Garmin GPSMAP76S??

Går i tankarna att köpa en ny GPS men går ivalet och valet mellan eTrex summit alternativt 76S. Är det någon som kan rekommendera någon av dessa....fördelar resp. nackdelar.
Tacksam för svar
 
Vista motsvarar 76S

Summit och 76S är inte alls lika. Då beror det ju på vad du vill betala.

Vista och 76S är väldigt lika i sina funktioner. 76S lite mer åt det marina hållet samt med en känsligare antenn, medan Vista är smidigare att ta med sig.

Anders
 
Vista vs GPSMap76s

Hej Robert!

GPSMap76s och etrex Vista är de två gps:erna som jag tycker valet ska stå mellan.

Det 76:an har utöver Vistan är en större display, den har uttag för yttre antenn, informationen som visas på skärmen kan i större utsräckning skräddarsys för individuella behov, den ska enligt spec. dra lite mer ström, den har ljudalarm och den flyter också.

Nu beror det på vad du vill använda gps:en till vistan är ju mycket behagligare att släpa på i bärskogen, men och andra sidan i ett bilmontage eller på ett kajakdäck så funkar 76:an bättre med sin större display.

Jag ska nämna det att efter min andra vista som jag för övrigt sålde idag så ska jag köpa mig en 76s för mina kajakfärder.
Nu undrar ni kanske, varför har han haft två vistor?
Som sagt de flyter inte speciellt bra. ;-)
 

Guest

Gäst
Jag står oxå i begrepp att köpa en GPSMAP76, men det jag funderarpå är sjökorten... Är dom bra? o hur lite kostar dom??....
 
vista - map76s - MM platinum

Jag tänker använda min kommande gps till mtb, motorcykel, inlines, långlöpning samt skärmflygning. Bland annat.

Skulle behöva mer hjälp innan jag lägger halva lönen på ännu en ny pryl....


1. Magellan Meridian Platinum. Ett alternativ?

2. Avläsning. Hur är de resp modellerna att läsa av med avseende på avstånd till ögonen, vinkel på display och reflektioner i displayen?

3. Import. Varför köper inte alla sina gps från USA? (förutom frakt+moms, men det blir ändå mkt billigare. Ex vis Vista 280 USD+frakt+moms)

4. Antennerna. Helix el Quad, kan någon exemplifiera skillnaderna?


tacksam f svar!

/Anders, Gbg.
 
Lite svar

Har inte provat alla, så jag kan inte jämföra dispalyerna. Vistan har en mycket bra upplösning och en tydlig display, men den är liten. Det går inte att se de minsta sakerna när man håller på och springer, exempelvis.

Om du köper en GPS i USA, får du amerikansk baskarta (under förutsättning att modellen har någon inbyggd karta, förstås, men du verkar sikta på sådana).

En quad helix är känsligare (bättre mottagning) och större (klumpigare GPS).

Anders
 
Re: vista - map76s - MM platinum

olsburk; sa:
Jag tänker använda min kommande gps till mtb, motorcykel, inlines, långlöpning samt skärmflygning. Bland annat.
Jag har haft GPS med mig när jag sprungit några gånger. Då hade jag en eTrex Vista och var definitivt glad att den inte var större. På motorcykel har jag mer erfarenhet och här kan du läsa två artiklar jag skrivit. Även om "dina" modeller inte är med får du lite tips om vilka egenskaper som är viktiga när man kör hoj. En bra vibrationsdämpad hållare är en vettig investering. Man bör dessutom ordna strömmatningen från motorcykeln och helst ta ur batterierna.
http://www.rindar.net/Artiklar/MCN01-12.pdf
http://www.rindar.net/Artiklar/MCN02-6.pdf
1. Magellan Meridian Platinum. Ett alternativ?
Ja, Meridian är definitivt intressanta med sitt utbyggbara minne. Sök efter orden Magellan och Meridian i gamla inlägg så hittar du nog en del.
3. Import. Varför köper inte alla sina gps från USA? (förutom frakt+moms, men det blir ändå mkt billigare. Ex vis Vista 280 USD+frakt+moms)
Du glömde väl tull också? När det gäller GPS:er med kartor är den stora nackdelen att grundkartan (större städer och vägar) är fast inlagd för olika kontinenter. Garmin-enheterna som säljs i Europa kallas Atlantic vilket innebär att deras grundkarta täcker Europa och Afrika. Magellan påstås kunna ladda in en ny grundkarta men jag vet inga detaljer. Att köpa GPS i England är ett bra alternativ. Då får man europeisk grundkarta, slipper tull och betalar bara lägre engelsk moms. Här är tre populära butiker:
http://www.gpsw.co.uk/index.htm
http://www.expansys.com/21store.asp
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
4. Antennerna. Helix el Quad, kan någon exemplifiera skillnaderna?
Vi hade en diskussion om antenner här, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12180&pagenumber=2

Om man skall köpa GPS finns det en ultraviktig sida man aldrig får missa:
http://joe.mehaffey.com/
 
Gps för hojåkning och skärmflyg.

