från krogen till skogen

förklara relvansen i detta, finns det dokumenterat ett problem att folk försvinner berusade i skogarna, annars finns det säkert bättre kliniska tester att utföra för att se hur folk reagerar under alkoholpåverkan.. är det bara för att det är kul eller finns det någon relevant tanke i detta?

grunden var att köra en överlevnad med kläder som inte är anpassade för skog och då föddes iden om att köra en tillämpning direkt ifrån en krog kväll så att man inte har anpassat klädseln till skogsbruk. sedan kom alkohol bilden in och det var intresse ifrån medlemmar om hur man skälv upplever en natt i skogen efter en fylla.

kursens utgångs punkt var en båt olycka där man hamnade på en ö, vilket motiverade varför man skulle stanna på samma ställe under flera dagar.

om man tittar på statistiken så är det mest dementa (16%) och deprimerade (20%) som försvinner
när det gäller relevans så är nog det närmaste vi kan öva dementa, deprimerade kan vara svårt att få fram på beställning
jag har ingen statistik på alkohol påverkade som försvinner

och tittar man på statistiken så är medel insats tiden för eftersök inom dom olika kategorierna mellan 4 tim till 11 tim så i princip så man behöver inte öva överlevnad under någon längre tid.

Och det är ett intresse som vi har och många av oss anser att det är den optimala semester att leva i skogen under primitiva förhållanden och gärna bli lite plågade : )
 
Som en av deltagarna i kursen vill jag kommentera de senaste dagarnas diskussion.

För det första verkar många av inläggen vara skrivna av personer med andra referensramar vad gäller alkoholintag än kursdeltagarna. Vi var långt från ”dyngraka” men med säkerhet inte lämpliga att köra bil. Således ett intag som motsvarar vad vanliga vuxna människor intar på en restaurang. En hel del av de vi mötte på krogen hade inte platsat på kursen av säkerhetsskäl, de var för berusade och skulle troligen ha haft problem att upprätthålla kroppstemperaturen på en säker nivå.

För det andra är den egna upplevelsen ett oslagbart pedagogiskt instrument. Flera inlägg antyder att teoretiska kunskaper på något vis skulle vara av värde i berusat tillstånd. Det finns goda skäl att tvivla på det, vilket visas av den överrepresentation av berusade individer som omkommer i trafikolyckor, båtolyckor och genom drunkning. Den andra natten ute gav oss också möjligheten att i opåverkat tillstånd pröva våra civila restaurangkläder i skogen. En intressant och användbar erfarenhet som utan vidare kan generaliseras bortom ett krogbesök t ex om man ser vilka kläder många har på sig under svamp- och hundpromenader.

För det tredje innebär den här typen av tillämpningskurser att vi under kontrollerade former prövar realistiska otursscenarier. Jag hoppas att en del av magsyran i en del kommentarer beror på en lätt avundsjuka som utan vidare kan botas genom att vara med nästa gång vi kör. Tro mig, detta var inte bara kul (för det var det självklart), det var dessutom lärorikt eftersom man får iaktta och fundera över sitt eget och andras handlingsmönster. Som vanligt så är det just detta - hur vi gör, hur beslut fattas, hur gruppen fungerar och samarbetar – som avgör hur det går om oturen verkligen är framme.

Slutligen, kursen var mycket noggrant planerad med en detaljerad säkerhetsplan. Flera sjukvårdskunniga personer (läkare, ambulanssjukvårdare och Rödakorsutbildade) med utrustning fanns på plats och avtransport av personer med sjukvårdsbehov kunde ske lätt. Kursen startade med en fördjupad genomgång av kursens mål, risker (t ex nedkylning), effekter av alkohol mm. Pedagogiken var väl genomtänkt med klara mål där den egna upplevelsen utgjorde kärnan. Således var detta en alltigenom seriös och väl genomförd kurs. Säkerligen beror den kritik som framförts i denna diskussion på det enkla faktum att kritikerna inte varit insatta i de verkliga förhållandena och dragit förhastade slutsatser. Detta är begripligt men är inte till någon större nytta.


Stort tack till alla instruktörer!

Lars Ståhle
Leg Läkare
Docent, Klinisk Farmakologi, Karolinska Institutet
 
det som jag framförallt reagerade på var hur ni lade fram upplägget i starten på tråden, ”ööhh.. kolla här vi e packade i skogen”.. ingen information utan bara en ganska taskig blogg, i efterhand har det framkommit en massa värdefull information som sätter er övning i en annan dager, jag tycker väl isof att den kanske borde genomförts i skärgårdsmiljö om det nu är berusade båttraffikanter det handlar om, men det går att diskutera.. kommentaren "Syftet borde vara uppenbart " gjorde mig också irriterad då grunderna i all form av pedagogik är att inget är uppenbart, att tro något sådant är inte bara arrogant utan absolut förkastligt om man sysslar med överlevnadsutbildning.. den sista och kanske den bästa kommentaren "Säkerligen beror den kritik som framförts i denna diskussion på det enkla faktum att kritikerna inte varit insatta i de verkliga förhållandena och dragit förhastade slutsatser. Detta är begripligt men är inte till någon större nytta." kontentan är att representanter för SÖS bör vara lite försiktigare i hur man slänger ihop trådar på forum av den här typen..

