Garmin Oregon

Helt plötsligt dök det upp en ny serie apparater på Garmins hemsida. 5st Oregon med pekskärm.

rf-lg.jpg


Just när jag hade nästan bestämt mig för att köpa en Colorado, nu blir jag ju tvungen att vänta in att denna nya apprat släpps för att se om det är den man ska ha istället. :(

Är det någon som hört något skvaller om dom än?
 
F n finns inga manualer eller annan detaljerad info tillgänglig på garmin.com så funktionaliteten mer i detalj är höljd i dunkel.

Men eftersom den synes vara mycket lik Colorado så kan man misstänka att även Oregon har den grundläggande svagheten att den förstör uppladdade rutter vid minsta avvikelse. Dvs den är direkt olämplig som GPS för cykel och MC bruk. Alltså olämplig när det är VÄGEN i sig som är målet.

Att enbart hitta till målet klarar den säkert lika bra som alla andra Garmin. För mina behov intet nytt alltså. En 278 eller en Zumo på MC:n och GMXT på en mobiltelefon i bilen och till fots. Mobilen har man ju ändå med sig vad skall man då med en Oregon till?
 
Men eftersom den synes vara mycket lik Colorado så kan man misstänka att även Oregon har den grundläggande svagheten att den förstör uppladdade rutter vid minsta avvikelse. Dvs den är direkt olämplig som GPS för cykel och MC bruk. Alltså olämplig när det är VÄGEN i sig som är målet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar - att "Colorado förstör uppladdade rutter vid minsta avvikelse"?
Varför är Colorado olämplig för cykel- och MC-bruk?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar - att "Colorado förstör uppladdade rutter vid minsta avvikelse"?
Varför är Colorado olämplig för cykel- och MC-bruk?
Den är inte med nödvändighet olämplig för de nämnda användargrupperna men den är det om det är viktigt att man i förväg kan bestämma exakt längs vilka vägar man senare skall färdas. Med en enhet där man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning riskerar man då att den i förväg mödosamt planerade rutten räknas om till en annan väg.

Inte alla cyklister eller motorcyklister navigerar på det viset men Mikael råkar göra det och därför sågar han, ibland tyvärr utan vidare förklaring, alla produkter med denna egenhet.
 
Den är inte med nödvändighet olämplig för de nämnda användargrupperna men den är det om det är viktigt att man i förväg kan bestämma exakt längs vilka vägar man senare skall färdas. Med en enhet där man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning riskerar man då att den i förväg mödosamt planerade rutten räknas om till en annan väg.

Inte alla cyklister eller motorcyklister navigerar på det viset men Mikael råkar göra det och därför sågar han, ibland tyvärr utan vidare förklaring, alla produkter med denna egenhet.

Precis! Och jag kommer att fortsätta att varna för "ruttförstörande" modeller för just cykel & MC-bruk. Jag vill att folk skall vara medvetna om vad dom köper. Problemet är alltså att GPS:en räknar fram en ny rutt var gång du stannar för att pinka/fika/tanka och det blir kanske inte den väg du planerat.

Men för den som redan har köpt en ruttförstörande GPS så finns det trix att komma runt problemet. Om en optimal cykel-GPS kostar minst 5000 kr så kan man ju komma undan med 1000 kr för en Nüvi 200. Komplettera med en zip-påse, tejpa fast Nüvin på styret och du har en helt OK GPS som klarar sig 4-5 timmar på en laddning.

I Mapsource på PC:n så kan du planera ett antal rutter genom att definiera 5-20 punkter, waypoints, per rutt som definierar den planerade vägen. Till den billiga Nüvin kan man inte tanka upp rutter och i Coloradon riskerar man att GPS:en förstör rutten. Men om man istället tankar upp punkterna, vilket funkar även på Nüvi, så kan man be GPS:en rutta till en punkt i taget. Med tillräckligt många punkter så blir det exakt den väg man tänkt sig.

Ett annat, enklare, sätt att lösa problemet är att starta om rutten varje gång GPS:en förstört den. Då startas originalrutten. Funkar någotsånär så länge man kör ensam. Katastrof när man åker med kompisar och dom försvinner i fjärran varje gång man stannar för att mackla med GPS:en.
 
Håller med HMR, om man använt gps på MC i större omfattning kan man inte tänka sig att ha funktion som t.ex nuvin:s på MC. I bil vill man ju vanligtvis ta sig till en viss punkt/adress medan man på MC oftast vill åka en viss i förväg planerad väg. Uppgifterna för gps:en är helt olika. Rutten har man planerat på PC:n hemma med hjälp av andra kartor och tips på bra MC-vägar för att sedan ladda upp ruterna till gps:en. Ibland ingår även att maila rutter till reskamarater med kompatibla gps:er.
Har själv en gpsmap176 på MC och nuvi 660 i bilen, har någon gång lagt nuvin i tankväskan för att ha och titta på men den har i detta sammanhang stora tillkortakommanden. Icke avstängbar autozoom blir man knasig av, på MC kan man inte hålla på och knappa hela tiden för att ställa in saker... Ingen "modern" gps fungerar särskilt bra i direkt solsken, eftersom jag föredrar att köra MC då solen skiner så blir det problem. Den gamla 176:an (gråskaleskärm) syns bara bättre ju mer solen skiner på den, gärna direkt på skärmen!

Min ideal-gps skulle ha möjlighet att styra autozoom på flera sätt.
Den skulle kunna lagra många och långa spår (att efteråt kolla in var man varit är en del av nöjet).
Den skulle kunna lagra många rutter.
Den skulle ha en skärm som funkar i solljus, och vara STOR så man snabbt ser vad man vill.
Den skulle ha utbytbara (helst R6) batterier (bra på längre resor då man inte har tillgång till laddare, man vill kunna sitta i tältet och pilla på kvällarna).
Naturligtvis vara vattentät och skakbeständig.

Den som närmast uppfyller några av kraven är idag är Zumo eller 276C såvitt jag kan förstå (utan att ha egen erfarenhet av Zumon) men min gamla gpsmap176 (utan C) gör jobbet mycket bra och får vara med några år till om det inte dyker upp något nytt som lockar.
 
Jag använder inte rutter, det är för paketbud och kaffekärringar ;)

Såå. Har ni hört nåt skvaller om Oregon? Tänk om den kanske till och med klarar av att följa rutter utan att rutta om när ni stannar för kaffedrickandet, det kanske finns en inställning. Visst vore det galet :)
 
En förutsättning för att den skall vara användbar är att skärmen är låsbar eller avstängningsbar.
Jag vill ofta ha mottagaren ligga i fickan o logga och med tryckskärm kan den få för sig o göra vad den vill medan jag går.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
viggoboy Garmin Oregon Navigering 2
maaacus Garmin Montana 680 vs Oregon 650 Navigering 4
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
Jorden runt Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi Navigering 6
niking Tillökning i Garmin Oregon-familjen Navigering 1
aventyrare69 Garmin Oregon 450 vs Edge 705 Navigering 4
Adam-Ludvig Garmin Oregon 550 och spårlogg Navigering 2
Curt V Erfarenhet av Garmin Oregon 550t Navigering 4
iwalkalonelyroad Garmin Oregon 400, sjokort?? Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Lillith Garmin oregon 450. Hvordan laste inn kart ? Navigering 3
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
AndersL69 Nya Garmin oregon 550 Navigering 8
Jonas.O Garmin Oregon Navigering 8
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
putchi Garmin Oregon 400t Navigering 6
Waldmann Japankartor till Garmin Oregon Navigering 0
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.