Fria Pro: Är den nå't att ha?

ALj; sa:
(Erinrar mig ett skämt ur Blandaren för många år sedan, när det var stort ståhej om avdragsrätt för resor till/från arbetet: "Om kartan inte stämmer överens med verkligheten gäller Riksskatteverkets anvisningar".)

AndersLj
Jag tror att den ursprungliga vitsen kom från armén. Om inte kartan stämmer överens med verkligheten så gäller kartan.......!

Så till själva grundfrågan om Friluftskartan Pro är något att ha? Bortsett från färgfelen i vissa firmware så tycker jag att den är helt OK på detaljnivå (120-300m), men som övergripande karta får man ingen bra överblick. Jämfört med den gamla Friluftskartan är den dock ett lyft.

Rasterkartan av Terrängkartan på min IPAQ (RIK-filer i PocketKartex hör och häpna) är dock flera klasser bättre. Och vi skall inte tala om hur bra Fastighetskartan blir i ihopklistrade bitar (mycket jobb!!!) från Länsstyrelsernas GIS-sida.
 
jonasolof; sa:
Hur får man en övergripande kartbild med rasterkarta 1:50000 på en PDA?
Ja sa inte att man fick någon bra övergripand bild av Fastighetskartan. Ja sa att det var en kanonbra karta på en PDA..........!

Däremot kan Terrängkartan i rasterformat på PocketKartex vara en hyfsad översiktkarta om man skalar den till t ex 1:50.000.
 
Ok då, man kanske ska ha sig en sån där FriPro då.

Nån som vet om den säljs billigt på mässan just nu?
 
Mezzner; sa:
Ok då, man kanske ska ha sig en sån där FriPro då.

Nån som vet om den säljs billigt på mässan just nu?

Jag var på båtmässan i lördags men kollade inte priserna eftersom jag redan köpt kartan. Men några firmor hade 10-15-20 % rabatt på hela sortimentet med vissa undantag som på kampanjpriser, nettopriser, dagspriser och liknande.

Eftersom GPS med tillbehör tillhör kategorin kampanjpriser, nettopriser & dagspriser, så gäller dessa priser.

Det är möjligt att du kan finna kartan lite nedsatt på båtmässan, men ska du sedan betala entré på 120 SEK så har du nog strikt ekonomiskt förlorat på besöket. Men ska man ända åka till mässan så kan man kolla priserna.

Jag köpte min Friluftskartan Pro på Hjertmans som tar 1490 (ett ”ständigt” nettopris).

Per
 
Jo, Hjertmans postorder är väl alternativet, men möjligen skulle jag ändå behöva slinka förbi mässan...
 
olhe; sa:
Så till själva grundfrågan om Friluftskartan Pro är något att ha? Bortsett från färgfelen i vissa firmware så tycker jag att den är helt OK på detaljnivå (120-300m), men som övergripande karta får man ingen bra överblick. Jämfört med den gamla Friluftskartan är den dock ett lyft.

Rasterkartan av Terrängkartan på min IPAQ (RIK-filer i PocketKartex hör och häpna) är dock flera klasser bättre. Och vi skall inte tala om hur bra Fastighetskartan blir i ihopklistrade bitar (mycket jobb!!!) från Länsstyrelsernas GIS-sida.

Det är inga färgfel i firmware även om det finns varianter. Felet ligger i kartprogrammet.

En jämförelse med rasterkarta på en bra handdator bör göras med FriPro på liknande. Jag har terrängkartan RIK i Fugawi på iQue 3600 och nu även FriPro.

Det går alldeles utmärkt att se FriPro i såväl i urpsrungsskalan 1:50 000 (500 m= 1 cm på skärmen) som utzoomat till 1: 200 000. Lägger jag visning av detaljer på max, så visas detaljkartan även i skala 1:500 000 om än litet grötigt pga ortsnamn. Dem kan man dock förminska eller ta bort i inställningrna.

Jag har terrrängkartan RIK på Loox 720 också. Fugawi i PPC medger fler zoomlägen än Fugawi Palm men skalning 10:1 klarar inte rasterkartan. (Skulle gärna pröva PocketKartex).

Topokarta blir alltid bättre på PDA med större och mer högupplöst skärm jämfört med en GPS som 60CSx. Men den senare har en skärm som går att läsa under alla ljusförhållanden och det menar jag inte går med PDA såvida man inte skärmar av infallande ljus ordentligt.

Minskar jag detaljnivån så visas istället FriPros mellankarta - med svensk text och hygglig vektorisering av sjöar, öar och vägar. Med den kartan är et lätt att orientera sig fram till det område där man vill zooma in på detaljnivå. Labels som HUS mm finns bara i lägsta detaljskiktet så dem kan man slippa ändå ned till 1:2 000. Vid skalan 1:500 är allting så utspritt så labels spelar knappast någon roll - däremot är den nivån bra om man vill ha upplösning på tätt liggande höjdkurvor.

