GARMIN 60CS importerad och klar

Jimmy_L: Vilken jävla moralpredikan!! Du verkar vara präktigare än Gud själv. Antingen är du anställd av Sportsmanship eller så har du en deltidsanställning i Antipiratbyrån eller också är du bara helt otroligt präktig och korrekt.

Släpp hörnflaggan för helsike.

Precis som något annat ljushuvud skrev så är piratkopieringen i sig en otroligt viktig komponent i hela samhällsekonomin. Det driver utvecklingen och tekniken framåt. + även priserna neråt och det är särskilt viktigt när dessa är oskäliga, vilket dom i dessa ovan beskrivna fallen verkar vara. Till exempel kommer Magellan under året att prångla ut Topo kartor över sverige med 1:50000 skala som grund till ett betydligt lägre pris och över större områden. Det är klart som faan att Sportsmanship har sett tiden som varit som ett gyllene tillfälle att ta ut överpriser. När Magellan kommer med sin version skall ni nog se att det blir en prisjustering hos Sportsmanship.

Leve DC + Folk som håller med mig +

Lev och må. Det gäller att ha kul så länge man lever, plötsligt gör man inte det.....;-)
 

avslutad210712

Gäst
Har testat min Garmin 60 CS tillsammans med friluftskartan och antagligen är det fel på min GPS eller så är friluftskartan "inte så bra" och om det senare är fallet så anser jag inte att den är värd bunten med pengar som de vill ha för den.

Kommer att starta en separat tråd angående det här men kortfattat anser jag inte att argumentet "den baseras på blå kartan och där blå kartan är felaktig blir friluftskartan felaktig" är hållbart.

Måste dock kolla min GPS på någon kontrollpunkt men har en känsla av att den fungerar rätt bra.
 
jaja...

nikk; sa:
Jimmy_L: Vilken jävla moralpredikan!! Du verkar vara präktigare än Gud själv. Antingen är du anställd av Sportsmanship eller så har du en deltidsanställning i Antipiratbyrån eller också är du bara helt otroligt präktig och korrekt.

Släpp hörnflaggan för helsike.

Precis som något annat ljushuvud skrev så är piratkopieringen i sig en otroligt viktig komponent i hela samhällsekonomin. Det driver utvecklingen och tekniken framåt. + även priserna neråt och det är särskilt viktigt när dessa är oskäliga, vilket dom i dessa ovan beskrivna fallen verkar vara. Till exempel kommer Magellan under året att prångla ut Topo kartor över sverige med 1:50000 skala som grund till ett betydligt lägre pris och över större områden. Det är klart som faan att Sportsmanship har sett tiden som varit som ett gyllene tillfälle att ta ut överpriser. När Magellan kommer med sin version skall ni nog se att det blir en prisjustering hos Sportsmanship.

Leve DC + Folk som håller med mig +

Lev och må. Det gäller att ha kul så länge man lever, plötsligt gör man inte det.....;-)
Ni är nog lika goda kolsupare. Iallafall inom moralpredikan.

Inte nog med att man ska ha kul så länge man lever, man ska väl också acceptera att man kan ha olika åsikter.

Hälsningar
Leif (som är lite både och i denna fråga)
 
nikk; sa:
Jimmy_L: Vilken jävla moralpredikan!! Du verkar vara präktigare än Gud själv. Antingen är du anställd av Sportsmanship eller så har du en deltidsanställning i Antipiratbyrån eller också är du bara helt otroligt präktig och korrekt.

Släpp hörnflaggan för helsike.

Precis som något annat ljushuvud skrev så är piratkopieringen i sig en otroligt viktig komponent i hela samhällsekonomin. Det driver utvecklingen och tekniken framåt. + även priserna neråt och det är särskilt viktigt när dessa är oskäliga, vilket dom i dessa ovan beskrivna fallen verkar vara. Till exempel kommer Magellan under året att prångla ut Topo kartor över sverige med 1:50000 skala som grund till ett betydligt lägre pris och över större områden. Det är klart som faan att Sportsmanship har sett tiden som varit som ett gyllene tillfälle att ta ut överpriser. När Magellan kommer med sin version skall ni nog se att det blir en prisjustering hos Sportsmanship.

