Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource

Hej

Jag försöker få grepp på några elementära saker om .img filer och hur man får in dem i iQue.

Det finns vektoriserade digitala kartor i garmin format i mängd över ryska städer, regioner (och dessutom länder) på siten http://corsar.xol.ru/gps/

Lite knepigt att läsa kanske men 4 länken på vä sida underifrån som slutar med -OB leder till en sida där man kan ladda ned kartor över ryska städer. Kaliningrad är lätt att hitta - eller Sankt Peterburg, (s = C på ryska). Zip filens info är på engelska så sen är det rakt fram för dem som vet hur man fixar i registret för att lägga in img filer under mapsource. Behadnlat på Pdastreet.com i denna post och följande http://www.pdastreet.com/forums/showthread.php?s=&postid=150535#post150535

Men, och nu till frågan, somliga img filer som erbjuds kommer mig veterligen utan de hjälpfiler som behövs för att lägga in dem i Mapsource på datorn fvb till GPS utan avses mer läggas över direkt till GPS med SendMap el dyl. Så vilken är egentligen skillnaden mellan MapSource spåret och SendMapspåret? Tänker närmast på de svenska över Ven m.fl. som var uppe här nyligen.

Allt handlar i mitt fall om att få in kartorna till iQue. Seriell kommunikation är inte aktuell, USSB, kort eller via Mapsource och hotsync är det som gäller. Det finns en massa varianter här men det går jag inte in på.
 
tdb och översikts img för lösa kartfiler

Om du får en eller flera lösa img filer som du vill få in i mapsource och den som gjort kartan inte bemödat sig att skapa översikt's filen (samt .tdb filen) så gör du dem relativt enkelt med cgpsmapper själv.

http://gps.chrisb.org alternativt http://gpsmapper.keenpeople.100megsdns.com/

Optionen som ska användas är pv eller pvx. Titta i filen test_pv.txt och lägg in dina filer i slutet på den. Om du vill så kan du ändra från "part of poland" till ett bättre alternativ.

cgsmapper pv test_pv.txt
 
Men om jag inte vet kalibreringspunkter då? I vilket skede sker kalibreringen så att de hamnar rätt i förhållande till andra detaljkartor? Finns koordinater inlagda i varje färdig detaljkarta?

Vitsen med iQuen är ju att jag kan kompilera en drös med original Garmin detaljkartor och dessutom (i Mapsource) lägga till andra detaljkartor. Då får jag en färdig .img filo att exportera till sd kortet för användning där.

Jag kan således blanda garmins detaljkartor och user made som de ryska jag nämnt. De hamnar rätt på baskartan och kan zoomas in korrekt.
 
jonasolof; sa:
Men om jag inte vet kalibreringspunkter då? I vilket skede sker kalibreringen så att de hamnar rätt i förhållande till andra detaljkartor? Finns koordinater inlagda i varje färdig detaljkarta?

I varje imgfil finns all information om den kartan inklusive kalibrering, utseende, teckenuppsättning, routing.

Att skapa en översiktskarta och en tdb är en helt automatiserad process vilken cgsmapper klarar helt själv förutom information om vilka imgfiler som ska vara med i den kartan. (Drop-down listen i mapsource)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
tomassan Göra egna kartor Navigering 17
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
Roni egna kartor i pda Navigering 20
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.