Patric
Leg. Bänkpressare
Fil. Bonnläpp
Herr. Biceps
 
det som jag framförallt reagerade på var hur ni lade fram upplägget i starten på tråden, ”ööhh.. kolla här vi e packade i skogen”.. ingen information utan bara en ganska taskig blogg, i efterhand har det framkommit en massa värdefull information som sätter er övning i en annan dager, jag tycker väl isof att den kanske borde genomförts i skärgårdsmiljö om det nu är berusade båttraffikanter det handlar om, men det går att diskutera.. kommentaren "Syftet borde vara uppenbart " gjorde mig också irriterad då grunderna i all form av pedagogik är att inget är uppenbart, att tro något sådant är inte bara arrogant utan absolut förkastligt om man sysslar med överlevnadsutbildning.. den sista och kanske den bästa kommentaren "Säkerligen beror den kritik som framförts i denna diskussion på det enkla faktum att kritikerna inte varit insatta i de verkliga förhållandena och dragit förhastade slutsatser. Detta är begripligt men är inte till någon större nytta." kontentan är att representanter för SÖS bör vara lite försiktigare i hur man slänger ihop trådar på forum av den här typen..

Patric
Leg. Bänkpressare
Fil. Bonnläpp
Herr. Biceps


Du verkar ju ha en del koll på SÖS seriositet med kurser och så. Så det är kanske ganska givet att du gått någon kurs i deras regi men jag måste ändå fråga har du det?

/mattias
 
Patric!

Ingenstans på bloggen står det "ööhh.. kolla här vi e packade i skogen” och jag vet inte varifrån du fått det intrycket. På bloggen visas bl a en säkerhetsgenomgång vilket inte är direkt något som kan tolkas på det sätt du beskriver. Vore tacksam för en förklaring till hur du kommit fram till ovanstående.
 
Patric!

Ingenstans på bloggen står det "ööhh.. kolla här vi e packade i skogen” och jag vet inte varifrån du fått det intrycket. På bloggen visas bl a en säkerhetsgenomgång vilket inte är direkt något som kan tolkas på det sätt du beskriver. Vore tacksam för en förklaring till hur du kommit fram till ovanstående.

Visserligen är jag varken Patric eller docent, men utifrån första inlägget får man inte mycket mer information än att en grupp människor har i berusat tillstånd gått direkt från krogen till skogen. Bilderna i bloggen bekräftar detta. Ett annat sätt att förmedla samma information är faktiskt att säga att "ööhh.. kolla här vi e packade i skogen”, vilket Patric påpekar. Efterhand som det kom fram mer information i tråden klarnade dock bilden och gav ett betydligt seriösare intryck.
 
Som seriös utbildningsorganisation bör man vara lite försiktigare i hur man framställer sin verksamhet, om nu flera här uppfattat upplägget som tveksamt och oseriöst till en början så kanske man inte ska sätta sig själv i en försvarsställning utan lite ödmjukt ta åt sig kritiken och fundera på hur man nästa gång skall göra för att framstå som lite mer seriös. Kan man något om hur människor fungerar i huvudet så borde man förstå hur viktigt första intrycket är, detta är pyskologi på lekskolenivå så jag hoppas det inte kommer som en överaskning. Jag tyckte att det var skitbra att ni tog kritiken på allvar och i efterhand förklarade upplägget men sen kom lars och anägger en betydligt mindre ödmjuk ton där det tydligt anges att kritikerna inte varit insatta.
 
Senast ändrad:
Du verkar ju ha en del koll på SÖS seriositet med kurser och så. Så det är kanske ganska givet att du gått någon kurs i deras regi men jag måste ändå fråga har du det?

/mattias


eh.. jag kan inte ha en åsikt om hurruvida SÖS framstår som en seriös utbildningsorganisation eller inte utan att deltagit på deras kurser?
 
eh.. jag kan inte ha en åsikt om hurruvida SÖS framstår som en seriös utbildningsorganisation eller inte utan att deltagit på deras kurser?
Äh jag måste faktiskt hålla med dig här Patric (kan jag inte få kalla dig "Patte", snälla?), klart att man måste få uttala sig om vilket intryck något ger utan att ha gått deras kurser.

Jag håller dessutom med dig om att hemsidan om "Från krogen till skogen" inte ger ett speciellt seriöst intryck, men jag har väntat (förgäves?) på att mer strukturerad text och bild ska läggas upp. Hemsidan ser ut som en vanlig blogg, med lite halvtaffliga bilder och treordsmeningar till varje bild.

