Funderingar om Ilaga

Hej!
Jag har blivit grymmt nyfiken på en Tahe Greenland Ilaga. jag är ute efter en livlig kajak som funkar bra att både leka i vågor med och göra turer i. Jag undrar dock hur ofta jag kommer att göra långturer, mer än ett par tre övernattningar. Jag är ca 180cm lång och väger knappt 80kg. Vad jag funderar över är hur liten den är och hur "trögpadlad " Kan väl erkänna att jag blivit lite förälskad i en grymt snygg båt.
Vad finns det för paddelerfarenheter av denna kajak?
 
Trevlig kajak

Jag har lekt endel med Illaga och det är en trevlig kajak att leka i vågor med eller bara glida omkring med. den svarar bra på kantning och är lättdriven i lägre hastigheter. Ska du ha ett fartmonster så är det inte rätt kajak men den är förbanant kul att surfa och leka med.
Jag är rätt så liten själv(ungefär 170 cm och strax under 60 kg) och jag paddlar den ofta.
 
tack för kommentaren...

... det känns ju helt OK men vad jag funderar över mest är nog hur liten den är i packvolym. Jag har ju helt klart för mig att det inte är en båt för långturer men det vore ju kul att åtminstone få med sig en normal-lätt fjällpackning (Cirkus 20 kg).
 
inte omöjligt

Det borde inte vara omöjligt att få in en lätt fjällpackning. Men 20 kg hmm... då räknar du in mat och vatten?
angiven maxlast är 100 kg.
 
ett alternativ är annars Anas Acuta från valley. grönlandsstuk och lite mer packutrymme. och snygg. dyrare förvisso...

/Öjvind
 
Du klarar en vecka

Jag får in ett MSR Hubba Hubba tält(2 mans), en sovsäck, Ett tjockt liggunderlag (Thermarest Trail Large), En 20 liters påse med kläder, 5 liter vatten, ett jägarkök och en 10 liters påse med smågrejer. Mat och sånt ligger bakom skeddan. Inga problem. Jag är 188 cm och väger 92-94 kilo. Den ligger djupt men det funkar.
 

Bilagor

  • P6220453.jpg
    P6220453.jpg
    33.9 KB · Visningar: 709
fullt tillräckligt

Tack för det. det känns ju fullt tillräckligt, jag kommer att paddla största delen isötvatten så jag behöver i de fallen inte tänka på att få med mig vatten.

Nu skall jag bara testa den!

Tack för infot.
 
Trapper Adventure

Ett kanske inte lika coolt men i mina ögon betydligt trevligare alternativ är trapper adventure.

Jag provpaddlade Ilaga i våras en ganska liten sväng och jag kanske gjorde något fel men jag satt mycket obekvämt och tyckte inte att kajaken kändes vare sig exceptionellt lättdriven eller lättsvängd.

Jag sökte också en lättpaddlad, lättsvängd buskajak med potential till korta turer. Jag övervägde en dex men tyckte att volymen var för liten så det slutade med att jag beställde en Trapper Adventure och efter två turer kan jag konstatera att jag inte ångrar mig. Jag sitter mycket bekvämt i den, faktiskt nästan lika bekvämt som i gamla Icefloe som är den bekvämaste kajak jag paddlat. Men den sittbrunn som mäter 70 * 39 är den tight men inte för tight. Visst, bredden är 54 vilket inte är lika coolt som 50 jämnt men what the hell.

Jag har endast en kort tur provpaddlat Anas Acuta men upplever att Trapper Adventure har ungefär samma manöverbarhet, alltså otroligt mycket bättre än alla andra kajaker jag paddlat. Betydligt bättre än den av många så omhuldade skim dex. Med skäddan nere håller den kursen fint.

Kort sagt. Köp ingen Ilaga utan att provpaddla Trapper Adventure. Låt inte designen lura dig.


Petter
 
Illaga krävande, men skoj!

Tahe Greenland är något av det mest lättsvängda jag har suttit i - om man kantar den, ordentligt (och inte jämför med små forskajaker). Och den är riktigt rolig i surf! Att rolla den är också ett rent nöje.

Sätet är däremot dess svaghet - det kräver i stort sett att man anpassar det till sig själv med lite liggunderlagsbitar här och där. Men då blir kajakkontakten, speciellt i versionen med den lilla sittbrunnen, fantastisk.

Men jag tror inte att jag vill ta den på långtur, har samlat på mig lite för mycket prylar för att kunna trycka ner dem i packutrymmena. (Främsta nackdelarna här är de små luckorna och den låga packhöjden bak.)
 
Två kajaker jag testat som e sjysta som lekkajaker enligt mig skulle vara tahe's Reval mini, billig och enkel kajak för små turer och lek i vågor... eller såklarts Tideraces Xcite-S hanteras enligt mig (nästan) lika bra som en renodlad grönlandskajak, med fördel att den har stor sittbrunn bättre för turer och slagtåligare, sen kostar den ju också dubbelt så mkt iofs....
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...