Gå ner i vikt?

Re: Enkla regler...

cjonsson; sa:
*De kolhydrater du stoppar i dig skall vara av de långsamma slaget, Stärkelserik som finns i grovt bröd, och övriga baslivsmedel (potatis, pasta, ris).
Måste bara fråga en sak till.....det är väll knappast stärkelsen man är ute efter när man käkar ris för att få långsamma kolhydrater!? Jag trodde att stärkelse, som det finns mkt av i potatis) bryts ner till glukos väldigt fort (redan i munnen av enzymer) vilket gör det till ganska snabba kolhydrater. Det man vill ha är väll de komplexa sockerarter som finns i ris och pasta??

/Niklas
 
Re: Re: Enkla regler...

[/QUOTE]
Måste bara fråga en sak till.....det är väll knappast stärkelsen man är ute efter när man käkar ris för att få långsamma kolhydrater!? Jag trodde att stärkelse, som det finns mkt av i potatis) bryts ner till glukos väldigt fort (redan i munnen av enzymer) vilket gör det till ganska snabba kolhydrater. Det man vill ha är väll de komplexa sockerarter som finns i ris och pasta??

/Niklas [/QUOTE]

Komplexa sockerarter?? menar du Sackaros?? Dessa finns mycket lite i pasta och ris, Det mesta består av långa kedjor av glukos (stärkelse, trehalos, Cellulosa=fibrer) Detta bryts ner såvål i munnen som i tarm systemet. För kroppen är stärkelse det mest lätttillgängliga att bryta ner. Det är därför man har sönderbruten stärkelse i sportdryck man kan då ha en större kolhydratkoncentration i drycken utan att magen far illa ( då under namnet maltodextrin). jämnför kolhydrat mängden i sportdryck gjort på fruktos och maltodextrin...

Skillnaden mellan potatis och pasta?? Tja.. stärkelse kedjorna (eller om man nu vill säga glukospolymerer..) är något kortare i potatis än i pasta . vilket gör potatis lite snabbare än pasta men detta är många gånger försumbart...
 
Re: Re: Re: Re: Enkla regler...

Nej! Jag menar inte enbart sackaros. Det finns ganska många andra polysaccarider. [/QUOTE]

som vad? i potatis, pasta, och ris finns det inte mycket mer än cellulosa och stärkelse.
 
Re: Enkla regler...

cjonsson; sa:
Mina råd:
*Ät mat enligt svenska näringsrekomendationer (kolhydrat 55%, Fett 30 %, Protein 15%) De siffror som florerar här har mycket lite att göra med vanliga "svenssons". Fett mängden bör fördela sig (fleromättat 10 %, enkelomättat 10%, mättat fett 10%)

En fråga: Menar du att mängden näringsämnen skall fördela sig enligt ovanstående siffror, eller är det mängden energi som de ger som skall vara i den proportionen? Jag har nämligen fått lära mig att det är mängden energi som skall delas upp på det sättet.

/Kristian
 
Re: Re: Re: Re: Re: Enkla regler...

cjonsson; sa:
som vad? i potatis, pasta, och ris finns det inte mycket mer än cellulosa och stärkelse.

För det första ska väll sägas att sackaros inte är vare sig en komplex sockerart eller en polysackarid. Sackaros är en disackarid bestående av en glukos och en fruktos.

Det man kallar stärkelse är ju inte en sockerart utan ett samlingsnamn på polysackarider. Det jag menade med stärkelser i potatis är att de innehåller enkla polysackarider (stärkelser) som är rellativt korta och innehåller få greningar. Det jag har fått för mig (vet inte säkert) är att t.ex. ris innehåller mer komplexa sockerarter/stärkelser/polysackarider, d.v.s. längre kedjor med mer förgreningar. Det fina med dessa långa förgrenade kedjor är att enzymernas aktivitet på dessa sackarider är sämre och nedbrytningen sker långsammare.

Tror du att jag kan ha i alla fall lite rätt i det Cristoffer?

/Niklas
 
Re: Re: Re: ..deffa inte...

walk_alone; sa:
Trodde det innebar att defetta genom att inte äta fett utan bara kolhydrater. Är 'deffa' att inte äta alls leder det till proteinnedbrytning å då minskar massan. Eller ska man 'deffa' genom å äta fett? Va vet jag å nu blir jag 'deffig' Kan någon bringa klarhet i detta? Iofs spelar det ingen roll men det vore kul att veta :)))))) // Roland

Det man menar med att deffa tror jag har att göra med att definira musklerna. Alltså ta bort att fett. Utrycket kommer nog från kroppsbyggningssporten där utövare deffar inför tävlingar för att få bättre konturer på musklerna. Det man gör är att minska så mycket som möjligt på energiintaget under en kort tid. D.v.s. nästan inga kolhydrater, inget fett och en hel del protein. Visserligen förlorar man säkert en del muskelmassa på det, men det man har kvar syns bättre. Att deffa har aldrig varit aktuellt för mig så det är möjligt att andra har en annan uppfattning av vad deffa innebär.