Varför bryr jag mig om att gnälla på det här? Såklart för att jag tycker att försöket är intressant och relevant! Jag gillar tillämpad överlevnad, med vanliga människor i en vanlig situation (även om risken att gå vilse i skogen på väg hem från krogen är liten, så är det ju å andra sidan osannolikt att man mätt och belåten, med varma kläder, kniv och överlevnadsask går vilse, right?). Just därför är försöket intressant, och just därför hade jag väntat mig en massa smaskig och välstrukturerad info från försöket, särskilt som det är en riktig organisation (SÖS) och inte bara Jan Banan som ordnat kursen. Det räcker inte att gå ut i skogen utan grejer, man måste baske mig dela med sig av erfarenheterna också. Annars måste alla andra ut och göra samma sak.
 
Äh jag måste faktiskt hålla med dig här Patric (kan jag inte få kalla dig "Patte", snälla?), klart att man måste få uttala sig om vilket intryck något ger utan att ha gått deras kurser.

Jag håller dessutom med dig om att hemsidan om "Från krogen till skogen" inte ger ett speciellt seriöst intryck, men jag har väntat (förgäves?) på att mer strukturerad text och bild ska läggas upp. Hemsidan ser ut som en vanlig blogg, med lite halvtaffliga bilder och
treordsmeningar till varje bild.


Varför bryr jag mig om att gnälla på det här? Såklart för att jag tycker att försöket är intressant och relevant! Jag gillar tillämpad överlevnad, med vanliga människor i en vanlig situation (även om risken att gå vilse i skogen på väg hem från krogen är liten, så är det ju å andra sidan osannolikt att man mätt och belåten, med varma kläder, kniv och överlevnadsask går vilse, right?). Just därför är försöket intressant, och just därför hade jag väntat mig en massa smaskig och välstrukturerad info från försöket, särskilt som det är en riktig organisation (SÖS) och inte bara Jan Banan som ordnat kursen. Det räcker inte att gå ut i skogen utan grejer, man måste baske mig dela med sig av erfarenheterna också. Annars måste alla andra ut och göra samma sak.


Som jag har sagt tidigare så kommer det att publiceras först i våran tidning sedan är på utsidan (om vi får) våra medlemmar måste få något för den medlems avgiften som dom betalar så där för så vill jag inte vräka ut allt på utsidan det första som händer, om jag gör det så finns det inte någon anledning till att man skall var medlem. En anledning som finns idag är våran tidning, för nu kan man gå alla vår kurser utan att vara medlem. Och lite information från kursen har jag redan lagt ut i den här tråden.

jag kanske inte är den lämpligaste att hålla på att skriva sådant här för jag är dyslektiker och i bland så blir det fel i text mot vad man tänker.

Att sedan göra lång utläggande texter i från skogen han vi inte med pga dålig batteridrift på datorn och att vi hade annat att göra.
vi är inga media människor med journalistiskt erfarenheter. utan bara vanliga människor.

men vi kanse tar 10000 kr för nästa kurs så vi kan anställa en pr människa och wed master så att vi kan verka proffsiga

Eller så blir det så att vi håller käft och inte publicerar någon ting utanför våran lilla SÖS kärna ;)

Den så kallade bloggen kommer inte att bli uppdaterad på minst en vecka, tyvärr :(
 
jag kanske inte är den lämpligaste att hålla på att skriva sådant här för jag är dyslektiker och i bland så blir det fel i text mot vad man tänker.
:(

Jag har samma problem som du, som jag fortfarande kämpar med. När jag lägger ut text i mitt företags websida, så dubbel kollar jag texten själv. Sen låter jag någon annan läsa texten.
Problemet är att du vet om dina problem, för andra är det en text vilken som helst.
Där av alla missförstånd. Sen finns det en poäng med kritiken. Att endast lägga ut mer info om metod resultat osv på eran tidning blir ingen bra ide, eftersom påannonsen i forumet här gjort några nyfikna. Om de inte köper eran tidning kanske de har kvar de negativa tankarna om SÖS.
Ta inte kritiken så personligt, Det är svåra är om du kämpat med din text så att inga stav fel syns. Är det massa fel i texten så blir det mer uppenbart. Folk har hackat på mig med här på utsidan men de har faktiskt bara hackat på vad jag skrivit inte på det jag ville skriva.
Är det bara en massa blaj som skriver här på forumet bryr jag mig inte om det blir fel. de so blir upprörda för min dåliga Svenska har någ med problem med sig själva. Är texten viktig gäller det att tänka efter. Lycka till!

Som patric sa så är en överlevnadsituation som troligtvis hänt och kommer att hända igen är fulla, blöta, frusna och skadade båtfyllerister, annars är det ganska svårt att i fyllan bli tvungen att campa i nöd i Sverige.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.