Gå ner i vikt?

olle11; sa:
Min enkla tanke om hälsosamt bantande och livsstilbyte är: Om man skall börja motionera (på allvar och ofta) välj en "sport" som upplevs som kul och gärna samma som kompisar/flickvän etc. Det är bra mycket lättare att hålla igång med nåt som man längtar efter än något som man tvingar sig till. Disciplin är bra - nöje är bättre!
Patric

Jag håller självklart med om att det ska vara kul att träna och att det är lättare att gå till ett träningspass som man längtar till. Att trivas med träningen och att tycka att den är kul är självklart något man ska sträva efter. Jag tror samtidigt att om man tränar för att gå ner i vikt måste man ha den självdiciplinen att gå och träna även när det känns motigt. Det är alltid lätt att hitta ursäker som: har inte tid, måste bara......

Om man verkligen har bestämt sig för att ändra sin livsstil, gå ner i vikt o.s.v. tror jag att man måste vara berädd på att "tvinga sig" lite. Jag tror inte att så många människor njuter av sitt första löppass. Jag skulle snarare tro att de första fem passen är en ren plåga. För att komma in i en träningsform och tycka att den är kul måste man nog ha karaktären att plåga sig lite först...........fast det är nog lätare att längta efter soffan och motiveras att öppna chipspåsen.
 
nemd; sa:
The timing of your endurance exercise also affects the amount of fat it burns. If you run within a few hours of eating, the steady supply of calories from your digesting food will take the place of calories that would otherwise have come from stored fat.

Socker kan inte lagras i blodet, när man har ätit och blodsockret stiger kommer det som inte att förbränns att lagras som fett (eller fylla på glykogendepåerna). Att motionera när man ätit är inte bara dåligt (så som det låter i citatet) Motionen gör, som det framgår av citatet att sockret i blodet förbränns och mindre lagras in som fett. Självklrt har boken rätt i att det är bättre att inte springa direkt efter en måltid om man vill bränna fett. Men om man tränar när man redan har lågt blodsocker riskerar man som jag tidigare sagt att börja bryta ner de muskler man arbetat hårt för att bygga upp.
 
f_nic; sa:
Men om man tränar när man redan har lågt blodsocker riskerar man som jag tidigare sagt att börja bryta ner de muskler man arbetat hårt för att bygga upp.

Vid träning med tömda glykogendepåer så känns träningspasset vanligtvis tungt och motigt. Bättre att äta lite och kunna njuta av träningen!

/Håkan
 
..deffa inte...

schweingaard; sa:
Ligger stadigt på 115 nu. Jag vill gå ner mer och har nu börjat med att begränsa mitt kalori intag till 2000kcal (3000-4000kcal förut) samt att fortsätta träna som vanligt.
--
Beror på ditt BMI som inte heller är ett bra mått - tror jag. Enligt BMI med min längd på 168 cm får jag väga max 76 kg. Jag väger 92 och vill ner till kring 80 kg.

schweingaard; sa:
Vad tror ni är detta en vettig ide eller sliter jag sönder min kropp. Det känns bra hitills, jag blir jävligt trött ibland när jag är ute och marchtränar med packning, kanske energibrist? Jag har funderingar på att börja gå med packning (15-25kg) 3-4 mil i veckan.
--
Min hälsovakt http://www.nutris.com/sverige/firstpage.asp säger att om jag vill gå ner 10 kg på 20 veckor skall jag smälla i mig 2040 kcal per dag så att ligga på 2000 kcal låter väl vettigt.
All träning med för lite energi ger matthet. Men du kan ju planera att du lämnar en del av dessa 2000 kcal som du kan äta efter träningen.
Jag tränar karate två gånger i veckan och det räcker inte för att gå ner i vikt utan då får jag kolla upp energiintaget. Men jag tror inte man skall 'deffa' sig genom att bara äta kolhydrater.
När jag vandrar då 'deffar' jag. Mitt intag blir bara 1600 till 2000 kcal och nästan bara kolhydrater, fettet bär jag kring midjan. På en vecka går jag ner 3-4 kg och ätandet blir ofta men lite så fort man känner sig matt.
En gång har jag 'gått i väggen' brände slut på kolhydrater och kroppen bröt ner proteiner å då brakar allt ihop, tog koptern hem.
 
