Göra egna tältpinnar

Man behöver inte alls för-bocka VP-rör för en tält-båge. Dom är tillräckligt fjädrande för att klara den relativt stora radien som vilken glasfiberbåge som helst.

Jag har använt 16 mm VP-rör till ett stort självstagande vindskydd i en ½kupol-tunnel-design för 4-5 pers. Har funkat klockrent, även i hårda vindar i skärgården (inte storm). Men det blev ett rätt stort paket med rör...

I ditt fall kan jag tänka mej att 10 mm rör duger fint till en liten båge. Gå till en bygg-shop och provböj olika storlekar lite försiktigt...
 
Bambupinnar som föreslagits är det lättaste alternativet, men gran växer i skogen och finns på hyggena. Torr gren kan du barka, skära av ändarna och lägga i en bäck med ett par stenar över så blir den mjuk och böjlig igen.
go tur
 
Tror inte bambu är lättare än VP-rör. Möjligen är det svårare/segare att knäcka vid hög belastning. Inte oväsentlig egenskap.

Vill man ha lätt... går man till modell-hobby affären och köper kolfiber-rör. Dom har lämpliga rör upp till 1m för 50-150 kr/m beroende på affär, storlek o sort. tex:
http://www.elflyg.se/elflyg/product.asp?qsLang=swe&type=1&id=530&pid=KOL53100
eller
http://carbix.se/product.html/kolfiberror-5?category_id=29
Carbix har flera andra typer av rör, som kanske är bättre men dyrare...
 
Bamby har egenskapen att splittra sig om man överböjer och då kommer det garanterat att skära sönder duken.
Sant. Jag läste "pinne" och tolkade det omedvetet som att det skall vara raka delar. Ska de böjas, får man välja liten tvärsnittsarea (den håller ändå, och själva böjningen bidrar ju dessutom), och förböja. Görs enkelt i hetvatten alt. dito ånga.
 
Skarva...

Det finns ju skarvdelar till VP-rör. På så sätt kan man ju drastiskt minska längden på paketet, mot en ökning i vikten på 10 (?) gram.
 
En idé kan vara att använda ett rör från en kasserad skidstav som ofta görs i aluminium, eller köpa ett par billiga stavar och slakta. Kolla ev med någon sportaffär som bedriver skiduthyrning (ex Udéns), då de kan ha en skrotbinge.
 
Skidstav var bra förslag - bra alu också ganska styvt och pallar och böjas lite och återställas

Ang fiskespön - det går att dra ut dom ganska hårt så jag har inte varit med om att dom teleskoperat ihop - jag har typ använt halva spöets sektioner av ett 2.40 eller 2.70.
 
Och det finns "fötter" som passar på VP-rör också, jag har använt såna här rörändskydd till mina 3-delade "tältstänger"

http://www.jula.se/rorandsskydd-4-pk-319073

De passar perfekt på 16 mm VP-rör (måttet 19 mm som anges är uppenbarligen yttermått, man undrar ju om inte innermåttet är mer intressant för den som ska köpa?).

Till "spetsarna" upptill (jag har stängerna till ett litet ryggåstält) så använde jag pipen från ett par flaskor linsvätska.

Nackdelen med VP-rören till raka stänger är tyvärr att de böjer sig rätt lätt om lasten blir för hård.

Men som bågar är de jättebra, jag satte fyra bågar av VP-rör över jordgubbslandet för några år sen så jag kunde lägga nät över (och slippa att fåglarna åt upp allt). Var bara att trycka ner ena änden i jorden, böja och trycka ner andra änden. Klart!


Vanliga teleskopstavar är också rätt bra, dock brukar de tredelade vara dyrare och svårare att hitta (och de tvådelade är opraktiskt långa även ihopfällda). Och hantagen kan väga väldigt mycket!

När jag började med lättpackning läste jag om amerikanare som köpte nån slags "golfbollsupptagare" med teleskopskaft, men sån har jag inte sett i nån butik här i Sverige. Finessen med dem var att de var kanske 20-30 cm när de var ihopfällda.
 
Aluminiumbågar

Eftersom jag provat att göra egna tältbågar i aluminium tänkte jag att denna tråd kunde vara ett bra ställa att dela med sig av mina erfarenheter.

Jag utgick från rör med diametern 8 och 10 mm med 1 mm gods. 8 mm röret kapades och filades ner i snål-svarven (skruvdragaren) och pressades sedan fast i det större röret. Den del som stack fram filades aningen mer. Allt såg toppen ut och gick att sätta ihop och böja fin fint. MEN, fogarna (8 mm bitarna) var för svaga och böjdes/knäcktes permanent... så det 6065-aluminium som jag använde dög alltså inte.

Bättre aluminium eller härdning behövs för att få till detta. Jag letade ganska länge innan jag köpte mina 6065-rör och det var det bästa jag hittade. Man kanske skall vara i branschen för att komma över rätt legering/härdning. Som tur är så börjar det gå att få tag i ganska billiga DAC stänger.:)

/Micke
 
Clas

Ohlsons teleskopstavar är prisvärda. Du kan kapa rören lite för att få till en tältstång på 1 meter.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.