Framdämpare -erfarenheter?

Hej jag är lite intresserad av en beg. RockS. SID sl. Men jag har aldrig haft en dämpare på min cykel tidigare... Jag kollade på mtbr.com och där var recensenterna klart oense om ifall gaffeln är bra eller bara skrot. Är det någon av er mer insatta som skulle kunna rekommendera en sådan? Är det en gaffel som kommer att behöva besöka verkstaden ofta?
/Tacksam för hjälp
 
Begagnad SID

Järv; sa:
Hej jag är lite intresserad av en beg. RockS. SID sl. Men jag har aldrig haft en dämpare på min cykel tidigare... Jag kollade på mtbr.com och där var recensenterna klart oense om ifall gaffeln är bra eller bara skrot. Är det någon av er mer insatta som skulle kunna rekommendera en sådan? Är det en gaffel som kommer att behöva besöka verkstaden ofta?
/Tacksam för hjälp

Det beror på. Men en del talar för det. Äldre SID läckte ofta, och måndagsex gör det fortfarande. Till saken hör att gafflar i någon mening är förslitningsvaror eller snarare har delar som slits och måste bytas, en gaffel som gått ett par säsonger behöver sannolikt nya bussningar och packningar etc, om den inte ägts och åkts av någon som knappt använt den på stig.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
-

Antagligen är väl reservdelarna dyrare till en dyrare gaffel? Är det möjligen mindre dyrt att köpa en ny dämpare med bättre hållbarhet än en beg. lyxversion? Jag behöver egentligen inte en väldigt lätt gaffel, utan snarare en hållbar sådan.
 
Re: -

Järv; sa:
Antagligen är väl reservdelarna dyrare till en dyrare gaffel? Är det möjligen mindre dyrt att köpa en ny dämpare med bättre hållbarhet än en beg. lyxversion? Jag behöver egentligen inte en väldigt lätt gaffel, utan snarare en hållbar sådan.

Det är helt rätt tid för sådant nu när de flesta butiker börjar rea ut 02orna.

Till exempel så är det ganska bra prissänkningar på http://www.chainreactioncycles.com på de flesta 02or.

Ju lättare och exklusivare gaffel du köper, desto dyrare blir den i inköp och desto dyrare blir den i drift då dom extrema gafflarna är för tävlingsbruk och nästan förväntas att bli servade efter varje tävling.

Nu kommer väl säkert flera skratta men jag är nöjd med min Judy SL Air 02. Den håller för det jag använder den till (hård och teknisk körning) samtidigt som jag vet att den inte kostar halva själen (och hela plånboken) när jag skall byta ut den. En sådan gaffel på webbutiken ovan kostar till exempel £139.

/Mattias
 
Tack för tipsen. Jag hade i min enfald hoppats att stötdämpare för mtb höll för evigt. Nu blev jag väldigt tveksam till att slänga min stela gaffel.
 
En SID är en ren tävlingsgaffel. Kräver genomgång och smörjning oftare...

Jag skulle satsa på en billigare och tåligare gaffel, speciellt om det gäller första gaffeln nånsin.

Marzochi har en modell som heter MXC eller MXR som ska vara väldigt bra (och billig)..

har själv en RockShox Judy SL och det fungerar bra...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.