Göra egna kartor

Hej!!

Bor strax utanför Västerås (Skerike) där det enligt uppgift inte finns någon orienteringskarta. Har funderingar på att försöka skapa en egen karta med motsvarande upplösning, den gröna räcker inte för att göra schyssta ridstigar, märka ut hagar m.m.

Kan inget om detta så jag tänkte slå iväg frågan. Vad kan man använda för verktyg på sin dator? Vad använder man för metodik? Har GPS men en enkel, men kanske klarar man sig med den och EGNOS för mina ändamål. Eller också kanske man måste göra som förr, penna och papper.

Tacksam för alla svar.

MVH
Tomas Sandkvist
 
Vilket resultat har du tänkt dig?

Har du tänkt att göra en karta för användning i pc, handdator eller gps, eller vill du göra något som du kan printa ut på papper?

Beroende på vad du tänker åstadkomma blir vägarna och verktygen ganska olika.

Förklara litet närmare vad du är ute efter så finns nog råd att hämta.
 
Enkel karta för utskrift

Det handlar om enkla kartor som jag kan sätta upp i stallet där mina ridkompisar kan se vilka ridvägar som finns och hur långa dom är.

Vitsen är att de ska vara tillräckliga för att man ska kunna säga "aha-jaså därborta vid bäcken", inte kunna ta ut koordinater till GPS:en från. Om någon annan har GPS kan dom ju få tracks'en från mig.

De flesta känner ju igen sig efter en tid i området, så man behöver väl antagligen inte markera varenda träd men det kan väl vara bra att veta var skogen är. En annan viktig funktion är att kunna markera var man inte får/ska rida, t.ex. på grund av våtmark, stenrösen etc

/Tomas
 
Re: Enkel karta för utskrift

tomassan; sa:
Det handlar om enkla kartor som jag kan sätta upp i stallet där mina ridkompisar kan se vilka ridvägar som finns och hur långa dom är.

Vitsen är att de ska vara tillräckliga för att man ska kunna säga "aha-jaså därborta vid bäcken", inte kunna ta ut koordinater till GPS:en från. Om någon annan har GPS kan dom ju få tracks'en från mig.

De flesta känner ju igen sig efter en tid i området, så man behöver väl antagligen inte markera varenda träd men det kan väl vara bra att veta var skogen är. En annan viktig funktion är att kunna markera var man inte får/ska rida, t.ex. på grund av våtmark, stenrösen etc

/Tomas

Håller med Per Brune, Fastighetskartan över området är ger mest detaljer för detta. Gröna kartan kan annars vara ett bra alternativ eftersom "normala" ridturer kan bli cirka en halvmil vilket innebär att det kan bli en rättså stor karta. Vi brukar använda gröna kartan för planering av ridturer. Gröna kartan kan man köpa i något bra format (tif elelr jpg) på lantmäteriets hemsida som man sedan kan använda i datorn. I rit- eller bildbehandlingsprogramet markerar man olämpliga ridområden (åker, skogsplanteringar och ilskna grannar). Ridvägar kan man lägga in på olika sätt. Antingen samtidigt med allt annat i ritprogrammet eller också som markerade spår i ett navigationsprogram (Fugawi eller OziExplorer). Personligen skulle jag föredra att samla data om ridvägarnas längd med hjälp av GPSen men sedan använda ett ritprogram (Adobe Illustrator eller liknande) med möjlighet att ha tif-bilden som bakgrund och sedan ha olika ridvägar och förbjudna områden i olika ritlager. Då kan man enkelt göra ändringar och skriva ut en ny karta. Praktiskt är att man gör kartorna billiga och inte för stora så att den osäkre kan ta med sig en ut på ridturen.

Det finns säkert ett antal andra sätt att lösa detta på .

Christer Afzelius
http://www.clover.se
(landsortsbo och delägare i ett par islandshästar)
 
Kartex

Mycket har klagats på Lantmäteriets kartvisningsprogram Kartex, men i detta fall undrar jag om inte programmet kommer till sin rätt.

Du kan använda Lantmäteriets kartor i RIK format direkt, Gröna eller Fastighetskartan. Sedan kan du rita direkt på kartan med de inbyggda ritverktygen och/eller importera dina spår (förutsatt att Kartex stöder din GPS vilket inte alltid är fallet).