Nu har jag suttit framför datorn alldeles för mycket så nu bär det av på dagens löprunda :).

/Niklas
 
Angående GI-skillnader handlar det till stor del om hur finfördelat, tillagat och kompakt livsmedlet är - det tar helt enkelt olika lång tid för magsafterna att komma åt stärkelsen, oavsett längd på polysackaridkedjorna. Värme och finfördelning höjer GI för livsmedlet.

Amylaset i munnen hinner sällan bryta ned stärkelse till socker, man måste suga på en brödbit ett tag för att man ska känna en söt smak. Jag skulle tro att mängden saliv som följer med ned i magsäcken är ganska liten samt att amylas inte mår så bra av saltsyran där. En trist sak är att om man har matrester kvar i munnen, så bildas ju socker till glädje för Karius och Baktus.

Ett jättebra tips om man vill ha lättillgänglig läsning om kost för idrottare är häftet "Uppladdningen" som ges ut av Cerealia/Kungsörnen. Beställ på http://www.uppladdningen.nu
 
Re: Re: Enkla regler...

ichtys777; sa:
cjonsson; sa:
Mina råd:
*Ät mat enligt svenska näringsrekomendationer (kolhydrat 55%, Fett 30 %, Protein 15%) De siffror som florerar här har mycket lite att göra med vanliga "svenssons". Fett mängden bör fördela sig (fleromättat 10 %, enkelomättat 10%, mättat fett 10%)

En fråga: Menar du att mängden näringsämnen skall fördela sig enligt ovanstående siffror, eller är det mängden energi som de ger som skall vara i den proportionen? Jag har nämligen fått lära mig att det är mängden energi som skall delas upp på det sättet.

/Kristian

Med dessa rekomendationer menas energiprocent (E%) så mängden näringsämnen blir annourlunda då fett innehåller mer energi än protein och klohydrater
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Enkla regler...

f_nic; sa:
cjonsson; sa:
som vad? i potatis, pasta, och ris finns det inte mycket mer än cellulosa och stärkelse.

För det första ska väll sägas att sackaros inte är vare sig en komplex sockerart eller en polysackarid. Sackaros är en disackarid bestående av en glukos och en fruktos.

"""Så rätt så....""""

Det man kallar stärkelse är ju inte en sockerart utan ett samlingsnamn på polysackarider. Det jag menade med stärkelser i potatis är att de innehåller enkla polysackarider (stärkelser) som är rellativt korta och innehåller få greningar. Det jag har fått för mig (vet inte säkert) är att t.ex. ris innehåller mer komplexa sockerarter/stärkelser/polysackarider, d.v.s. längre kedjor med mer förgreningar. Det fina med dessa långa förgrenade kedjor är att enzymernas aktivitet på dessa sackarider är sämre och nedbrytningen sker långsammare.

"""""Rätt här med, stärkelse är ett samlingsnamn. Och sant att i potatis är kedjorna något kortare vilket gör potatis något snabbare, eller om man nu såvill man måste äta lite mer potatis för att få isig lika mycket kolhydrater som i pasta.""""

Tror du att jag kan ha i alla fall lite rätt i det Cristoffer?

/Niklas
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Enkla regler...

cjonsson; sa:
"""""Rätt här med, stärkelse är ett samlingsnamn. Och sant att i potatis är kedjorna något kortare vilket gör potatis något snabbare, eller om man nu såvill man måste äta lite mer potatis för att få isig lika mycket kolhydrater som i pasta.""""

Vad har kolhydraternas snabbhet med hur mycket man måste äta att göra. Man kan väll knappast kompensera snabba kolhydrater med att äta mer!? Om man äter snabba kolhydrater borde man väll i så fall äta mindre och oftare. Att smälla i sig mer snabba kolhydrater ger ju bara snabbt höjda blodsockervärden och omvandling av kolhydraterna till fett.
 
Ett svar som inte deltar i diskussionen:
Jag tycker helt klart att du ska börja gå med packning. Jag gjorde en liten upptrappning inför min fjällvandring genom att gå med varierande vikt mellan 15 och 20 kilo med stavar. Ungefär 1 mil om dagen. Det funkade ganska bra. Sen gick jag ned 1,5 kilo på 7 dagars vandring i fjällen i orösad terräng. Helt klart ett gemytligt sätt att bränna bort fläbbet. Jag läste ett inlägg där det föreslogs att du föröker använda fler muskelgrupper samtidigt. Där håller jag helt klart med. Pröva stavar, det är inte bara för kärringar (även om jag fick ta mycket skit från mina polare i fjällen :). Dessutom avlastar du benen så att du tillåts hålla på längre om det skulle vara så att dina ben inte i topptrim.

lycka till/ samme
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.