Gör prylarna oss dumma?

Pratar du om egen erfarenhet? Ger du dig ut i okända marken med enbart GPS, dålig koll på batterier, inga extra sådana, ingen kompass och karta som backup? Du har en nedvärderande inställning till vad folk väljer för utrustning. Att det sänker lägstanivån är helt underbart. Varför måste man vara ett survivial-freak för att accepteras? För gud nåde den som bär på ett stormkök av senaste modell i titan!

Har svårt att se vad du får det du skriver ifrån. Har du själv mött folk som hamnat i trubbel pga för avancerad utrustning? Eller menar du att dem inte har rätt att vara ute i skogen för du känner dig nedvärderad som kör karta+kompass från sekelskiftet?

Egen erfarenhet: Nej jag äger inte GPS. Och jag har överhuvudtaget inte pratat om några titankök eller likande - det hör inte hit.

Referenser på det jag talar om: Som du själv kan kolla upp - de artiklar som skrevs i somras kring att fjällräddningen under sommaren haft i genomsnitt en utryckning per dag (fanns i bl.a. DN och andra mer lokala tidningar). Där redogjordes för faktorerna som lett till krissituationerna. Visst fanns det de som skadat sig eller råkat ut för olyckor som skulle ha skett oavsett erfarenhetsgrad. Men den stora ökningen berodde på att många oerfarna hade gett sig ut i markerna och då nämndes just GPS istället för karta som en av bovarna.

Referens som kan vara svårare att kolla upp men jag hoppåas att du tror mig: En av de personer som jag vandrade med i somras hade en bror som jobbade för fjällräddningen - så vi fick även höra om de fallen som inte fick plats i tidningen, vilka ganska tydligt stärker min tes.

Hannulan: Lite märklig argumentation... Jag vet till och med hur vissa delar av världen såg ut innan jag föddes. Dessutom är friluftsliv och fjällvandring företeelser där man gärna delar med sig av historier, berättar och funderar tillsammans, så med lite erfarenhet är det svårt att undvika att ha fått en odyssé genom tiderna.

Men om vi lämnar det åt sidan och tittar på det rena argumentet GPS så är det väldigt enkelt: Det fanns inte för 20 år sen!! Det fanns säkert idioter även då som knatatde ut utan någonting. Men många av de som insåg att de inte kunda karta och kompass insåg nog att det var bra att hålla sig hemma eller att lära sig innan man gick ut. Det som har hänt idag är att man inte behöver lära sig. Istället tar man GPSen och följer den prickade linjen. Lätt som en plätt så länge solen skiner, dalarna är flacka och batterierna är färska. Att de förutsättningarna sen ändras är inte alltid något som funnits med i kalkylerna (vilket bekräftas av ovanstående fjällräddare)
 
Undrar hur många som hade dött om inte fjällräddning/sjöräddning/räddningvad-som-helst hade fått en gps-punkt att åka till utan traditionella "vi kommer vandra åt det hållet"-beskrivningen?

Alltså jag är inte så gammal att jag varit med då, men jag vet bestämt att folk dog som flugor förr av allt möjligt absurt som lunginflammation, infekterade sår och rovdjur. Teknik och utveckling gör faktiskt att fler och fler överlever, och gps är säkert inget undantag.

Det stämmer säkert att några ger sig ut på grund av teknikens trygghet, men detsamma gäller all falsk kunskap. Folk äter giftsvamp för att de "vet" vilka som är ätbara, folk tror att de kan leva på skogens resurser osv. Nu och förr, överentusiastiska människor kommer alltid att finnas och i de flesta fall blir det katastrof och ibland blir det fantastiska upptäckter som öl och mjukglass med pommes.

Vi plockade upp en vandrare nyss och stoppade in honom i vår sommarstuga för en stillasittande semester. Han tänkte vandra en vecka och hade blöta strumpor efter några timmar vanligt regn, han kunde inte göra upp eld... ?
 
Egen erfarenhet: Nej jag äger inte GPS. Och jag har överhuvudtaget inte pratat om några titankök eller likande - det hör inte hit.

Referenser på det jag talar om: Som du själv kan kolla upp - de artiklar som skrevs i somras kring att fjällräddningen under sommaren haft i genomsnitt en utryckning per dag (fanns i bl.a. DN och andra mer lokala tidningar). Där redogjordes för faktorerna som lett till krissituationerna. Visst fanns det de som skadat sig eller råkat ut för olyckor som skulle ha skett oavsett erfarenhetsgrad. Men den stora ökningen berodde på att många oerfarna hade gett sig ut i markerna och då nämndes just GPS istället för karta som en av bovarna.

Referens som kan vara svårare att kolla upp men jag hoppåas att du tror mig: En av de personer som jag vandrade med i somras hade en bror som jobbade för fjällräddningen - så vi fick även höra om de fallen som inte fick plats i tidningen, vilka ganska tydligt stärker min tes.

Hannulan: Lite märklig argumentation... Jag vet till och med hur vissa delar av världen såg ut innan jag föddes. Dessutom är friluftsliv och fjällvandring företeelser där man gärna delar med sig av historier, berättar och funderar tillsammans, så med lite erfarenhet är det svårt att undvika att ha fått en odyssé genom tiderna.

