Credit Card Touring

Min fru o jag har börjat spåna om att nån gång cykla hemifrån (Sollentuna) ner till syrrans lgh i Marbella (i st f att åka SAS för 650 kr :cool:)

Och vi lutar åt nån slags Credit Card Touring (CCT). Fast utan att veta vad som menas med det egentligen. Liten packning och plastkort förstås, eller bara plaskort (hm...).

Men finns det nåt mer genomtänkt skrivet eller andra tankar kring CCT ??

Per Dans
 
Jag kan väl inte påstå att vi var först med idén, men det var ett tag sedan vi skrev artikeln:

http://www.utsidan.se/cldoc/189.htm?_qp=/catdocs.htm?category=97&skip=20

Att vara helt utan packning innebär ju att man får skippa ombyteskläder (alternativt köpa nya och slänga varje dag), men det är ju fullt möjligt. Bor man på hotell som håller med badrock kan man ju gå omkring i den på kvällar och mornar...

Likaså blir man utan regnjacka (alternativt cyklar i den hela tiden, kanske inte så dumt en sommar som denna).

En riktig lättviktsvariant som jag kan tänka mig är att bara ha en stor sadelväska som enda packning. Där kan man förutom verktyg och extra slang också får ner en lättviktsregnjacka och lite nödproviant, det senare kanske bara nödvändigt i områden där det är glest mellan kioskerna.

Peter
 
Jag körde en lättviktstouring i sommras. Hinner inte skriva nu men har lite tankar kring det som jag tänkte sammanställa här på utsidan vid tillfälle. Kolla mitt fotoalbum så länge!

/Ala
 
Min fru o jag har börjat spåna om att nån gång cykla..ner till ... Marbella...
Och vi lutar åt nån slags Credit Card Touring (CCT). Fast utan att veta vad som menas med det egentligen. Liten packning och plastkort förstås, eller bara plastkort (hm...).

Är man riktigt hardcore och prioriterar att få själva cyklingen så effektiv som möjligt så kör man i stort sett med kläderna på kroppen, betalkortet och inte mycket mer. Kanske en reservslang eller så. Har kört "parallellt" med några såna och de har onekligen en fördel så länge de är i sadeln.

När jag har varit iväg så har jag dock haft liten ryggsäck också. Innehållet i den har varit:
-en omgång "after bike"-kläder, t-shirt/skjorta, shorts, kalsonger, strumpor, lätta skor/sandaler. Toalettartiklar. Om man har tänkt sig nån vilodag längs resan så är det i stort sett ett krav att man har ett "after bike"-ombyte med sig.
Dels är det skönt att komma ur cykelkläderna, dels känns det bättre att inte behöva lukta vällagrad armhåla när man går ner till restaurangen. Antagligen blir man bättre bemött också.
-Två omgångar cykelbyxor och cykeltröjor.
Om man tvättar på kvällen så hinner kläderna inte alltid torka till på morgonen, ett ombyte gör då att man IAF kan börja dagsetappen i torra kläder. Skall man köra i bergen så kan också vädret skifta snabbt, då kan ett torrt ombyte vara en bra hjälp för att hålla värmen.
-"dåligt väder"-kläder, långa tights, långärmad underställströja, regnjacka, handskar osv enligt vad situationen kräver. Mer om man skall upp i bergen, mindre om man stannar på plattlandet.
-diverse reservdelar och verktyg beroende på hur långt från civilisationen man har tänkt sig.
 
Hej,

Själv så har jag alltid kört med camping, dvs tält / sovsäck / kök / osv, så några teoretiska kommentarer är : ---> Dyrt, mer planering behövs, mindre frihet, lite riskabelt, men bekvämare......
Vissa dagar kan man cykla hur långt som helst, men andra dagar tar det emot och man måste
stanna tidigt. Och i båda fallen gäller det att hitta någonstans att sova utan att bli ruinerad, och om man litar på hotell så måste man antingen boka alla etapper i förväg, (mer jobb, ingen flexibilitet), eller riskera att ta in på Hilton International Wedding suite 1000 USD när man blir trött. På campingplatser finns det alltid plats, så man får betala för sin lätta packning med mer pengar, osäkerhet, och förvirring !

/ Hans
 
Hej,

Själv så har jag alltid kört med camping, dvs tält / sovsäck / kök / osv, så några teoretiska kommentarer är : ---> Dyrt, mer planering behövs, mindre frihet, lite riskabelt, men bekvämare......
Vissa dagar kan man cykla hur långt som helst, men andra dagar tar det emot och man måste
stanna tidigt. Och i båda fallen gäller det att hitta någonstans att sova utan att bli ruinerad, och om man litar på hotell så måste man antingen boka alla etapper i förväg, (mer jobb, ingen flexibilitet), eller riskera att ta in på Hilton International Wedding suite 1000 USD när man blir trött. På campingplatser finns det alltid plats, så man får betala för sin lätta packning med mer pengar, osäkerhet, och förvirring !

/ Hans

Jorå, har cyklat en hel del med full campingutrustning också, och vet väl en del om fördelarna (och nackdelarna.....).

Men vi tror f f a att själva cyklingen kan bli väldigt rolig och "friare" med "lättpackning".
Och inte med mindre utan faktiskt även med större frihet och flexibilitet.
Rulla in i små städer eller orter och ta in på något lokalt trevligt boende, och dessutom vara mitt i det folkliv som råder på just den platsen, spisa på lokala mathaket, puben, bingokväll (!) ja whatever....men visst inget är gratis förstås.
Vi har rest i många länder i Europa, Afrika o Asien, oftast med hela familjen (5 barn) och sällan eller aldrig förbokat några hotell. Ser det inte som "risk" utan som en del av resandets själ (urmänniskans jägarinstinkt ?, ungefär som att leta campingställe för natten ;)
Och tvingas vi nu ändå till en natt i Hilton Wedding Suite så kan vi nog vara värda det också, silverbröllop o allt, för när vi gifte oss (1982) tillbringades mer än 50 nätter det året i, just det, tält, så man kanske skulle slänga ner ett litet UL-tält bredvid alla VISA-korten i a f :cool:
Per D
 
Håller med Per att risken att behöva ta bröllopssviten är inte speciellt stor, av alla dygn ute på vägarna har jag behövt köra ett par byar bort två ggr, vid båda tillfällena var det publika arrangemang av stor nationell karraktär i byarna, städerna som jag siktat på. Ett tips kan vara att hålla reda på var VM och EM cirkusarna håller hus. Alternativställena blev toppen upplevelser både avseende boende och lokal mat, tänk vad 1,5 timme till kan göra...
//J
 
Komplettera kortet med en rejäl bunte euro oxå.
Förvånansvärt många mindre restauranger, värdshus, pensionat vill inte veta av platskort.
 
Om man kan åka med eller utan packning beror på vilket land man är i. Jag har alltid med mig full utrustning. I Storbritannien kan man bo på Bed & Breakfast men man kan inte tro att man en lördagsafton kl. 17:00 kan hitta en plats på Bed & Breakfast. Under natten mellan lördag och söndag fick jag alltid campa. Jag fick t.o.m. det poängterat på ett hotell jag kom till fredag vid 16-tiden att hade jag kommit lördag samma tid hade hotellet varit fullt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.