Gasförbrukning?????

Re: Brännare

rognym; sa:
såvida man inte vill köra inne i absiden till tältet! Hade även med en stor tub på 450 g och 1 L rödsprit. Brännaren sätts på gastuben och är mycket ostadig. Vid ett tillfälle ramlade den släckta brännaren omkull, monterad på 450 g tub, och föll mot tältduken som brändes sönder. Brännaren passar inte till fjällbruk då vegetationen oftast är ojämn. Var ute 18 dagar och fick
Rogge


Klart man vill laga mat i absiden! Jag går inte utanför mitt tält förrän jag fått min frukost.

Stadigheten är åtminstone en fördel med mitt Rando
360. Det finns ett stöd till kokkärlet som
samtidigt fungerar som hyfsat vindskydd
(om man prompt ska laga mat utanför tältet).

Kan inte tönka mig ngt annat än gas.

il C.
 
Primus kök

Måste bara blanda mig in i denna diskussion =)

Jag har ett primus kök med gasflaskan på sidan om köket - funkar ju hur bra som helst! Köket ser precis ut som ett trangia kök fast med en gasslang som ansluts till en gasflaska.

Jag älskar gaskökets egenskaper - att perfekt kunna reglera värmen. Ja jo gastuberna väger ju lite men är ju definitivt lättare än att bära runt på massa liter metanol. En annan nackdel gentemot spritköken är att man inte vet exakt hur mycket gas man har kvar - fast efter några turer lär man sig.

Jag har alltid haft för mycket gas med på minna turer - skall därför prova med två 225gr tuder till min 11 dagars tur i år. Borde väl inte vara något problem om man sparar på gasen? (Kommer att bli uppkok av 4 dl vatten till frukost, varierande lunch med soppor som bara behöver värmas upp + middagar som måste koka i ca 10 min + tee/choklad på kvällen.)
 
Re: Brännare

rognym; sa:
Hej! Hade en liten gasbehållare 225 g som varade 2 dagar för 2 personer. Mycket överraskad att den inte varade längre! Men tror att en del gas "blåste" bort då brännaren saknar egentligt vindskydd, såvida man inte vill köra inne i absiden till tältet! Hade även med en stor tub på 450 g och 1 L rödsprit. Brännaren sätts på gastuben och är mycket ostadig. Vid ett tillfälle ramlade den släckta brännaren omkull, monterad på 450 g tub, och föll mot tältduken som brändes sönder. Brännaren passar inte till fjällbruk då vegetationen oftast är ojämn.
Rogge

Ja dessa problem kan ju faktiskt uppstå. Frågan är väl hur man löser dessa problem. Går tillbaka till det gamla trangiat med tenol eller t-röd eller funderar lite till. Jag har också råkat ut för ungefär detta (dock inte bränt sönder tältduken). Lösningen då? Jo, det finns små ihopfällbara ben av plast som väger några gram. Benen fästs under gastuben och det blir faktiskt väldigt stadigt. Gasförbrukningen kan man dra ner rejält med att fästa en upp- och nedvänd kon av alu-folie runt tuben (har redan skrivt om detta tidigare) med ett gummiband. Funkar mycket bra men se till att du kan komma åt reglerratten.


/Urban.
 
Ett litet stickspår...

rasja; sa:
Gasförbrukning för mig:

Sommartid: 30-50 g/pers och dag
Vintertid: 70-90 g/pers och dag (inkl all snösmältn)

De högre siffrorna är väl tilltagna och ger en mkt lyxig tillvaro i tältet.

Intressant att jämföra med mina siffror på fotogen:

Sommartid: ca 50 g/pers och dag
Vintertid: ca 120 g/pers och dag (inkl all snösmältn)

Jag har alltså betydligt större skillnad mellan sommar och vinter. Dricker jag mer under mina vinterturer måntro?

Annars kan man ju konstatera att vi ligger ganska lika när det gäller energiförbrukning, åtminstone sommartid. 50 g fotogen motsvarar väl ungefär 45 g gas.

Peter
 
Varför?

