjan!

/Per

Eller så är det bara att inse... det är ju "bara" ett sva och sedan gå på...
 
Re: Säger bara...

Ix; sa:
Kom ihåg en sak till Via Lara... mot slutet så är det gräs sprickan man ska ta och inte göra ngn travers ut vänster till ett till synes fin spricka, men denna spricka tar slut och det blir bara ett sva kvar helt utan säkringar eller grepp... jag har fortfarande inte givit igen på min replagskamrat för den vägvisningen...

Kul att höra att andra också funderat på hur man egentligen bör klättra utsteget. Det känns ju som sagt lite underligt att göra den skitdåligt säkrade traversen åt höger. Jag vill minnas att man inte fick någon speciellt bra säkring bakom det vänstra flaket. Det är ju inte så brant så det är väl bara att lita på friktionen. Tur att det inte snöade mera när jag klättrade den...
 
Fan va kul det låter!
Har haft samma tankar som du. Har tyvärr inte klättrat så mycket ute ännu. Tänkte att sommaren-05 skulle bli en seriös klättersommar. Kanske en resa till chamonix, eller nått liknande. Det man tycker är kul lära man sig ju fort. Är helt säker på att jag skulle vara redo för nått i den stilen du tänker till sommren. Ta min mail och håll kontakten så skall det nog bli äventyr av!!!!
 
Re: Re: Säger bara...

Ix; sa:
Kom ihåg en sak till Via Lara... mot slutet så är det gräs sprickan man ska ta och inte göra ngn travers ut vänster till ett till synes fin spricka, men denna spricka tar slut och det blir bara ett sva kvar helt utan säkringar eller grepp... jag har fortfarande inte givit igen på min replagskamrat för den vägvisningen...

Gustaf

Ha, kul att fler än jag gått fel. Körde upp mot den fina sprickan till vänster som sedan tog slut. Det blev en spännande traversering tillbaka till rätt rutt igen på ett blankt och fint sva. Kul i efterhand, men då var det svettigt.
 
midas66; sa:
Jag har upptäckt att det finns många i min bekantskapskrets som tycker det är kul att klättra... men ganska få (om någon) som är intresserade att pröva något större, något som kräver ett större engagemang än en tur till Kanalklippan eller klätterverket.

Känner likadant emellanåt.

Maila om du är sugen på långturer framåt sommaren. Det är garanterat jag.

mvh Tommy
 
Jag har en plan i sommar, tänkte köpa mig en husbil nu i vår för att i juli/augusti köra ner den till Alperna.
Tanken är att bo därnere ett tag och bestiga de stora topparna mixat med ren klippklättring.
Jag köpte nyligen en bok om 4000 m toppar i Alperna vilket stärkte tanken en planerad Europaresa och jag hoppas och tror att nån kompis ska med men om vi ska upp på stora berg är det skönt att vara några stycken.

Jag har klättrat en del, dock inte supersvåra leder, men leda gillar jag skarpt. Jag gick nyligen en bergsbestigarkurs i Indien där jag lärde mig hur man bestiger ett berg på indiskt vis.

Hör av er.
Lorangafilm@hotmail.com

Just det, orsaken varför jag loggade in idag:
Jag söker guideböcker över Alpklättring, typ Alpine club´s böcker men har lite problem att hitta några, vet nån var?
 
Klätterträff

Hej igen,
Kul att det är så många som hör av sig. Det verkar ju som att vi är en hel del som skulle vilja göra ungefär samma saker. Jag har funderat lite mera på var och när man skulle kunna träffas för att göra några turer.

Hittills är det fem stycken som har visat intresse. Björn Pettersson, PeterWelzien, Jesper Halldin, Tommy Kreivi och Richard Sundien.
Superkul!
Det vore cool om man kunde göra en gemensam träff och kanske köra flera replag... göra flera leder under några dagar i sträck.

I sommras var jag både i Lofoten och i Chamonix och fick se en massa långa turer. Jag klättrade dem inte utan såg mest på dem och tänkte att jag någon dag skulle göra dem.

Båda dessa är ställen som jag definitivt vill återvända till. Jag ska studera mina förare hemma och komma med lite förslag.

Finns det någon annan som har gått och funderat på någon speciell led ?

Mvh
Peter Lundkvist
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.