Frågor inför köp av ny GPS

Hej

Ska köpa min första GPS, till 80% så ska jag använda denna för navigation ute i skogen, men visst om de fanns möjlighet att den hjälpte till att hitta till parkeringen oxå så är de ju inte fel.

Är student och har som sådan tillgång till digitala kartbibloteket på lantmäteriverket denna inkluderar terängkartan för hela sverige, men efter att ha läst en del inlägg här så börjar jag förstå att det inte är så enkelt som att ladda ner terrängkaran i RIK och sen ladda upp den i GPS:en.

Så mina frågor är:
Stämmer det att vilken GPS man än köper så får man hålla sig till märkets egna kartor?
Hur bra kartor finns de över Sverige jämfört med terrängkartan till olika GPS:er?
Oxå en klassik fråga med säkerligen bara ett klart svar, vilken ska man köpa, läste den ganska långa inlägget om Garmin Colorado 300, verkar ha de jag är ute efter, nån som har tips om någon motsvarande GPS från nån annna?

Tacksam För alla svar
Henrik
 
Det är till att börja med kanppast troligt att du som student får ladda hem terrängkartan och använda den i din GPS. Och för det andra är det mycket pillande för att lyckas med det. Då är det bara att välja Garmin eller Magellan, båda har egna varianter på Terrängkartan. Det är bara att välja, kartorna ligger kring 1500 kr och det är väl ett hyffsat pris.
 
Du kan oxå välja en PDA med inbyggd GPS (gärna ruggad) då kan du i princip välja vilka kartor du vill, Garmins, Lantmäteriets mm men du måste införskaffa programvara för detta, Garmin, OZI, Fugawi eller motsvarande
 
Jag har läst att studenter har OKEY tillgång tillgång till LMs kartor.
(http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=13930)

Då ger nog Fugawi och en PDA för utebruk mest "pang för pengen". Annars som skrivet gäller en kartGPS och märkets egna kartor. Jag läste om något program som kunde skanna in en snutt och göra om till t.ex garmins format, men eftersom det var bildfil och inte vektorformat så blev ytan löjligt liten och filen löjligt stor.
 
"För utbildnings- och forskningsändamål" står det och det är inte samma sak som "för privat bruk" som jag tolkade frågeställaren. Och för att få den tillgången behöver man inte vara student utan det gäller alla som besöker ett universitetsbibilotek.
 
tack för alla svar.

angående tillgången till digitalakartbibloteket så där jag pluggar så behöver du vara student för att kunna logga in på datorerna på högskolebibloteket även om man naturligvis kommer in i byggnaden utan att vara detta.
 
Köp inte sd-kortsversionen

Gör inte samma misstag som jag - köp *aldrig* en karta på sd-kort (i alla fall med Garmin). Då får du inte använda kartan i PCn! Dåligt.

Köp istället på cd-skiva och ladda GPSen själv på några minuter. Helt absurd lösning. Ett minneskort kostar ca 70 kr.

Jag har en Garmin Vista hcx och är väldigt nöjd. Har ännu bara provat Friluftskartan pro - norra norrland, men de flesta småstigar finns med, även långt ut "på landet".

Robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
fan194 Inför köp av GPS Navigering 1
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
oskarlin GPS-köp Navigering 0
Jeppe84 GPS köp Navigering 3
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
danielfornell Erfarenheter från köp hos www.aspidshop.com Navigering 8
Cronlund City Select köp? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
SBM Köp av GPS i Asien Navigering 6
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
MJohansson Navman 4400 + Englands köp Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.