Men om vi lämnar det åt sidan och tittar på det rena argumentet GPS så är det väldigt enkelt: Det fanns inte för 20 år sen!! Det fanns säkert idioter även då som knatatde ut utan någonting. Men många av de som insåg att de inte kunda karta och kompass insåg nog att det var bra att hålla sig hemma eller att lära sig innan man gick ut. Det som har hänt idag är att man inte behöver lära sig. Istället tar man GPSen och följer den prickade linjen. Lätt som en plätt så länge solen skiner, dalarna är flacka och batterierna är färska. Att de förutsättningarna sen ändras är inte alltid något som funnits med i kalkylerna (vilket bekräftas av ovanstående fjällräddare)


"Fjällräddningen i Jämtlands län gjorde 112 utryckningar år 2009. Av dessa bestod 33 utryckningar av efterforskning av försvunna personer och 79 utryckningar handlade om transport av skadade eller sjuka personer.

De 33 utryckningarna som gällde "försvunna och vilseledda" personer innehåller självklart någon som haft en GPS som strulat/fungerat. Men det visar också på att fler utryckningar gällde skadade personer.

Skall du påvisa att majoriteten av de vilseledda personerna var totala nybörjare och hade endast GPS får du faktiskt ta fram lite riktig information på det. Det finns alltid människor som tar onödiga risker, men att dumförklara människor visar lite på vad du är för människa.
 
Jag skulle inte ha gett mig ut i fjällen på den tiden det inte fanns pålitliga kartor över alla områden, jag skulle ha räknat mig som alltför okunnig. Nu vet jag att jag kan lita på att kartan i det väsentligaste stämmer. Men jag känner mig inte för grön bara för att jag litar på denna nymodighet. Kanske är jag det ändå, tänk om kartan blåser bort...
 
Spot

borde sänka tröskeln för att larma en del i fjällen när den och liknande apparater blir vanligare framöver. Men om en sån apparat kan skicka SMS så blir räddningsinsatsen mera adekvat än den är med dagens funktionalitet.

I Svenska Kryssarklubben diskuteras det om GPS-assisterade haverier. Tror inte sådana är lika vanliga vid padling vandring och skidåkning som vid större och framför allt snabbgående båtar.
Med GPS vågar båtfolk ta sig in i gyttriga skärgårdar mer än tidigare och det kan förstås leda till en del grundstötningar.

Liknande scenarier är tänkbara i fjällen i och med att benägenheten att gå utanför lederna borde kunna öka i viss utsträckning med GPS. Samtidigt är det troligen säkrare att gå utanför leder så länge man har en fungerande GPS men efter batteritorsk finns risk att man inte hittar tillbaks respektive kommer till terräng med farliga passager. Fast fjällen är ofta rätt lättnavigerade när det inte är whiteout och liknande.

Shit happens som bekant och det är ofta multifaktoriellt. De flersta faktorerna fanns även för 50 och 100 år sedan.

Thure
 
borde sänka tröskeln för att larma en del i fjällen när den och liknande apparater blir vanligare framöver. Men om en sån apparat kan skicka SMS så blir räddningsinsatsen mera adekvat än den är med dagens funktionalitet.

I Svenska Kryssarklubben diskuteras det om GPS-assisterade haverier. Tror inte sådana är lika vanliga vid padling vandring och skidåkning som vid större och framför allt snabbgående båtar.
Med GPS vågar båtfolk ta sig in i gyttriga skärgårdar mer än tidigare och det kan förstås leda till en del grundstötningar.

Liknande scenarier är tänkbara i fjällen i och med att benägenheten att gå utanför lederna borde kunna öka i viss utsträckning med GPS. Samtidigt är det troligen säkrare att gå utanför leder så länge man har en fungerande GPS men efter batteritorsk finns risk att man inte hittar tillbaks respektive kommer till terräng med farliga passager. Fast fjällen är ofta rätt lättnavigerade när det inte är whiteout och liknande.

Shit happens som bekant och det är ofta multifaktoriellt. De flersta faktorerna fanns även för 50 och 100 år sedan.

Thure

Bra talat, själv förstår jag inte varför man inte kan ha karta och kompass med sig. Det är både roligt och nödvändigt att kunna navigera analogt.
 
Karta och kompass

är förstås basutrustning. Misstänker att de sällskap som har en eller flera GPSer oftast också har ett par kartor och ett par kompasser.

Thure
 
Misstänker att de som nu eventuellt går ut utan karta och kompass men med GPS och bristfälliga kunskaper inte läser denna tråd;)
 
Enda gångerna när jag faktiskt använder GPS är när jag tvingas gå en bit utanför kartorna. Det är ganska svårt att veta när man kommit in på den igen. Och när jag vill ta fram exakta koordinater för någon speciell punkt för framtida referenser.
 
Snarare 25 år sedan

GPSen fanns för 20 år sedan. Den introducerades för de första användarna (US Marines) ganska exakt just då.
Militären var tidigare men i mitten av 80-talet kom civil användning sedan Ronald Reagan släppt vissa tillämpningar fria för civilt bruk 1984.

http://infohost.nmt.edu/~mreece/gps/history.html "The first GPS satellite was launched in 1978 and the first products for civilian consumers appeared in the mid 1980's."

Thure
 
jag tycker att GPS är ett fantastiskt komplement till karta och kompass, skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till tiden utan GPS..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.