från krogen till skogen

Utbildning, övning och tillämpning

När man kommer till den sista delen börjar det emellanåt gå snett. (riktigt oväder, trötta deltagare, elever och i ert fall börja där man inte bör försätta sig alls...) Det kan säkert fler än en intyga efter egna upplevelser...
Så tunnt försvar som SÖS företrädare här uppvisar tyder på vissa brister i förtänksamheten... det oroar....
Hoppas verkligen att skogsinstruktörerna höll en bättre klass.
//J
 
Visst, men vad var resultatet? Var ni salongsberusade eller drängfulla? Med rätt kunskaper klarar man sig alltid hur full man än är? Kunde man se någon praktisk skillnad i till exempel värme förlust, var det svårare att hålla uppe självdisiplinen och sammarbetet eller kunde man inte använda sitt intellekt som vanligt?

Eller måste ni upprepa försöket........ självklart i vetenskapens namn inget annat..... :)
 
gällande säkerhten så hade vi 4 st perssoner som övervakade grupen med 2 st vakna under det första natten, läkare fanns på plats, Bil väg med transport fanns 100 meter bort.

Perssonerna var berusade men inte stup fulla.

vad det gällde betende så kan man säga att erfareheten inte hade någon betydelse utan det var hur mycket man hade drukit, man sammarbetade dåligt som slutade att man gick i hopp 2 och 2 bladn dom erfarna och sov i stället för att sammarbeta hela grupen.
Dom som drack mest sa att när man kom fram så vile man bara sova och struntade i var man la sig och sov, man gjorde inga större ansträngningar att leta granris (delvis på grund av mörker).
Dom med mindre efarenhet (druckit mindre) började att samarbeta och bygga underlag (dom klagade på utvärderingen att dom blev lämnade ensamna. - dom andra bara gick och la sig)

Den erfarenhet som jag drar är att den med mindre efarenhet men som inte har druckit kommer att klara sig bättre än en erfaren som är berusad.

Dom som hade mest intag av sprit upplevde att det kändes som vanligt (under överlevnad) mitt på dagen dagen efter
(på morgonen så Kändes det när det är som tyngst dag 2-3 i normalafall)

kl 10.30 på lördagen så hade det byggt 2 st 4 mans kojor och en 2 koja och man satt och bara hade tråkigt. Deltagarna upplevde att det gick extremt långsamt, en av teorierna är att nu hade man klockor vilket man normalt inte brukar få ha på en strapats kurs. Klockan tittad man på varanan minut

Dom erfarna tittade inte så mycket på klockan och upplevde inta att det gick så sakta

Efter kl 13.00 börjad man att röra sig och utforska stället (ön)1000x600 meter. man hittade islandslav några gamla presseningar som man förstärkte skydden med.
islandslaven tilllagades i en kokgrgop som åts på söndagmorgon

Natt 2 så var perssonerna inte konstant övervakade
natten var kall tyckte deltagarna men det gick bra.

Deltagaran tyckte att det var bra med två nätter det gjordet att man verkligen fick prova incke frilufts kläder

Det enda som tilldelades kursen från instruktörerna var XINIX AquaCare (vatten rening) av säkerhetsskäl.

under kursen togs ochså urinprover framför allt för att kolla om keton kroppar bildas annurlunda en det brukar göra i normala fall.
Vi har på den senaste grundkursen och den vinter strapat som genomfördes i vintras tagit prover. I nästa nummer av överleva så kommer det att presnteras.

Någon månad efter nummret har kommit så kommer vi att lägga ut artikel på utsidan

Bara för att vi har roligt totalt set så innebär det inte att vi är oseriösa
 
Den erfarenhet som jag drar är att den med mindre erfarenhet men som inte har druckit kommer att klara sig bättre än en erfaren som är berusad.

Oops, det hade jag inte väntat mig ;). Men vad är syftet med övningen, hur många överlever om dom krashar på väg hem från Thailand eller vad... att det finns dom som inte överlevt att gå vilse hem från krogen är välkänt. Lämplig åtgärd är väl nykterhet eller kanske en taxi?


/Andreas
 
kursdeltagarnas sammansättning

kvinna 51 år instruktör överlevnad
kvinna 51 år instruktör överlevnad
kvinna 25 år ingen erfarenhet har varit med i mulle ingen överlevnadsutbildning
kvinna 46 år instruktör civilförsvarsförbundet lite erfarenhet (20 tältnätter i skog)
kvinna 30 år instruktör civilförsvarsförbundet med erfarenhet från skog och mark
man 25 år vildmarks guide
man 24 år flera överlevnads utbildningar och strapatskurser
man 50 instruktör övelevnad
man 37 gått 5 st strapats kurser mer än 6 dagar
man 35 gått flera strapats kurser i överlevnad
 
förklara relvansen i detta, finns det dokumenterat ett problem att folk försvinner berusade i skogarna, annars finns det säkert bättre kliniska tester att utföra för att se hur folk reagerar under alkoholpåverkan.. är det bara för att det är kul eller finns det någon relevant tanke i detta?
 
Vad var syftet med det hela? Att påvisa att det är bättre att vara nykter?

När jag gjorde lumpen 90, så fick vi göra en test. Typ en femkamp med blanda annat att backa en terrängbil med släp. Vi var två grupper. Ena gruppen var dyngraka och de andra var nyktra. (jag var med fylleristerna). Gissa vilka som vann... Jo de nyktra. Dan efter gjordes en ny tävling samma lag.
Men jag och mitt lag vi var bakfulla. Vilka vann.. Inte de bakfulla. Varför skulle vi göra detta ? Jo befälen vill visa att det är dumt att dricka alkohol. Som vi inte visste det men satans vad kul vi hade.
Samtliga inblandade befäl erkände att den övningen var bland de dummaste de hittat på. Men de hade också satans kul. Så alla ideer är inte bra. Bara ett litet lumparminne gör vad ni vill med det...
 
"Låter som en vanlig Lördagkväll på Pizzeria Släggan i Surahammar" (klassiskt citat)

Whats the fuzz??
 
Det krävs väl knappast *fyll själv i det som önskas* att inse att man presterar sämre när man är full eller bakfull.

Men det som kan vara av värde i ett sådant här test är att mäta hur mycket sämre man presterar, hur lång tid tar det innan man blir bättre osv.

Jag ser positivt på att man gör sådana här utvärderingar.

Att få svart på vitt att erfarenhet och utbildning kanske inte betyder ett skit i ett allvarlig situation om personer är fulla kan knappast vara helt fel.
 
Om man någon gång skulle hamna i en renodlad och helt oväntad överlevnadssitution, framstår det inte alls som osannolikt att man vid detta tillfälle skulle kunna tänkas vara en smula berusad och iklädd helt vanliga kläder. Tänk bara på hur det brukar se ut på flygplan, bussturer, färjor etc etc. Knappast så att folk står uppställda på två led linje med F1:a och eldstål klart för visitering. Ser inte alls vad som skulle vara oseriöst med en sådan här övning. Tvärtom. Intressant initiativ.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.