Funderingar kring en K2a

Tjena.
Har för tillfället en North shore Atlantic, men vill sälja den till förmån för en K2. Anledningen till att jag säljer den är att min dotter fyller 3år till sommaren och känner att hon kanske är redo för en liten paddeltur, andra anledningen är att jag älskar att fiska och vill gjärna kunna ta med vänner ut för lite stillsamt fiske. Ska tillägga att jag inte tänkt att fiska från kajaken.

Nu till min fråga.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av någon K2 vill jag nu gärna höra med er som vet bra mycket mer än mig själv. Jag har hört att vkv Yoo-A-Kim är en bra familjekajak, stämmer det?
Berätta gärna vilka erfarenheter ni har av att paddla K2a. Olika modeller, för och nackdelar.

Jag tror jag vill ha en med mittbrunn, finns det för och nackdelar med det?
Ös på med förslag på olika modeller, jag väntar ivrigt på era svar.

Ps: vill ni byta er K2a till min Atlantic? Så är jag öppen för förslag. vill ni köpa min? Får ni den för Hmmmmm?????.......ööööö 12000 med paddel och kappel.

Mvh/Ronnie i GBG
 
Det positiva med 3 sittbrunnar är att paddlarna kommer lite ifrån varandra, man slår inte i paddlarna lika lätt! Det negativa kan vara att tyngdpunkten hamnar väl långt ut i ändarna på kajaken! Så den går lite tyngre i sjöarna å det kan bli blött för den som sitter främst!
Men som familjekajak är den underbar! Finns ju idag flera kajaker på marknaden med 3sittbrunnar, tex Trapper 630 Exp. Den går faktiskt att paddla själv om du lägger lite packning fram!

/Janne
 
Hej Ronnie,

De senaste åren har vi hyrt en Yoo-A-Kim och paddlat helg och veckoturer med. Vi har då varit hela familjen med två barn i mittbrunnen. Det är en fantastisk kajak så tillvida att den tar oerhört mycket last men nedlastad så går den dock ganska tungt i vattnet då den är relativt bred.

Nackdelen med denna är att det inte finns några vattentäta utrymmen för packningen. Om du ska paddla själv med din dotter måste du även ha en hel del ballast i fram för att inte kajaken ska resa sig för mycket och bli instabil.

Då våra barn blivit för små för att sitta i mittbrunnen och nu börjat paddla själva istället skaffade vi två stycken point 65 doubleshot förra hösten. De känns både stabila och lättpaddlade med gott om vattentäta packutrymmen. Även dessa kräver dock lite ballast i fram för att gå riktigt bra i vattnet när man bara paddlar med ett barn om man inte har med all packning.

Eftersom det finns många ställen att hyra kajaker på så är det bästa att testa några varianter för att verkligen känna att de uppfyller era behov. En utmaning med k2or är att de blir relativt tunga att lyfta av och på från bilen. Vi får skjuta av och på våra från taket med hjälp av en glidduk i den bakre klykan, då funkar det bra för oss.

Barnen älskar verkligen att komma ut och paddla och tälta så vi har haft många trevliga stunder tillsammans så tveka inte!

Lycka till,

Sören
 
visst har Yoo-A-Kim täta stuvfack!

De senaste åren har Yoo-A-Kim fått en lucka bakom bakre sittbrunnen samt att en "tunna" skjuts in framför den främre sittbrunnen. Tunnan fungerar både som fotstöd och packutrymme.
Äldre modeller av Yoo-A-Kim, såna som ofta ligger hos uthyrare, var inte utrustade på det sättet men det är baggis att komplettera med om du får tag på en äldre modell. Det kan ju vara värt att veta att Yoo-A-Kim tillhör det fåtal av kajaker som är godkända av sjöfartsverket.

daniel
 
Tahe Argo Maxi...

...som möjligen är samma som Trapper K2 Expedition, Reval Family och andra märken. En förhållandevis billig K2 med mittbrunn. Lättpaddlad och stabil. Vi brukar ha hunden i mittbrunnen och har sytt en "seasock", invändig sittbrunnspåse, så att inte regn- och skvättvatten sprider sig i utrymmet.

