Gaffel av stålrör

Hej!
Mycket tacksam om någon kan rekommendera en stålgaffel enligt följande kriterier:

-Stålgaffel av bra kvalitet
- 1 1/8 styrrör
-Ahead (typ av styrlager)
- För Skivbromsar
-28 tums hjul.
-Lowrider ( -fästen).


Med vänlig hälsning
Henrik.nu
 
Senast ändrad:
Hej Henkemtb!
Jo, för jag vill använda min Univega Terrano 700 som långfärdscykel i Sverige och i Europa ( alltså på vanliga asfaltsvägar inom mer bebyggda områden-alltså inte ute i bushen etc etc). Univega terrano 700 har ett sådan dämpad framgaffel och då kan det inte fästas sådana riktiga lowriders för cykelväskor fram ( har jag blivit informerad om x antal ggr). Därför skulle en lösning kunna vara att byta framgaffeln till en modell i stål så och då kunna sätta dit lowriders för cykelväska Ortlieb fram.

Med vänlig hälsning
Henrik.nu
 
Tack för tipsen!!!!
Då ska jag höra mig för hos de kunniga och någon av de här fabrikanten kan passa min cykel!

Fråga: Kan en cykels köregenskaper eller cykelkomforten ( alltså själva cyklandet eller som cykeln beter sig, och hur det är att sitta på cykeln o cykla) förändras när jag byter ut en framgaffeln. I detta fall en fjädrad framgaffel mot en stel framgaffel av stål.
Förstår att det inte fjädrar längre, men kan cykelkomforten förändras på något sätt?
 
Vanlig stålgaffel

dämpar definitivt en del i och med konstruktionen med böj och att rören fjädrar. Att det kommer att kännas annorlunda är självklart. Jämför t ex att ändra fjädringsinställningen på en dämpgaffel. En sak som märks förutom fjädringsändringen är om hjulbasen förlängs vilket ökar kursstabilteten. Om du sätter på lowrider och packar vikt fram kommer även det att öka kursstabilteten.

Thure
 
Försprångets storlek bestämmer hur livligt respektive stabilt framhjulet blir.
På en landsvägshoj vill du ha stabilgång.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.