Hejsan!!

Har själv stor erfarenhet av både hojåkning och skärmflyg med vistan.

Tänker du satsa lite på flygandet så är nog Vistan den gps du ska satsa på (om du inte har en comp vario med gps stöd för då har du alla funktioner i den). Vistan har nu fått en rad med flygfunktioner. Tex: Glidtal, Glidtal till nästa waypoint, vertikal höjd till waypoint, variometer (stig/sjunk) dock ej akustisk. Det enda du behöver komplettera i instrumentväg är en liten vario som piper...

Har kört många mil med Vistan på hojen. Den är lagom i storlek och kompletterad med ett fäste från http://www.touratech.de och en 12v kabel så har du ett optimalt navigationsredskap. Gjorde själv en resa till Island i somras och då skötte vi all navigation med en översiktskarta och 2 Vista.

Hör gärna av dig om du har fler frågor..

Mvh Per
 
Magellan Meridian

Hej,
Funderar att köpa min första GPS, och har i stort sett bestämt mig för en Meridian.
Varför?
Billig, skall köpa i USA genom en kollega. 230 USD
Utbytbar baskarta, Europa baskartan har jag redan laddat ner. mer info på http://groups.yahoo.com/group/Magellan_Meridian/messages
Utbuggbart minne, idag fungerar 128 MB, ev 256 snart, även om jag efter att ha testat en kollegas Meri har insett att 128 MB är lite overkill, men som de säger man kan aldrig ha för mycket minne Sve+Dk i Mapsend ca 65 MB.

Fördelar Meri:
Utbytbar Baskarta
Expenderbart minne
Billig om köpet görs i USA
Bäst mottagning (sportrac ännu bättre)
Vattentät och tålig

Nackdelar Meri:
Sämre upplösning än 76S
Stor
Tror att Garmin kan ha bättre kartor, även om Mapsend och Mapsourse roads? är samma, så tror jag att Metroguide är bättre utbyggt, men eftersom jag är snål och jag ändå inte har råd att köpa alla de detlajerade kartor som garmin kan tillhandahålla så nöjer jag mig med mapsend som jag fick billigt ;-))
/Stu
 
Re: Gps för hojåkning och skärmflyg.

per_bursell; sa:
Har kört många mil med Vistan på hojen. Den är lagom i storlek och kompletterad med ett fäste från http://www.touratech.de och en 12v kabel så har du ett optimalt navigationsredskap.
Om man flyger med den antar jag att det lilla formatet är ett krav och då är ju valet av GPS redan bestämt men att säga att Vistan är optimal på motorcykel är att överdriva kraftigt. Du kanske inte provat så många andra modeller?

Vistans skärm är för liten för att läsa av i farten. Den funkar på en sporthoj med clip-on där man kommer riktigt nära den men på de flesta andra motorcyklar måste man böja sig fram mot den för att kunna se även om man som jag inte har något synfel.

Glaset över skärmen ger reflexer i solljus. Denna egenskap delar den dock med alla handhållna jag använt på motorcykel hittills.

Vistan har små svåråtkomliga knappar utan belysning som man måste kunna utantill och som ändå är svåra att manövrera med handskar. Med tjockare hösthandskar är det omöjligt.

Vistan har bakgrundsbelysning med bara en, icke justerbar nivå som är alldeles för stark på natten när man kommer utanför områden med gatbelysning.

Vistan saknar autorutt. En funktion som gör GPS:en otroligt mycket mer användbar vid vägnavigation.

Vistan har en svårhanterlig kontakt för anslutning av
strömmatning. På vissa andra enheter kan man dessutom sätta strömmatningen i Touratech-hållaren och den ansluts automatiskt när man sätter enheten på plats.

Vistan är perfekt att bära i handen och för många andra aktiviteter. Den kan fungera hyggligt på motorcykel, men optimal är den inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaxjonsson Ladda kartor till Garmin GPSmap76S Navigering 2
micke.lu Hjälp med GARMIN GpsMap76S Navigering 8
micke.lu Hjälp med GARMIN GpsMap76S Navigering 5
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.