Gasbehållare på flyg

Funderar på hur mycket nagellack och andra kosmetiska produkter som är brandfarlga (butan används väl som drivgas i några aerosolflaskor?) som finns ombord på flygplanen...
 
Handlar det om en väl mellan tröjor inpackad oöppnad gasbehållare eller kanske om

Nisse som har två halvfulla gasbehållare (synd att inte göra slut på dem), Anders som tar med sich en flaska thinner (för oljemålning), Johan som tar med sig ett litet fyrverkerilager (är det 50 årsfest så är det), Mari som stoppar med sig den halvfulla fotogenlampan (den ger ju bättre stämmning).

Naturligtvis blir väskorna försiktig, långsamt, omsorgsfullt transporterade på flygplatsen och vid ilastningen.

Trevlig resa
 
Nagellackskök

olarantala; sa:
Funderar på hur mycket nagellack och andra kosmetiska produkter som är brandfarlga (butan används väl som drivgas i några aerosolflaskor?) som finns ombord på flygplanen...


Att ingen kommit på detta UL kök:). En flaska nagellack räcker som bränsle till 2 personer i en vecka :cool:.

Per Brune
 
olarantala; sa:
Funderar på hur mycket nagellack och andra kosmetiska produkter som är brandfarlga (butan används väl som drivgas i några aerosolflaskor?) som finns ombord på flygplanen...

Men det är väl skillnad mellan en skvätt butan som används för att höja trycket i en flaska med hårgegga, och ett halvt kilo gasol i flytande form?

Klart att båda är brandfarliga, men mängden...

Då tycker jag att det är värre dubbelmoral att man inte får ha en nagelfil, men gärna flera feta glasflaskor med sig i handbagaget.
 
jamo; sa:
Ett hypotetiskt scenario:

Ett flygplan kommer in för nödlandning. Det kanar av banan och börjar brinna. Inom en minut är flygplatsbrandmännen där och börjar släcka. De börjar dra ut skadade passagerare. Någon ville spara några kronor genom att slinka ner gasflaskor i bagaget. Branden gjorde behållaren instabil. Den smäller bredvid ansiktet på någon. Rejäla personskador. Inte så bra.

I ett sådant scenario skulle f.ö. några ynka liter drickbar sprit ha en försumbar betydelse jämfört med tonvis med JeT A1 som antänts i och kring flygplanet..

Jag misstänker att problemen med en exploderande liten gasbehållare i en väska är ganska försumbara jämfört med de brännskador som personen ifråga fick av primärbranden...

Du kunde lika gärna ha dragit ett scenario där en liter 50-procentig Absolut krossas i bagagehållaren och rinner ner över passageraren under, och sedan antänds av branden utanför kabinen när han är på väg ut.

Observera att jag inte argumenterar för att det ska vara tillåtet med gasbehållare på flyget, nuvarande förbud är helt rimligt och personligen har jag inget behov av att ta gasbehållare på flyget. Däremot är det inressant hur man kan tumma lite på säkerheten när det finns stora ekonomiska intressen.

Johannes
 
Halva tråden handlar väl om att man silar mygg och glatt vinkar förbi elefanterna.

Att man kan (och får) ta med sig spritflaskor är naturligtvis märkligt med tanke på restriktionerna i övrigt. Jag menar då ur terrorsynvinkel; inte skulle ju jag ta med mig en nagelfil om jag skulle ställa till det maximalt otrevligt.
Spritflaskor innehåller brandfarlig vätska (jag har själv varit med om att snapsar tagit eld tillsammans med duk osv just för att spriten börjat brinna), och flaskorna blir ju rätt lätt värre tillhyggen än nagelfilar.

Om man inte tycker att vanlig sprit duger köper man cask strength som är starkar, eller för att slippa eld så fin sprit så häller man i annan valfri vätska...

Jag får nästan dåligt samvete av att "tipsa" om sånt här men om man ska ta de nuvarande i flera avseenden rigorösa säkerhetskontrollerna på allvar så undrar man ju varför man släpper igenom glasflaskor - och delar ut metallbestick till måltiderna. Eller är man säker på att terroristerna av fundamentalistiska skäl i alla sammanhang undviker sprit? Åker de också alltid turistklass (med plastbestick)?

Retoriska frågor, men det hela irriterar mig lite grann varje gång jag går igenom säkerhetkontrollen. Det finns ingen konskevens i säkerhetstänkandet idag.
 
säkerhetsventil?

Konstrueras inte gasflaskor med någon form av säkerhetsventil? Det är ju ganska lätt att förse en tub med en ventil som smäller av vid lägre tryckskillnad än vad flaskan klarar, så att innehållet pyser ut istf att ruptera flaskan. En sådan mekanism skulle ju funka både vid förlust av kabintryck (och jag vill nog hävda att skillnaden mellan marknivå och 10 km skulle ha en viss effekt!) eller tryckhöjning pga uppvärmning (brand).
 
Attityden hos många i denna tråd skrämmer mig. Flyger jag med dessa? Hoppas inte.

Man behöver väl inte ha speciellt god fantasi för att förstå vad som i värsta fall kan hända om en gasflaska punkteras i ett flygplan fullt med elektriska ledningar.
 
Du kan väl ta det ganska lugnt, det är väl inte mer än möjligen ett inlägg (startinlägget) som kan oroa och om han frågade för att lättare göra sin egen bedömning utifrån svaren är det väl entydigt vad alla tycker.

Att många sedan uppmärksammar brister i nuvarande säkerhetstänkande är väl inget att oroa sig för. Bristerna är däremot möjligen ganska oroande.



[Ändrat av Mezzner 2004-10-28 kl 22:10]
 
Mezzner; sa:
Att många sedan uppmärksammar brister i nuvarande säkerhetstänkande är väl inget att oroa sig för. Bristerna är däremot möjligen ganska oroande.

Både och. Att flyga är ju bevisligen ganska säkert, men visst är det jobbigt att tänka för mycket på att piloter kan vara berusade, folk kan ha med sig diverse tillhyggen men vägras nagelfilar, packning med explosiva ämnen i etc.. Det är väl såpass "lätt" (relativt sett) att flyga även de stora planen, att man inte behöver anstränga sig (dvs allt verkar så säkert), men när det väl händer nåt uppenbarar sig de inkonsekventa och otillräckliga säkerhetsåtgärderna. Så länge det inte brinner, ingen vill kapa, etc så går allt perfekt. Men sen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.