Leve DC + Folk som håller med mig +

Lev och må. Det gäller att ha kul så länge man lever, plötsligt gör man inte det.....;-)

För det första så heter det Sportmanship. För det andra så har inte anställda på Sportmanship Magellan (läs min relativt nyskapade tråd: Är det bara jag som inte har Garmin?).

Vidare så tycker jag att du har en otrevlig ton i inlägget (genomgående). Jag har inte gjort dig något, bara framfört min åsikt om stöld.

Du har rätt i att konkurrens trycker ner priserna. Men piratkopiering gör det inte. Dom som tycker att det är ok att ladda ner något som kostar 2000:- tycker förmodligen att det är ok att ladda ner något som kostar 500:-. Det enda man åstadkommer är mindre utvecklingspengar till nästa version. Dom som säger att dom laddar ner piratversioner som en protest mot att programvaran är för dyr, dom ljuger. Dom laddar ner programvaran för att dom kan och för att dom tycker det är ok.

Enda fallet när ett företag eventuellt tjänar på piratkopiering är Microsoft Windows och Office. Folk kopierar det senaste och kör hemma. Sedan går dom till arbetsgivaren och "vill ha". Arbetsgivaren köper en dyr företags-licens. Men även i detta fall undrar jag om det är "bra" för företaget.
[Ändrat av Jimmy_L 2004-07-16 kl 01:56]
 
Jag ber om ursäkt för min otrevliga ton i förra inlägget. Naturligtvis får man ha olika åsikter i fallet. Jag håller absolut inte med dig i fallet piratkopiering när det gäller produkter som kostar 500kr mot 2000kr. Att betala 500kr och få full support med alla uppdateringar och möjlighet att klaga på produkten jämfört med 2000 kr är i mitt fall helt solklart. För mig ligger smärtgränsen däremellan. Piratkopiering driver helt klart priserna nedåt, det gör även konkurrens som du hävdar allena. Piratkopiering är konkurrens (olaglig sådan) som dock gör att priserna pressas (Se på Musik/Film branschen). Det kommer att spegla denna bransch med tiden också - you just wait and see.......

Däremot så är det skillnad i vad man har för åsikter om "piratverksamhet". Bevisligen har vi olika åsikter.

Lev och må

nikk
 
Ja, jag tror inte att jag kan ändra på din. Men jag måste ändå få ställa en fråga. Skivor och filmer har väl aldrig kostat så mycket som nu? Hur menar du att piratkopieringen har drivit ner dom priserna?
 
Piratkopiering kommer få leverantörerna att se över på det sätt dom distribuerar sin produkt till ett mer konkurrenskraftigt sätt (se iTunes bl a).

Dvs tekniken skapar effektivare distributionskanaler. Som det är nu vill ju skivbolagen att det ända sättet att inskaffa musik är att fysikt ta sig till en skivbutik och köpa en CD.

Skall ge ett exempel på prismodell.

Låt oss säga att Sportmanship skulle starta en site där man kunde "abonnera" på kartmaterial. Säg 100kr / månad för 50Mb material, 200kr för 100Mb osv. Du kan välja vilka kartor du vill över hela världen och byta men du kan aldrig ladda ner mer till din GPS än vad du betalar för vid varje givet tillfälle. Som en online MapSource med nedladdningsbegränsning.

Jag är övertygad om att dom skulle tjäna mer pengar på detta än att sälja fysika produkter i form av CD skivor och minneskort. Det finns en anledning till att telebolagen skänker bort mobilefoner.

[Niclas som köpt sin City Select för 2900kr :(]
[Ändrat av niben 2004-07-16 kl 09:05]
 
Vad menades med att det kan vara värt 2 000:- om man får möjlighet att klaga på produkterna??

Det finns ganska många program där man då och då får lust och anledning att klaga, det kan man ju göra - till sina kollegor t ex - fast knappast till nån nytta och knappast till leverantören. De anger ju som regel i liccensvillkoren att ingen har rätt att kräva att programmet går att utnyttja till nåt äver huvudtaget...

