Gammal touring renoveras?

jag skulle antagligen satsa på att köpa en ny hybridcykel eftersom det är mycket lättare, prisvärdare. Eftersom om du skulle behöva byta i stort sätt allt utom ramen så kommer det kosta mer än en likvärdig ny hybridcykel. För lösa delar är inte billigt. Jag rekomenderar att du åker till någon cykelhandlare och provcyklar diverse hybridcyklar i den prisklass du tänker dig och jämför med din gamla cykel. Om nu den gamla ramen skulle vara så "överlägset" skön jämfört med dom nya så kan det väl vara värt att uppdatera den. Annars skulle jag inte lägga ner allt för mycket pengar på den. Jag skulle helt enkelt göra den cykelbar men inte byta ut allt för mycket.
 
Vad skall du ha hojen till?

Hultan; sa:
hej!
Jag har en gammal touringcykel, Miyata sixten som är 18år. Nu är det mycket som behöver bytas ut och nya delar finns inte så lätt att få tag på. Jag funderar tex att byta till shimano ultegra så jag kan sätta på en kasett klinga med 7 kransar där bak. Problemet är att det blir dyrt och istället skulle jag kanske sattsa på en ny hybridcyckel för en 6000:- En cykelhandlare sa till mig att Miatas ramar är mycket bra och att jag defenetivt skulle satsa på att rusta upp den. Någon som har förslag .... Häls Anders

Vad behöver bytas? Är du nöjd med ramen så är det en trevlig cykeltyp som går på drygt 10 000 kronor ny idag. (Thorn och liknande).

För mindre än 10 000 inklusive jobbet hos en cykelreparatör så kan du antagligen rusta upp din gamla Miata med nya hjul nya växlar med STI-system Sora eller likvärdigt nya bromsar nytt vevparti nytt vevlager. Problem är möjligen om du får plats med ett 8-delat eller 9-delat baknav i ramen men det borde vara lätt att mäta upp.

Ett annat alternativ är att bara byta det som är nödvändigt. (Kanske ny drivlina nya däck och slangar nya kablar till bromsar och växlar nytt vevlager men behålla hjul och växlar). Då räcker det kanske med 3000 Kr.

Jag skulle överväga alternativ 2 i första hand.

Thure
 
Tack!

Jättesnällt av dig att erbjuda ditt stöd. Projektet har legat nere en tid pga av andra prioroteringar men snart är et dags att väcka det till liv. Min tanke är att sätta ditt 105 handtag med komb broms/växelhantag. och sedan byta till åtta kransar där bak. Jag vill oxå byta ut vevlager och framkransar och sätta på ett nytt bakhjul. vad tror du ???
Hälsn Anders
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.