Godaste maten ute?? Vikt inget bekymmer

Håller också med om att för kallt vin är smaklöst och trist. Men man kan väl alltid värma det i ett vattenbad på köket / elden, eller värma en vattenflaska och lägga mot vinet mellan lite kläder i ryggan?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Håller också med om att för kallt vin är smaklöst och trist. Men man kan väl alltid värma det i ett vattenbad på köket / elden, eller värma en vattenflaska och lägga mot vinet mellan lite kläder i ryggan?

/ G
Visst, ett alltför kallt vin tycker jag också ofta förringar vinets kvaliteter. Men jag tycker också att ett rött vin, beroende på kvalitet, typ och ursprung naturligtvis, ofta generellt serveras och konsumeras för varmt där alkoholen tar överhanden och dominerar dom mera volatila/subtila smakerna/dofterna i vinet.
 
Vikt inget bekymmer...

Har du inga viktbegränsningar på din tur, så skulle jag personligen välja att ta med hovtraktören Werner Vögeli.

Varför stå där själv och slabba ute i bushen. Nä, låt proffsen sköta det hela. Werner är säkert en trevlig prick som båda kan laga mat och diska efter sig.

Tyvärr så vet jag inte totalvikten på detta matkoncept, men tror nog att Norrönas bärstol skall fungera ypperligt i detta sammanhang.

Less är inte alltid more...
 
Visst
Men Hovtraktören Werner Vögeli låter segt. Tror inte han smakar bra.
Skall ut till sjön Ken nära Söderköping. Hade hoppats på 20 minus när det bestämdes men nu blir det väl 6 plus. Givetvis Blir det lite vin. Hade tänkt mig något rött till huvudrätten. Får se till att det värms innan inmundigandet.
Getost och honung är en god blandning. Den hade jag glömt bort. Bra saker att transportera ut. Får väl beställa lite ost från Linköping. I sista SPAR reklamen fanns en intressant honungsmarinering av fläskfile. Den verkar intressant om man skippar getosten som förrätt.
Hittills känns vitchoklad och bär intressantast som efterrätt.
mvh
ht
 
hej igen
Jag tar gärna emot lite flera tips. Vilket rövin är bäst i 70 kr klassen till fläskfile? Vad har ni för ideer om grönsaker?
mvh
ht
 
Kan rekommendera Röttorps vintips i D.I. http://www.di.se/Avdelningar/Vin.aspx?wneWineType=Earlier

Kolla gärna igenom hans listor, eller sök direkt i databasen (till höger).

Några alternativ:
Gran Sangre de Toro Reserva (nr 2686) 75:-

Señorío de los Llanos Gran Reserva (nr 22679) 69:-

Marqués de Griñon Tempranillo (nr 12688) 69:-

El Coto Crianza (nr 12670) 70:-

Annars är jag mycket för Syrah (/Shiraz) och Primitivo. Ett som brukar funka bra där inom prisklassen är exempelvis Penfolds Rawson's Retreat (Shiraz, Cabernet) (nr 6942) för 70:-

Grönsaker: varför inte röd paprika, rödlök, cherrytomater, morot, bladsallad/isbergssallad, selleri, bladpersilja etc?

/ G
 
Det blev gott

Nu har vi varit ute och ätit lite. Det blev getost med honung och valnötter mellan vitt bröd till förrätt. Ganska bra. Det var bekymmer att få igenom värmen så att osten smälte lite utan att brödet brändes.Grillades på glöden med hjälp av biltemas grill halster. Blev en Chardonnay till detta. Huvudrätt marinerad fläskfile, helstekt med hjälp av grillhalstret. Foliegratäng med bregott, potatis, morötter, palsternacka , lök och ost. Osten flöt ner och fastnade lite i botten, annars gott.
Till det först Turning Leaf med Zinfandeldruvan. Sen en flaska med Primetivo druvan som inte var speciellt bra.
Som efterrätt blev det hallon/blåbar med vit och mjölkchoklad gratinerat i folie. Sprutade på vispgrädde. Till det blev det billigt men gott portvin från systemet.
Mycket var det. Bara jag grillade två marsmallows. Alla andra var mätta.
Vinet värmdes vid elden på behörigt avstånd. Det första blev lite för kallt men fick värmas i vinglaset.
mvh
ht
 

avslutad210712

Gäst
tigertamjaren; sa:
Mitt bekymmer just nu är ju inte hur jag ska kunna tillaga och sluka de mest aptitretande anrättningar utan hur jag ska lyckas göra mig kvitt det nu så pösiga fläsket från all julmaten... ;)

Men herrejesses människa. Gör som Skinnarmo och mig. Alla seriösa äventyrare lägger på sig extra fett före ÄVENTYRET. Jag offrar mig verkligen under julen för sakens skull *L*
 
avslutad210712; sa:
tigertamjaren; sa:
Mitt bekymmer just nu är ju inte hur jag ska kunna tillaga och sluka de mest aptitretande anrättningar utan hur jag ska lyckas göra mig kvitt det nu så pösiga fläsket från all julmaten... ;)

Men herrejesses människa. Gör som Skinnarmo och mig. Alla seriösa äventyrare lägger på sig extra fett före ÄVENTYRET. Jag offrar mig verkligen under julen för sakens skull *L*

Exakt!
Det handlar om att prioritera överlevnadsutrustning! En depå med bukplacerat inälvsfett är ett suveränt energiförråd, som man dessutom alltid har med sig, till och med om man har tappat packningen OCH nödasken.

Därför är det även viktigt att äta riktigt gott när man är ute i naturen - man ska så snabbt som möjligt omfördela den medhavda osäkra matpackningen till ett stabilt och säkert fettlager. Som dessutom har en fördelaktig tyngdpunkt nära kroppens egen, vilket minimerar både vrid- och tröghetsmoment och således ger bättre balans och mindre energiåtgång.
 
Åhh, vilka förrädiska argument för att ända min hårda FDH-diet. Jag har därför på stånde fot beslutat ställa in de påtänkta expeditionerna till Nordpolen, Kangchenjunga och det inre av Kongo. Något måste vika, kilona eller expeditionerna. Det blir lätta promenader på Djurgården istället.

/ G
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
Varför inte ta med en smörgåstårta och några vattenmeloner?

Nu skall vi inte vara såna *flinar*.

Faktum är att vi på väg till en fjällvandring för länge sen köpte på oss både vattenmelon och några liter mjölk för mycket. Och inte ville vi lämna det i bilen för att förstöras så första dagen bar vi både på mjölk och en vattenmelon modell större. Eller vi och vi det var min far som bar på melonen i alla fall. Kommer ihåg det dels för att ryggsäcken var så tung att vi fick hjälpas åt att lyfta upp säcken åt honom och sen fotona där vi äter vannemelon. Vet inte vem som kommit på ideen med UL packning, vi uppfann i alla fall den UltraTunga packningen *L*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.