Är det bara jag som tycker det är lite grann fel att "träna sig ner" i vikt? Det innebär ju att den dag man inte har tid/lust/ork att träna lika mycket som förut så kommer man att gå upp i vikt igen...

Det är när man kan hålla vikten utan "speciella åtgärder" som man har nått sitt mål. Det är inte utan anledning som viktväktarnas program kräver att man håller sin målvikt en viss tid innan man anses vara "färdig".

Ok, för själva viktminskningen kan det väl vara vettigt att träna, men då ska ju träningen verkligen leda till rejäl viktminskning.
 
Re: ..deffa inte...

walk_alone; sa:
När jag vandrar då 'deffar' jag. Mitt intag blir bara 1600 till 2000 kcal och nästan bara kolhydrater, fettet bär jag kring midjan. På en vecka går jag ner 3-4 kg och ätandet blir ofta men lite så fort man känner sig matt.

BMI stämmer inte så bra för vältränade personer! Eftersom muskler väger mer än fett blir alla tränande människor "överviktiga". Det finns bättre metoder som bl.a. "mäter" hur många procent av kroppen som är fett. Jag skriver "mäter" efetrsom dessa mätmetoder inte heller är så bra och knappast vetenskapliga.

Angående att deffa: Att deffa trodde jag innebar att inte äta kolhydrater för att inför, t.ex. en tävling, bränna bort det "sista" underhudsfettet. Att deffa genom att bara äta kolhydrater låter för mig fullständigt tokigt!
 
Re: Re: ..deffa inte...

f_nic; sa:
BMI stämmer inte så bra för vältränade personer! Eftersom muskler väger mer än fett blir alla tränande människor "överviktiga". Det finns bättre metoder som bl.a. "mäter" hur många procent av kroppen som är fett. Jag skriver "mäter" efetrsom dessa mätmetoder inte heller är så bra och knappast vetenskapliga.

Man kan få missvisningar åt andra hållet oxå! Jag väger f n 76 kg och är 196 cm lång, vilket ger (76/(1,96x1,96)) BMI = 19,8 dvs under gränsen för underviktig. Jag äter som en häst, men har en långvarig bakgrund "uthållighetsmotionär" (marathon, Vasalopp etc). Jag är definitivt bättre tränad än genomsnittet, jag är sällan sjuk, mår bra fysiskt och mentalt och äter som sagt mycket (har ingen koll på hur många kcal/dag). BMI "straffar" personer som tränar mer än normalt.

BMI ger endast en skattning för normalt tränade/otränade personer.

/Håkan
 
Det har du ju faktiskt rätt i Håkan! Tänkte inte på att det kan slå fel åt andra hållet också för långa personer. Håller med om att det bara stämmer för otränade/normala människor.

Det blev visst en lång diskussion det här, men det är ju ett intressant ämne :)

/Niklas
 
Enkla regler...

Viktnedgång är en av de mest mytomspunna saker som finns här i världen....

Först lite om mig själv, jag har en 3 årig akademisk utbildning i såväl kost som fysisk aktivitet (teori och praktik..)

Många av de "rykten" som florerar här är nonsens!! Enligt min åsikt skall man hålla sig till de enkla råd som finns. För att viktminskning med en etablering av den låga vikten (mao undvika att gå upp) går inte över en natt. Dina kilon som du har gått ner är ju kanon! ATt stressa fram viktiminkningen gör väl ingen glad?

Mina råd:
*Ät mat enligt svenska näringsrekomendationer (kolhydrat 55%, Fett 30 %, Protein 15%) De siffror som florerar här har mycket lite att göra med vanliga "svenssons". Fett mängden bör fördela sig (fleromättat 10 %, enkelomättat 10%, mättat fett 10%)

*De kolhydrater du stoppar i dig skall vara av de långsamma slaget, Stärkelserik som finns i grovt bröd, och övriga baslivsmedel (potatis, pasta, ris) (GI kan vara en bra riktlije men...många fällor, Jämnför hur man skall tolka GI för jordnötter och morötter..) Det som gör GI trögt är att all jämnförelse sker med 50 g kolhydrater alltså några morötter, eller två påsar jordnötter..

