Frivillig vintertältning!

Mitt heta tips är att investera i värmekuddar som håller värmen i 5-18 timmar beroende på variant. Jag stoppar ner den större kroppskudden i fotändan på sovsäcken och sover som ett barn med gott om värme i säcken.

Kuddarna hittar man på Biltema för det facila priset av 29.90:- för 4 st, värda varenda spänn!

Ett extra liggunderlag antingen med återreflekterande folie eller ett tjockare vanligt skumunderlag med en återreflekterande duk avsedd till vindrutan på bil är också ett hett tips. Stoppar markkylan på porten och man slipper kyla därifrån åtminstone. Komplettera med granris under tältet och det blir än bättre, akta så att inga vassa grenar sticker upp bara.
 
Brukar vintertälta med min 9-åring. Frugan och 12-åringen sover hellre inomhus. Så tokut folk finns det tydligen gott om. ;-)

Om vi inte hinner iväg någonstans, så blir det ibland tältning i trädgården, året runt.
 
Det är väl inte så direkt konstigt att tälta på vintern, det som möjligen är lite konstigt är att göra det precis hemmavid:)

Men just för att testa sig fram vad som funkar är det ju jättebra.

Sommartid har jag själv både tältat och sovit i hängmatta i trädgårdeen för att testa lite olika lösningar.


Det jag skulle vilja inflika är att det största problemet med vintertältning brukar vara att få det hållbart på lång sikt. Kroppen ger ifrån sig fukt och den fukten tenderar att frys till is i klädernas och sovsäckens isolering om det är rejält kallt.

Det är ungefär samma problem som man får sommartid när det regnar två tre veckor i sträck, man blir lätt väldigt beroende av att få en värmekälla att torka sina grejer på.
 
Hej! Underbart med några som inte tappar hakan när jag pratar om detta! Roligt att få en bild också!

Att folk tappar hakan för att man är en insnöad friluftsnörd är inget ovanligt. Tvärt om! Vi känner mycket väl igen detta fenomen. Det finns en mycket läsvärd och rolig tråd här om de reaktioner som vi väcker hos vår sociala omgivning. Läs och låt dig roas!


http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65401
 
Det är skönt att tälta själv. Min fru tyckte väl att jag var tokig när jag gav mig ut själv i vintern och grannarna verkade tro att jag var Rambo själv :), men det är skönt med lugnet och att bara ha sig själv att tänka på.

Var även ute med dottern på 9 år för ett par veckor sedan när det var någon minusgrad i luften. Det positiva med att vara ute när det är kallt är att man slipper alla flugor och mygg runt ansiktet så fort man tar paus. Det negativa är väl att det blir lite bökigare med tjocka kläder.

Kul att du hittat charmen som friluftsliv har att erbjuda.

//Askel
 

Bilagor

  • IMG_20150124_160040.jpg
    IMG_20150124_160040.jpg
    74.2 KB · Visningar: 485
  • IMG_20150314_065949.jpg
    IMG_20150314_065949.jpg
    62.3 KB · Visningar: 476
Jag älskar att sova ute vintertid, ju kallare desto bättre.
Jag tycker det är mysigt att ligga varmt och skönt inbäddad i en stor sovsäck och veta att det är 30-40 minusgrader utanför. Det är fascinerande vad man faktiskt kan klara av med rätt utrustning och lite kunskap.
Är det sedan stjärnklart och vindstilla så gör det inte saken sämre :)
 
Är ju hur mysigt som helst o dra iväg i fet kyla på en riktigt sovsäckasliggartur också.Man behöver ju alltid traska omkring.

Man tar sig ut med med god mat,god dryck,nån bok och sätter bas o går knappt ut på
en hel helg! Sover,kliver upp lite o värmer tältet med köket,småäter o jäser o toppar med glögg.
 
När jag bodde i tält/ bil trodde många att det var någon typ av uppoffring. Fick tillochmed förslaget att köpa ett familjetält så att det blev fler rum. För min del har jag alltid följt minsta motståndets lag. Vill man sova i tält så gör man det. Konstigare än så är det väl inte?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.