Jag måste erkänna att jag inte ser poängen i att byta till gasbrännare i trangiaköket så länge man vistas i någorlunda civiliserade trakter där tenol eller t-röd och vatten finns att tillgå. Och platser som säljer gastuber brukar normalt även sälja eldningssprit.
Det pratas mycket om att gas ska koka upp en liter vatten si och så mycket snabbare än tenol/t-röd men ärligt talat har jag aldrig märkt av detta. Brukar vara den som först sätter sleven i grytan och börjar äta.
Har en trangiakopia för 119 kr på Överskottsbolaget samt bytt ut brännaren mot trangia original för en billig penning. Funkar kanon och sparade ett par hundralappar mot att köpa hela köket original. Tenol sotar i princip ingenting, är hyfsat billigt och jag kokar upp en liter vatten på nolltid på mitt kök. Ser absolut ingen poäng i att jag skulle byta till gas eller annat så länge jag befinner mig i trakter där tenol eller t-röd finns tillgängligt.
Jag förstår däremot helt klart poängen med multifuelkök eftersom man då kan slanga en liter ur närmaste traktor, båtmotor eller fotogenlampa och laga till sitt krubb. Men då bör man väl också rimligen överväga hur ofta man kommer att göra det innan man bränner iväg sina slantar. Att däremot gå från sprit till gas enbart känns i mitt tycke som pengarna i sjön.
Det enda skälet jag kan se, vilket jag dock har full förståelse för, är om man gillar prylar i sig. Men det har ju snarare en känslomässig botten än en praktisk.

*Trampar nog på många ömma tår nu...* ;-)
 
Re: Varför?

markustaljedal; sa:
Jag måste erkänna att jag inte ser poängen i att byta till gasbrännare i trangiaköket så länge man vistas i någorlunda civiliserade trakter där tenol eller t-röd och vatten finns att tillgå. ... klipp ...
*Trampar nog på många ömma tår nu...* ;-)

Hmm, diskuterades detta inte i en annan tråd?

Visst, spritbrännare är smidigt och tyst för sommarfjället i Sverige. Men på de flesta ställen i Europa är det gas som gäller. Sprit går att få tag på, men det är lite besvärligare. Andra mindre detaljer är ju att det är besvärligare att reglera värmen med spritbrännare och att man måste fylla på ibland.

T.o.m. multifuel kök måste man jobba lite ifall man har någorlunda krav på vad man eldar. Fotogen kanske inte säljs i små en liters förpackningar och kemiskt ren bensin är inte helt enkelt att få tag på. Blyfri bensin och diesel är inte så kul att köra på. Gaskök har ju också den fördelen mot multifuel att man slipper förvärma och de är oftast tystare.

Jag tycker att alla tre typerna har sin plats och nästa gång jag far ut i Europa kanske jag skaffar en gastillsats till Trangiat, bara för att slippa jaga sprit eller bensin när man hellre är ute och vandrar.

Inga ömma tår här i.a.f., men så kör jag ju inte på gas ännu. ;)

/Jonas U
 
Re: Re: Varför?

utter; sa:
Visst, spritbrännare är smidigt och tyst för sommarfjället i Sverige. Men på de flesta ställen i Europa är det gas som gäller. Sprit går att få tag på, men det är lite besvärligare.

Känner inte igen detta heller. Har ett antal tågluffer och liftarrundor runt om i större delen av europa bakom mig och har aldrig haft svårt att hitta sprit till köket.

Andra mindre detaljer är ju att det är besvärligare att reglera värmen med spritbrännare och att man måste fylla på ibland.

Reglera värmen. Mja, det är nog en smaksak. Tycker personligen att den justerbara ringen på trangiabrännaren duger alldeles ypperligt. Men det är klart, steker man ett ägg på svag värme får man ju rotera pannan under stekningen för att inte få värme enbart på ena sidan.. Fylla på mer bränsle har jag aldrig behövt om jag själv inte medvetet tagit i väldigt snålt. Men då kokar jag å andra sidan aldrig potatis eller andra tidskrävande saker på brännaren så visst kan jag förstå den poängen om man nu prompt vill lägga ner lång tid på matlagningen.

Nåja, det är väl en smaksak om man väljer gas eller sprit. Min förundran rörde närmast varför man, om man redan har ett trangia sprit, skulle investera ytterligare pengar i en gastillsats. Står man utan kök och ska skaffa ett kan man väl väga smådetaljer fram och tillbaka men om man redan har ett väl fungerande ser jag inte att dessa extra hundralappar verkligen är särskilt välinvesterade. Om man nu inte gillar prylar för prylarnas skull det vill säga. Är man inne på prylar är det självklart att man ska köpa det man vill.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.