Det slår mig att vår avsky mot labels från gamla Friluftskartan gjort att åtminstone jag fokuserat väl mycket på det problemet. Det är väsentligen löst i FriPro (så långt det legat i Sportmanships makt med tanke på kartprogramvarans begränsningar). Med lämpligt vald inställning av den nivå vid vilken programmet byter skikt så funkar det rätt bra. Den editering jag ägnat mig åt gör att zoomning fungerar sämre och omritning av skärmen går långsammare. Det var i och för sig kända nackdelar men de bör vägas mot funktionen vid väl avvägd inställning av detaljnivåer på en icke editerad karta. Å andra sidan... så är det mycket enklare att skifta inställning av detaljnivå på en iQue än på en 60CSx (shortcuts skulle behövas för den funktionen!). Så för min del blir det nog ursprungskartan på iQue och editerat på 60 CSx.

Den som använt fastighetskaror i RIK format på PDA kan bara be en stilla bön att priserna går ned. De underliggande ortofotona gör att den kartan är suverän i terrängen - förutsatt att ortofotot går att se under rådande ljusförhållanden. Dessutom finns en hel del stigar utsatta som inte finns med i källdata för terrrängkartan så fastighetskartan innehåller väsentlig topokarteinformation också - och samma höjdinformation somterränkartan.

Till Mats: En iQue med senaste firmware ska inte resetta i tid och otid. Kontakta Garmin Europe i UK och beskriv problemet. Garmin har varit unikt tillmötesgående då det gällt att byta ut äldre iQues mot nya - gratis - oavsett garantitidens utgång. Den jag fick senast (min tredje) har inga problem med statisk elektricitet och mottagaren är betydligt känsligare än de föregåeende. Jag använder den i tät skog men då gärna med en yttre Gilsonantenn. I fjällen vita ljus syns dock en 60C/76C bättre och i kajak är det fuktskydd som gäller.
 
jonasolof; sa:
Till Mats: En iQue med senaste firmware ska inte resetta i tid och otid.
Du menar nog till Anders? Jag ska inte säga att det har varit något stort problem, men om jag t.ex. har haft min Q i fleecetröjfickan och tar upp den är det stor risk att jag får resetta. Och om jag stoppar i den i bilhållaren när det är spänning i sockeln händer nästan garanterat samma sak (oavsett om den är på eller ej vill jag minnas).

Annars var jag just ute i solskenet i Tyresta nationalpark, över vilken jag har en kartsnutt ur gamla Fri. Det som är mest besvärande är att det är så svårt att få en överskt.

Om man väljer maximal detaljeringsgrad och zoomar ut blir det plottrigt och långsamt, och man ser nästan inte skogen för alla trän. (Man ser inte skogen heller av det skälet att man slösat bort färgen grön på att markera nationalpark.)

Om man går ner bara ett snäpp i detaljeringsgrad försvinner de flesta vägarna redan vid mycket måttlig utzoomning. Det gör att det blir nästan omöjligt att använda kartan till att hitta bra småvägar om man vill ha överblick över mer än någon kilometer.

Men om man (som jag nu har uppfattat det) har tre olika kartor med olika karaktär i Fria Pro, så kan det ju kanske lösa problemet. Ett av de viktigaste användningsområdena för mig är just att hitta bra (eller åtminstone möjliga) vägar när jag är ute och cyklar.

Annars funderade jag lite över GPS' framtid när jag traskade omkring i solen. Det borde hända mycket skojigt inom den närmaste framtiden. Ett skäl är att man allmänt anser att nästa stora konsumentprodukt kommer att bli multimediaspelare. Det betyder att det tas fram processorer och bildbearbetningskretsar på löpande band. Och dessa måste vara idealiska även för GPS-er. Kunde kanske vara ett lämpligt ämne för en separat tråd i detta forum?

AndersLj
 
Anders, ursäkta misstaget.

Du borde ändå kontakta Garmin. Vad gäller frågan huruvida FriPro är något att ha så är det en sak för Sportmanship at övertyga om. Jag tror inte det skulle uppskattas av LM om vi lade upp ett stort antal översiktsbilder i illustrativt syfte här. Sportmanship kunde ju lägga upp ett bildspel eller en liten video på sin site så att man kunde se hur programmet zoomar och panorerar i t ex 60 Cx och på iQue eller PPC. Det verkar som om det är den "dynamiska" hanteringen som väcker mest frågor och det är svårt att visa med skärmbilder.

Tittar på Ormingelandet i FriPro på iQue. Cykelvägar och gångstigar syns på kartan även i skala 1 cm skärm 500 m i terräng. Men det ska tillstås att strecken kunde vara tjockare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Fria norgekartor i mobilen/ paddan Navigering 10
fson Fria LM-data offline i Android? Navigering 38
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
Store Fria Garmin-kartor Malaysia, Singapore och Phuket Navigering 2
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
errbe Locus map pro Navigering 7
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
Alfaalfa Fri Pro på SD? Navigering 4
tekman Titta på transparent stigkarta tillsammans med Fri Pro Navigering 0
375hh Fastighetsgränser i Garmin Frilutfskartan Pro Navigering 1
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
reval Filuftskarta PRO CD alt Micro SD? Navigering 4
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
carro1976 Friluftskaran pro Navigering 9
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.