Geocaching, cykla, vandra, model?

Hej!

Helt grön på GPS området men kan tänka mig att jag tycker det är kul att använda. Jag skulle gärna vilja ha några tips på vad som skulle kunna passa mig. Jag är i Kanada för tillfället och tänkte att det kanske är billigare att köpa när man är här.

Jag vill ha en GPS som jag kan använda som hjälpmedel när jag vandrar, tex off trail hiking eller mindre märkta leder. Skulle vara roligt att prova Geocaching när man ändå är ute (aldrig gjort). Något som skulle va grymt är om jag kan fästa GPSen på cykeln och använda som karta/navigator under spännande långturer eller cykelsemester för att hitta vägen. Märka ut svamp stället etc.

Om ja köper den i Kanada får jag ingen svensk karta antar jag. Läste någonstans om en pro2 karta som kostar en hel del, finns det någon open source kartor som skulle kunna tillfredsställa mina önskemål? Är inte helt teknik befriad men GPS området har jag aldrg varit inne i.

Hoppas det inte var för mycket på en gång, är helt grön men skulle vara roligt att komma igång!
 
Jag använder Garmin Oregon 550t huvudsakligen för långcykling. Det finns ett utmärkt tillbehör att köpa till för att fästa den på cykeln. Jag har fäst den på styrstammen men det går även att fästa på styret direkt. Den skall klara en hel del regn men har inte utsatt den för det ännu. Som karta har jag köpt till City Navigator Europe som ryms ledigt på ett 4 Gb instickskort. Tillsammans med gratisprogrammet BaseCamp från Garmin går det utmärkt att planera och lägga upp rutter. Skärmen är lite svår att se i direkt solljus men med profilinställningen "Marin" har jag lyckats hitta en variant som fungerar bra även vid solljus.

MVH
 
Håller med cl_joh. Enklare/billigare alternativ är Garmin Dakota 20. En mindre maskin, med mindre display och lägre upplösning, men ändå väldigt funktionell.
 
Tack för tipsen!
Blir nog en investering av någon av modellerna, men det får vänta tills ja e i Sverige igen. Priserna var ungefär detsamma här i Kanada som i Sverige. Perfekt att ha med när man kör 15 mil+ på cykeln så man slipper alltförstora omvägar till målet:p
 
Hade du frågat för två-tre år sedan hade jag sagt GPSMAP 60 CSX eller Legend CSX. Nu har det kommit andra modeller, men de fungerar lika bra ändå. GPSMAP 60 CSX är lite Volvo 740.
 
Jag använder Garmin Oregon 550t huvudsakligen för långcykling. Det finns ett utmärkt tillbehör att köpa till för att fästa den på cykeln. Jag har fäst den på styrstammen men det går även att fästa på styret direkt. Den skall klara en hel del regn men har inte utsatt den för det ännu. Som karta har jag köpt till City Navigator Europe som ryms ledigt på ett 4 Gb instickskort. Tillsammans med gratisprogrammet BaseCamp från Garmin går det utmärkt att planera och lägga upp rutter. Skärmen är lite svår att se i direkt solljus men med profilinställningen "Marin" har jag lyckats hitta en variant som fungerar bra även vid solljus.

MVH

Kombinera gärna City Navigator Europa med lämpliga detaljkartor. Då får du ruttbarheten i City Navigator, samtidigt som du ser den detaljerade topografiska kartan.

Tror annars Garmin har knappmodeller med klart bättre skärm än Oregon 550t.

Sedan finns ju Magellans nya Explorist-serie också. 710 har definitivt inbyggda vägkartor.
/Niklas
 
GPSMAP 60 CSX hittade hittade jag för ca 1600 SEK. Pricerunner hittade den för 2900.
Skulle det vara värt att köpa den äldre billigare modellen? Finns det några klara nackdelar med den än att tex köpa Garmin Oregon 550t.

Är det värt besväret med att köpa dem utomlands?
 
Forts
Garmin Dakota 20 ligger på ca 1800.

Huvudanvändningen kommer att bli tillsammans med cykel, sedan blir det för vandringen och lite geo lek. Kommer jag behöva köpa till kartor för mina aktiviteter? Djungeln öppnar sig mer o mer, jobbar igenom gamla inlägg under tiden.

Hur stort är behovet att köpa till extra kartor? Lägger nog hällre pengarna på kompleterande kartor än att gå upp 1500 i prisklass bara på elektroniken
 
Forts
Garmin Dakota 20 ligger på ca 1800.

Huvudanvändningen kommer att bli tillsammans med cykel, sedan blir det för vandringen och lite geo lek. Kommer jag behöva köpa till kartor för mina aktiviteter? Djungeln öppnar sig mer o mer, jobbar igenom gamla inlägg under tiden.

Hur stort är behovet att köpa till extra kartor? Lägger nog hällre pengarna på kompleterande kartor än att gå upp 1500 i prisklass bara på elektroniken

Behovet av topografiska detaljkartor är stort. Det är en enorm skillnad på GPS med och utan topografiska detaljkartor. Notera dock att du fortfarande behöver ha papperskartor för översikten, då GPS-skärmens storlek är relativt liten. Utan detaljkartor måste du konsultera papperskartan betydligt oftare.

Det är värdefullt att kombinera topografiska detaljkartor med ruttbara vägkartor (City Navigator NT). Dels får du info om många besöksmål av varierade karaktär, dels kan du få ruttförslag längs vägar till nämnda besöksmål.
/Niklas
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.