Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Förra sommaren skulle jag ut på en tvådagarspaddling med övernattning och på stranden där jag sjösatte stod det några människor och tittade ut över havet. När jag rullat ut kajaken i vattnet och dragit upp dragkedjan i torrdräkten och skulle skjuta ut kajaken frågade en av damerna "vem leker du att du är"? Jag stod som ett frågetecken och frågade vad hon menade egentligen. "Ja leker du att du är James Bond eller Hamilton"? "Varför skulle jag nödvändigtvis behöva låssas att jag är nån" frågade jag? "Ja men din kanot (hon kunde inte skilja på kanot och kajak ens) är ju militärgrön, din overall svart (där sket det sig igen, det är en torrdräkt utan märkningar) och din väska kamouflagefärgad (vattentäta packsäcken för tältet och sovsäcken) så då måste du ju leka att du är hemlig agent.

Jag orkade bara inte förklara för hon lyssnade inte, och visst är en del av mina grejer från "gröna firman" av flera anledningar men jag behöver inte "leka", jag slutade med fantasier sen redan som tonåring. Jag använder mina grejer frekvent just bara för att jag älskar att vara ute i skog och mark.



Så, vilka är era mest "älskade" och hatade kommentarer från omgivningen? :)
 
Det vanligaste är väl när man fiskar... Speciellt vid smygfiske efter t.ex. öring så är det vanligt att någon klampar fram till en (där man sitter på huk sedan en halvtimme tillbaka) och frågar "är här nån fisk?".... Inte nu längre tänker man för sig själv men svarar oftast något helt annat....

Som om man skulle fiska i vatten som är helt tomt på fisk!
 
När jag bodde i min Renault Kangoo express och i tält brukade jag få kommentarerna att det ju finns stora husvagnar och familjetält så mn får fler rum och stort, rymligt. Varför har du inte vedkamin, osv. Folk tror att det är en plåga med enkelt boende.

Någon gång har jag fått frågan om jag är klättrare på grund av att det suttit karbiner på väskan som troligen skulle hålla för repets egenvikt vid fall. Ganska charmigt. Inte så lätt att veta.

Den bästa kontringen jag fått var med min kollega när jag sprungit 17 km till jobbet där cykeln stod:
Kollega: Varför åker du inte buss?
Jag: Det kostar ju pengar.
Kollega: Det har väl du råd med?
Jag: Förvisso men jag kan väl inte betala pengar för att komma ur form.
 
Folk som inte är "i branschen" utan har fastnat i asfaltklistret i stan verkar ha svårt att tänka sig att man kanske gör saker bara för sin egen skull, och att man trivs med det och sitt liv. Jag har ju också fått hintar om att sätta in värmepump i kåken och sluta elda med ved, dom kan ju inte för sitt liv tänka sig att jag finner en glädje i att rensa och göra fint i skogsbackarna, och på det sättet har veden gratis.
Nu finns här värmepumpar som kommer att vara reserver, det finns pelletskamin som stödeldning men veden ska vara den huvudsakliga värmekällan.

Det lustiga i det hela är att när jag börjat förklara hur saker hänger ihop så börjar den som frågat prata om annat eller helt enkelt gå sin väg. Varför bjäbba när dom inte ens är intresserade?
 
Här är ett härligt citat från ett annat forum. Jag fick mig ett gott skratt när jag läste det här som svaret på en fråga om hur man hanterar blodsockermätning när det är kallt ute (typ nollgradigt o neråt).

(observera, det är min fet markering, men det är ju bara allt för roligt)

"Ärligt talat; när man läser en del inlägg undrar man om alla är en same på fjället!?.. Confused

Såååå långt från en inomhusbas är man ju sällan - ens om man fjällvandrar eller åker skidor i kyla. En bil kan ta stoppa upp en del kyla (speciellt om man använder sådana här Frio-pack eller annat som är tänkt att i första hand kanske mer stoppa upp värme, men som även kan användas i bakvänt syfte.

Men ta ett bs *innan* ni kliver ut i kylan, o räkna sedan med att detta ska räcka ett par timmar, tills ni når inomhusklimat igen. Eller vad gör ni; vandrar non-stop utomhus i naturen i 4-5 timmar!?? Låååångt från ALL bebyggelse!??

Härligt, att få skriva en insändare om KYLA i den här värmen!!! "

http://diabetesforum.funkanu.se/forum_posts.asp?TID=1599
 
Inte så många direkt idiotiska uttalanden men många jag känner kan inte förstå varför man vill leva spartanskt, bära allt man behöver och nöta på i ev. regn och rusk på semestern. Då ska man ju ligga i en vilstol vid en strand tycker många. Jag tycker att det kan man också göra ibland men föredrar nog att sitta vid en brasa utomhus. Alla är vi olika.
 
Jag snorklade för några år sedan i en sjö här i stockholmstrakten. Av en herre som stod på en brygga intill fick jag frågan: "Hur länge kan man vara under vattnet med en sådan där?"
 
Efter en solig helg nån gång i februari-mars:

Kollegan: Du ser brun ut, varit ute i helgen?
Jag: Jo - tog en rejäl promenad i solskenet i lördags.
Kollegan: Åh! Ute på Djurgården då?
Jag: Nä!?
Kollegan: Men var kan man gå då?

Inte lätt om man aldrig lämnar Stureplan.
 
En annan gång tog det väldigt lång tid att förklara att det faktiskt finns områden som helt saknar mobiltäckning (inte bara små luckor), framförallt i Sarek.
 
Jag har fått frågan om hur jag nu gör om jag behöver gå på toa när jag är ute i naturen, "finns det verkligen toaletter därute"? Och sen kommer följdfrågorna om hur man gör när man paddlar. Jag vet inte hur andra är konstruerade men människosläktet överlevde långt innan skithusen blev uppfunna och är man så risig i kistan så man inte klarar två-tre timmar i en kajak så bör man nog överväga en annan sport och ett annat sorts friluftsliv. En gång per dygn bör ju räcka om man inte har nån åkomma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.