Utskriftsfunktionen i Kartex är bra (till skillnad från mycket annat), så det är inga problem att få ut lämpliga kartutsnitt.
 
CAD-program för kartor

Ett mycket bättre sätt, än att använda ett generellt ritprogram som Adobe Illustrator, är att använda ett CAD-program, tänkt att rita kartor med. I min orienteringsklubb använder vi OCAD till detta ändamål.
Vi har ju en licens för det programmet, men det fina i kråksången är att du, för ditt ändamål, inte behöver dagens OCAD 8 (en version 9 är förresten på gång nu), utan klarar dig utmärkt med en enklare utgåva.
Då blir det billigare, för version 6 finns numera att tanka ner gratis. Då är det ingen stympad demo, utan en fullversion av det två generationer gamla programmet det gäller.

http://www.ocad.com

Anders
 
OCAD har sina begränsningar...

Nackdelen med OCAD jämfört med alternativet att arbeta i något mer generellt program är kanske att OCAD bara klarar Shape, DXF och GeoTIFF som indataformat...

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Kartprogram?

Det finns fler alternativa program att använda utöver de som redan nämnts.

Om du vill börja med ett litet mindre "projekt" så skulle nog en gratisversion av OCAD passa ganska bra, och här har du flera alternativ.

a) Du laddar hem version 6 från nätet (www.ocad.com). Den versionen är några år gammal, men fullt användbar för att passa in en bakgrundsbild (t.ex. Fastighetskartan) och sedan komplettera med ett vektorlager med din egen version. Tyvärr får man trixa en del för att få kartan att hänga ihop med RT90.

b) Du laddar från samma plats hem demoversionen av OCAD 8. Den är begränsad såtillvida att su bara kan lägga till 1000 egna objekt i din karta, men för ditt ändamål tror jag det räcker alldeles utmärkt om du sedan skriver ut ditt eget tema tillsammans med Fastighetskartan (eller någon annan karta) som bakgrund.

Ett framtida alternativ: Aptiten växer och du vill kunna importera data från olika håll, exportera i olika raster- och vektorformat, skapa interaktiva kartor för publicering på webben; då tycker du kanske det är värt pengarna att skafa OCAD 8 Professional (version 9 på gång) för några tusenlappar. Du får då ett verktyg som när det gäller grafisk kvalitet och hanterbarhet matchar många professionella system.

Själv har jag använt Pocket Kartex för att samla in spårloggar och andra punkter. Dessa data kan jag via ett konverteringssteg importera till OCAD. Funkar riktigt bra.

/torbjörn
 
Re: CAD-program för kartor

apersson850; sa:
Ett mycket bättre sätt, än att använda ett generellt ritprogram som Adobe Illustrator, är att använda ett CAD-program, tänkt att rita kartor med. I min orienteringsklubb använder vi OCAD till detta ändamål.
Vi har ju en licens för det programmet, men det fina i kråksången är att du, för ditt ändamål, inte behöver dagens OCAD 8 (en version 9 är förresten på gång nu), utan klarar dig utmärkt med en enklare utgåva.
Då blir det billigare, för version 6 finns numera att tanka ner gratis. Då är det ingen stympad demo, utan en fullversion av det två generationer gamla programmet det gäller.

http://www.ocad.com

Anders

Hoppsan, du hann före Anders...

/torbjörn
 
Re: OCAD har sina begränsningar...

stigvig; sa:
Nackdelen med OCAD jämfört med alternativet att arbeta i något mer generellt program är kanske att OCAD bara klarar Shape, DXF och GeoTIFF som indataformat...

MVH/Christer
http://www.clover.se

Vad är ett mer generellt program? Och vilket skulle du rekommendera för den som vill göra en karta?

/torbjörn
 
generella program...

Jag använder både Macintosh och PC och mesta bildbehandlandet blir naturligt på Mac men motsvarande går att göra på PC. De program jag gärna använder är Macromedia Freehand och Adobe Illustrator men det går även att använda renodlade CAD-program. Pixelbaserade bildbehandlingsprogram som Adobe Photoshop går att använda men är besvärligare att rita i.
Det jag tycker är den viktigaste funktion är att man kan arbeta i flera bildlager, kartan ligger då i det understa lagret och sedan lägger jag olika information i överliggande lager. Man kan enkelt skapa symbolbibliotek i alla ovan nämnda program utom i Photoshop.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Roni egna kartor i pda Navigering 20
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.