Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Första intrycket av Dakota 20 är positivt. Kompassen är mycket stabilare än i äldre modeller som inte har 3-axlig kompass. Man känner igen menyer och funktioner från Oregon, om än med en mindre display. Det är dock en ny generation av display som uppges mer lättläst i dagsljus. En fantastisk liten maskin "att alltid ha med sig".
Ni som prövat Oregon och Dakota, kan ni tala om varför man ska välja en Dakota istället för Oregon? Jag vet att Dakota har en 3-axlig kompass, men vad skiljer dom mer???
Ett kardinalfel med de flesta nyare Garmin är att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning vilket gör dem i stort sett oanvändbara för cykel & MC. Hur är det med Dakota?
- Kan man stänga av automatisk ruttomräkning?
- Kan man stänga av automatisk zooming?
Ett kardinalfel med de flesta nyare Garmin är att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning vilket gör dem i stort sett oanvändbara för cykel & MC. Hur är det med Dakota?
Första intrycket av Dakota 20 är positivt. Kompassen är mycket stabilare än i äldre modeller som inte har 3-axlig kompass. Man känner igen menyer och funktioner från Oregon, om än med en mindre display. Det är dock en ny generation av display som uppges mer lättläst i dagsljus. En fantastisk liten maskin "att alltid ha med sig".
Jo men visst! Jag är jättenöjd med min Dakota 20. Den är liten och väldigt robust. Stor och fin pekskärm. Jag har använt den både i bilen och ute i naturen. Toppenbra. Det är min första GPS så jag har inga referenser till andra.
Fast jag hade lite otur. Jag hade använt den i ca 16 timmar sedan stendog den. Jag fick skicka in GPS:en till Garmin på lagning. Men det slutade med att de skickade en ny. Så det var ju ett stort plus.
Antag att du skapat rutter på din PC och tankat upp dom till GPS:en. Om du då trampar cykel i Vietnam eller kör offroadmc i Småland så kör du en hel del på vägar & stigar strax intill din förplanerade rutt. Då är det helt avgörande att inte GPS:en får för sig att "räkna om" rutten så som de flesta bil-GPS:er gör automatiskt. Dvs de förstör den planerade rutten obevekligt och okontrollerbart.
T ex förstör Oregon och Colorado alltid rutterna när man cyklar och är därför oanvändbara. eTrex och 60Cx lämnar rutten i fred och de funkar därmed utmärkt på cykel.
Hur gör Dakota? Kan jag aktivera en "följa väg" rutt och därefter ställa om till "Terrängprofil" så att den befintliga rutten "fryses" och förblir oförändrad oavsett vilken väg jag tar? Funkar den på det sättet så är Dakotan klart intressant för Cykel & MC. Om inte så är den oanvändbar.