Microsoft erbjuder ju ingen support till de som bara har köpt och betalat för programmet.

Hittar du buggar som ställer till det, kan du (åtminstone som msdn-användare) rapportera dessa om de ställer till probelm i andra program. Om du har fel, bilr du fakturerad, och om du har rätt kanske MS rättar buggen...

Just detta känns inte som ett köpargument i alla fall.
 
hårdvaran

Ja nu pratar vi om lika saker, men jag betalade ca 1500 kr mer i Sverige än i USA för min GPS. Fick utmärkt service från Sportmanship.

Ni som köper från USA, hur är er service?
 
Det är väl ingen bil som behöver lämnas in på service hela tiden..

Garantin är ju samma. Om den nu skulle gå sönder så tar det väl några dagar längre antar jag inget som stör mig, och jag menar vad brukar felfrekvensen vara på såna här saker? 5% ? En på 20 att jag behöver skicka den till usa?

1500:- mer? Jag betalade 4300:- så då betalade 5800:- inkl frakt då i Sverige? Bara att gratulera dig då jag hittade ingen för under 6600 med frakt i sverige, dvs 2300 mer än vad jag betalade. Du kanske kan tipsa oss andra vart du hittade den så billigt? Jag tvivlar... ringde runt en hel del.. Det bästa är om man känner någon som ska till USA, då kostar den bara ca 3100:- + lite moms (7% ?) över disk.

Vad ni verkar nojiga över att jag importerat den från USA, har ni själva blivit lurade och betalat garmins riktpris på 7900:- eller jobbar ni åt garmin allihopa?

Låter ju som att ni nästan sitter och håller tummarna för att min gps ska gå sönder.
 
bultsaxen; sa:
Vad ni verkar nojiga över att jag importerat den från USA, har ni själva blivit lurade och betalat garmins riktpris på 7900:- eller jobbar ni åt garmin allihopa?

Låter ju som att ni nästan sitter och håller tummarna för att min gps ska gå sönder.

Innan du börjar med den stilen du kör med (taskig attityd) och dömer alla. Bemöda dig att läsa andra diskussioner i forumet.
Import ämnet är ältat till leda.
 
Bortförklaringar

nikk; sa:
Precis som något annat ljushuvud skrev så är piratkopieringen i sig en otroligt viktig komponent i hela samhällsekonomin. Det driver utvecklingen och tekniken framåt. + även priserna neråt och det är särskilt viktigt när dessa är oskäliga, vilket dom i dessa ovan beskrivna fallen verkar vara.

Du tycker kanske att inbrott knarklangning och stöld också är viktigt i samhällsekonomin. Det genererar omsättning för försäkringsbolag och låstillverkare. Men för vem genererar piratkopiering ökad omsätnning (frånsett försäljning av skrivbara CDar).

Jag menar att piratkopiering i stället hämmar utvecklingen av nya program då det är osäkert om man får igen utvecklingskostnaderna.

Det som kan få ner priserna är fler köpare och framför allt fler konkurrerande produkter från olika tillverkare. Ökad piratkopiering ger knappast fler köpare i det här fallet.

Jag förstår att tillverkarna i ökad utsträckning säljer paket med kartor och navigatorer/GPSer.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
Maua Baskartor Garmin 60CS? Navigering 4
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
piza03 Garmin 60CS fart Navigering 4
piza03 Garmin 60CS IMG2GPS find Navigering 2
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
DTM Efterföljare till Garmin 60CS? Navigering 5
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
xhib Batteritid i Garmin 60CS Navigering 2
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
Uppgradering till Garmin 60CS Navigering 5
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Matte14 Blek display på Garmin 60cs Navigering 1
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
laser2 Kontrollera minnesutnyttjandet på en Garmin 60CS Navigering 3
Väska till Garmin 60CS Navigering 3
Lasse L Svensk manual till Garmin Map 60CS Navigering 7
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Lasse L Kompassjustering Garmin 60CS Navigering 16
Lasse L Garmin 60Cs uppdatering Navigering 2
fafner Garmin 60CS vs. 60C Navigering 10
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.