*Regelbunda mat tider, ofta en vanlig källa till att det är svårt med mat, Hoppa ALDRIG över riktig mat! Så att ta några mackor på kvällen istället för lagad mat är inte bra. Dessutom innehåller några mackor med pålägg minst lika mycket fett som annan fet mat. Tänk på att ät som en lågkaloriförbrukare halva tallriken med rotfrukter och grönsaker.

*Ät tillräcligt med mat! att ständigt gp runt och vara hungrig är inget kul, bara några kalorier skall minskas varje dag...

* håll hög aktivitetsnivå, Gör allt som gör livet värt att leva. cylkla, spinn, gå.....etc att tro att det skulle vara bättre att ta bilen till gymmet och träna där är ju nonsens. All motion är bra.

*Alltid motion för mat! 75 % av viktnedgången sitter i aktivitets mönstret alltså är det viktigare att att träna mycket än att äta rätt.
 
Re: Enkla regler...

cjonsson; sa:
*Ät mat enligt svenska näringsrekomendationer (kolhydrat 55%, Fett 30 %, Protein 15%) De siffror som florerar här har mycket lite att göra med vanliga "svenssons". Fett mängden bör fördela sig (fleromättat 10 %, enkelomättat 10%, mättat fett 10%)


Håller helt med dig om bl.a. att GI kan vara lite svårtolkat. Man kan självklart inte bara titta på GI värdet och tro att allt med lågt GI är bra. mkt fet mat får ju t.ex. lågt GI. Det där med mängden stämmer ju oxå. Men jag tycker det är en bra sak att utgå ifrån om man inte vet så mkt, så undviker man ju att gå i fällan och äta t.ex. vitt bröd och riskakor (som finns i bland hälsomaten) när man vill gå ner i vikt.

Har bara en liten undring över var siffrorna om fettfördelningen mellan omättat och mättat kommer ifrån. Varför är det bra att äta så mkt omättat fett?

/Niklas
 
Re: Re: ..deffa inte...

f_nic; sa:
BMI stämmer inte så bra för vältränade personer! d) skrev:[/i]Eftersom muskler väger mer än fett blir alla tränande människor "överviktiga". Det finns bättre metoder som bl.a. "mäter" hur många procent av kroppen som är fett. Jag skriver "mäter" efetrsom dessa mätmetoder inte heller är så bra och knappast vetenskapliga.

--
Håller med om BMI eftersom det aldrig stämt in på mig har alltid varit tung trots att jag inte varit överviktig, detta drar jag med mig nu när jag är överviktig. Ett bättre mått är det kring midjan :-D

f_nic; sa:
Angående att deffa: Att deffa trodde jag innebar att inte äta kolhydrater för att inför, t.ex. en tävling, bränna bort det "sista" underhudsfettet. Att deffa genom att bara äta kolhydrater låter för mig fullständigt tokigt!
--
Trodde det innebar att defetta genom att inte äta fett utan bara kolhydrater. Är 'deffa' att inte äta alls leder det till proteinnedbrytning å då minskar massan. Eller ska man 'deffa' genom å äta fett? Va vet jag å nu blir jag 'deffig' Kan någon bringa klarhet i detta? Iofs spelar det ingen roll men det vore kul att veta :)))))) // Roland
 
Re: Re: Enkla regler...

Har bara en liten undring över var siffrorna om fettfördelningen mellan omättat och mättat kommer ifrån. Varför är det bra att äta så mkt omättat fett?

/Niklas [/QUOTE]

fettsiffror kommer från (SNR 1997:3)
Balnsen mellan omättat och mättat fett har olika orsaker.

Låg andel mättat fett (10%) Detta är för att förebygga hjärt kärl komplikationer.

Andelen fleromättat fett... (näringslära för högskolan, 1999)

"Ett högre intag av fleromättade fett syror rekomenderas inte eftersom detta kan bidra till peroxidation..." (Mao man kan få cancer..och detta är inte minst viktigt för idrottare då peroxidation bidrar till en cellnedbrytning, undrar hur många styrketränare som äter fiskolja som känner till det..)

Andel enkelomättat har lika stor effekt att sänka LDL-kolesterol halten i blodet som feleromättat
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.