Om vi var två vuxna med packning i mittbrunnen skulle jag inte tveka att paddla i dåligt väder. Men med hund eller barn i mittbrunnen måste man ha mycket stora säkerhetsmarginaler och alternativa kurser om det blåser upp. Inte desto mindre har vi paddlat utomskärs i 5-8 m/s utanför Saltö i norra Bohuslän utan att det kändes otryggt. Men där skulle jag sätta gränsen.

Skulle inte rekommendera ensampaddling eftersom den är så lång. Men det går kanske kortare distanser i lugna vatten.
 
Spekulation från min sida är väl att kanoter inte behöver vara godkända av t ex försäkringsskäl, samt att Sjöfartsverket inte godkänner/underkänner om man inte ber om det.
 
Sjöfartsverkets

blåa skylt krävde t ex bärighet och någotsånär stabiltet vattenfylld för småbåtar. Något som med dagens CE-märkning inte längre finns.

Var knappast vanligt att kanottillverkare ansökte om blå skylt. Men att den finns bekräftar att det är en lämplig familjekanot/kajak.

http://www.kustguide.net/sjo_bla_skylten.html

http://www.vibatagare.se/Mission_im...d_Christer_Bergstrom_A-1556232_DXNI-719_.aspx

Yoo-A-Kim är en utmärkt kanot vi har en själva men kanske är den onödigt stor så länge det bara är du och dottern som skall använda kanoten. För två vuxna och ett eller två barn är den perfekt.

Många gamla trådar finns på temat familj och Yoo-A-Kim..

Thure
 
Vad jag förstår så var både Trappers och Linders Canadensare godkända och utrustade med blå skylt. Jag vet inte hur det var med Trappers Kajaker

Trappers Canadensare är utrustade med flythjälp längst relingen

Hans Friedel
 
Yoo-A-Kim är som att paddla en pråm. Sjösäker men tråkig. Packhorse är däremot en höjdare.

HåkanF

Kanske skall du utveckla detta lite mera. Yoo-A-Kim är livlig och riktigt rolig om man har två eller tre paddlare som drar på och t ex surfar på motorbåtssvall. Jämfört med en standardplast eller aluminiumkanadensare upplever man Yoo-A-Kim som betydlgt snabbare till följd av längden. Två hyggligt drivna paddlare paddlar också ifrån en jämnstark paddlare i en långfärds K-1.

Men slöpaddlar man så blir farten med Yoo-A-Kim lite låg i varj3e fall om den är tungt lastad det tycker jag också. Givetvis är längre och slankare K-2or mera lättdrivna och snabbare i toppfart. Men de senare är ofta mindre lämpade för småbarn.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Funderingar kring ny kajak Paddling allmänt 2
csj Funderingar kring materialval till stripbygge Paddling allmänt 9
Ernst07 Nybörjar funderingar Paddling allmänt 1
sveom Funderingar om Ilaga Paddling allmänt 13
Magnus_74 små o stora funderingar Paddling allmänt 14
estar Diverse Pouch-funderingar Paddling allmänt 7
Makker Funderingar om tävlingar Paddling allmänt 19
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
RoAlf Frågor kring Epic 18x Sport Paddling allmänt 2
Flärp Frågor kring Nordr M och Frej (Björn Thomasson designer) Paddling allmänt 7
eyck Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka Paddling allmänt 9
Katja71 Paddelsällkap kring Gbg? Paddling allmänt 2
helena.w Paddling och boende i kring Marstrand Paddling allmänt 0
Dryaso Paddling kring Rogen Paddling allmänt 5
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
kajakhampus Förbjudet i paddla kring Koster? Paddling allmänt 1
Rogerj paddeltur kring Westervik? Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Svartkatt Paddling Norge kring Stryn med omnejd Paddling allmänt 5
mamawi Uthyrare kring Misterhult Paddling allmänt 2
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
T.Setterborg paddling kring Grönland? Paddling allmänt 1
skogstrollen Paddling kring västkusten eller Norge Paddling allmänt 10
fleetech Paddling kring Bergen i Norge Paddling allmänt 2
novas husse Forspaddling kring Ö-vik? Paddling allmänt 1
stenkalle Kring Ålesund Paddling allmänt 2
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.